Operachef:: Vi er for dårlige til at forny os

Operaen opfører de samme 25 værker igen og igen og igen. ”Det er ikke godt nok”, siger operachef Sven Müller, der vil følge filmbranchens eksempel.

Operagenren spiller de samme værker igen og igen. Her er det Don Juan (1787) ved Den Jyske Opera - som også opføres på Operaen i den kommende sæson. (Foto: © Anders Bach, Pressebillede fra Den Jyske Opera)

Vi skal helt tilbage til 2010 for at finde den seneste urpremiere på Den Kongelige Opera, det vil sige et helt nyt værk, der opføres for allerførste gang. Det viser en optælling, som Kulturknuserne på P1 har foretaget.

I sæsonen 2013/2014 må man igen kigge langt efter nye operaer. Og det er ikke i orden, erkender operachef Sven Müller fra Operaen på Det Kongelige Teater.

- Det er ikke godt nok. Det første, jeg gjorde, da jeg kom til som operachef i 2012, var at bestille nye operaer. Men det tager tid at skrive. Den første vil have verdenspremiere i 2015, siger operachef Sven Müller.

Tænk, hvis vi kun havde 25 litterære værker

Tænk hvis pladebranchen kun lavede covernumre af gamle hits. Tænk hvis filmindustrien kun lavede ny-indspilninger af gamle film.

Det er stort set virkeligheden på Operaen. Siden Operahuset på Holmen åbnede 15. januar 2005, er der blot blevet opført ni urpremiere. Og vi skal helt tilbage til 2010 for at finde den seneste.

- Tænk, hvis man besluttede sig for at smide alle romaner ud og kun holdt sig til 25 værker, som man bevarede på Det Kongelige Bibliotek. Så ville folk gå amok. Vi bliver nødt til at følge filmbranchens eksempel, siger operachefen.

Nyt sælger ikke godt

- Det er desværre generelt for operahuse overalt i verden. Vores repertoire er meget smalt, og operahusene opfører de samme 25 operaer om og om igen, siger operachefen.

- Det er vores ansvar at undgå det. Jeg vil gerne udvide repertoiret og lave nye operaer, men jeg kan kun gøre det inden for den kontekst, jeg har.

Sven Müller henviser til, at nye operaer ikke sælger særlig godt, og at det derfor er nødvendigt med en balance mellem nye og klassiske operaer.

- Men det er vores forpligtelse at lave nye operaer. Se for eksempel på Mozart og Salieri. Salieri var meget mere opført i deres tid. Operaer som Carmen, Opera of Seville og La Traviata var fiaskoer ved deres verdenspremiere, siger Sven Müller.

- Ingen troede, at de ville have en fremtid. Vi ved ikke, hvad der vil have en fremtid. Det betyder, at vi bliver nødt til at tilbyde en masse nye operaer.

Medskyldig operachef

I sæsonen 2013/2014 opføres 14 stykker i Operaen på Holmen. Det nyeste er fra 1977, og over halvdelen af dem er over 100 år gamle.

Halvdelen af de stykker, der opføres i denne sæson, er allerede blevet opført én gang, siden Operahuset åbnede 15. jan. 2005. For eksempel nyfortolker Operaen endnu engang Macbeth og Don Juan - første gang var i henholdsvis 2005 og 2006.

Er det ikke lidt uinspireret at nyfortolke dem én gang til?

- Jo. Vi bliver nødt til at udbrede vores repertoire.

Hvorfor vælger I så at nyfortolke Macbeth og Don Juan én gang til?

- Macbeth var en beslutning af operachefen før mig. Han besluttede, at vi skulle lave en Verdi-trilogi med de tre store Verdi-operaer baseret på Shakespeare. Jeg synes, at det er spændende at kunne se alle tre på en weekend.

Så du ville træffe samme valg?

- Ja.

Der har været 9 urpremiere siden Operahuset åbnede 15. jan. 2005.

Proces Kafka (2005), The Tempest, (2005), The Secret Arias (2006) Kain og Abel (2006), Sigurd Dragedræber (2006) Brødrene Løvehjerte (2008) Livlægens besøg (2009), Waiting in Nowhere (2010) Dancer in the dark (2010)

Operaen 2013/2014

Menotti: Gammeljomfruen og tyven (1939) Verdis: Otello (1887). Puccini: Madame Butterfly (1900) Verdi: Falstaff (1893) Janácek: Katja Kabanova (1921) Verdi: Macbeth (1847) Antonín Dvo?ák: Rusalka (1901) Wagner: Den flyvende hollænder (1843) Ligetis: Le Grand Macabre (1974-77) George Gershwin: Porgy og Bess (1935) Johann Strauss: Flagermusen (1874) Mozart: Don Juan (1787) Donizetti: Lucia di Lammermoor (1835) Cavalleria: Rusticana (1890) og Bajadser (1891)