Det kan være tæt på ulideligt at høre de samme tomme floskler igen og igen. Djøfbladet satte sig for at opklare, hvilke ord og vendinger deres læsere synes er allermest belastende at høre i arbejdsregi.
Fagbladet fik næsten 400 forslag tilsendt og har udvalgt 19 udtryk, deres læsere kunne stemme på.
Afstemningen er gjort op, og med 14 procent af stemmerne "vandt" udtrykket 'Jeg hører, hvad du siger' som det mest irriterende.
Det er nok især chefer og ledere, der gør sig skyldige i at bruge de slidte vendinger på arbejdspladsen. Og retoriker og ekstern lektor i ledelsesretorik på CBS Thea Sejr forstår udmærket godt, at 'jeg hører, hvad du siger' kan gå mange medarbejdere på nerverne.
- Det siger ikke ret meget mere, end at min høresans virker, siger hun i Aftenshowet.
Det anerkendende 'jeg hører, hvad du siger' kan også virke som en måde for en leder at trække tiden uden at gøre noget, forklarer hun.
- Det er irriterende for mig, for jeg kunne godt tænke mig, at du reagerede på det. Der var en grund til, at jeg opsøgte dig som leder - fordi jeg ville have dig til at handle på det, siger Thea Sejr.
Flere af Aftenshowets seere skrev ind til programmet, at de oplever udtrykket 'jeg hører, hvad du siger' som nedladende.
Det kan skyldes, at det kan blive et tomt udtryk, siger Thea Sejr.
- Der sker ikke noget. Det bliver ikke taget alvorligt, hvis der ikke bliver fuldt op med en handling. Ellers er det bare en anerkendelse, ligesom vi gør med børn: "Ja, du er ked af det. Det var ikke det, du havde lyst til". Og det er jo nedladende.
Det passer ind i tidens børnesyn at anerkende følelser, men det fungerer ikke på en arbejdsplads, mener hun.
Skruet op for virksomhedssproget
Jacob Holst Mouritzen har tidligere været leder i et medie- og kommunikationsbureau, men er siden blevet selvstændig og livsstilsekspert i DR-programmet 'Du kender typen'.
Han fortæller, at der er blevet skruet op for denne type udtryk de seneste 20 år.
- I min branche som konsulent har ledere haft en tendens til at invadere det danske sprog med engelske udtryk og buzzwords, siger han.
Han peger selv på de "rasende irriterende udtryk" som aligne og dobbeltklikke. Men at 'jeg hører, hvad du siger' ender på førstepladsen, kommer ikke bag på livsstilseksperten.
- De seneste ti år har der været en tendens i ledelsesverdenen til at være anerkendende over for vores medarbejdere. Men det bliver tomt og en meningsløs ting at sige, siger Jacob Holst Mouritzen.
Andre ord på listen er 'rejse' og 'onboarde', som ifølge Thea Sejr bruges til at skabe positive associationer til, at det for eksempel tager tid at blive onboardet - altså blive ansat som ny medarbejder i en virksomhed.
- Vi sugarcoater sproget, og det bliver uautentisk, fordi det er noget, vi har lært på et kommunikationskursus, siger retoriker Thea Storm.
Der kan opstå en fornemmelse hos ledere af, at "det er nok det rigtige at sige sådan", i stedet for at tage stilling til, hvilket sprog man selv har lyst til at bruge.
- Jeg tror, vi reagerer med opkastvæmmelse over det efterhånden, siger Jacob Holst Mouritzen.
Hvad kan man så sige i stedet for de tyndslidte udtryk på hadelisten? Det kommer eksperterne med flere bud på i Aftenshowet.