Sidste år solgte Folkert Koopmans koncerter over én million billetter, og med 18 festivaler rundt i Europa er han en af kontinentets største festivalarrangører.
Søndag fløj han ind til Aarhus for at se, hvordan hans danske partnere har skruet årets udgave af Northside sammen. En festival, som Folkert Koopmans ejer 50 procent af, og som er vokset fra 5000 til 25.000 gæster på blot fire år.
DR Kultur mødte Folkert Koopmans, der fortalte om mulighederne for Radiohead på Northside, danskernes svimlende drikkevaner og det vigtige i at holde fast i meget skarp indie-profil.
Internationale bands er kernen
Hvad synes du om Northside i år?- Jeg synes, den er fantastisk. Den enorme succes, vi har her, viser, vi gør noget rigtigt, vil jeg sige. Der er selvfølgelig altid småting, som vi justerer her og der. Men ud over et par regnskyl er der ikke noget, jeg kan sætte en finger på.
I er vokset og vokset, mens andre festivaler har store problemer med at tiltrække folk. Hvordan ser du det?Jeg ved ikke, hvorfor danske festivaler har problemer, men i Holland og Sverige ser jeg festivaler, som viser mange nationale bands - og hvis der er internationale bands, så er det ikke de mest interessante - og jeg ser, de dør. For gæsterne kan jo se nationale bands hver dag. Enhver lille landsby har deres egen festival, og på lang sigt er det ikke så interessant. Du er nødt til at finde din niche, og vi er meget specifikke, når vi booker til den her festival. Det skal være cool, indie-bands.
Men det giver dig vel også en fordel, at du har flere festivaler på kort tid her i juni?- Ja. Det betyder jo, vi kan tilbyde bands fem shows på ti dage. Egentlig tror jeg, vi skal betale det samme som andre, men det er åbenlyst, at det er interessant for mange bands, at de kan få så mange festivaler på samme tid. Stort set uden at arbejde kan en booker få fem festivaler inden for ti dage. Og det så er det pludselig interessant for dem.
Ingen McDonald's-festivaler
Betyder det, at du ligesom McDonald's kan sælge den nøjagtigt samme festivalmenu i Sverige, Holland, Danmark og Tyskland?- Nej. Jeg tror på, at enhver festival har brug for at være individuel. Du kan ikke gengive den samme festival to steder. Jeg vil aldrig lave en række festivaler med de helt samme navne. Selv om bands som Arctic Monkeys og Portishead virker i fem lande, så er der mange, der ikke gør.
Kan du pege på noget i årets musikprogram, som ikke virker på nogle af de andre festivaler?- Band of Horses er et godt eksempel. De betyder ikke meget for tyskere, så de optrådte kun i Sverige og Danmark. Det samme med The Flaming Lips. De er kun på Northside og Hultsfred, for de tiltrækker ingen mennesker i Tyskland. Og så er der det lokale aspekt. Det band, der spiller lige nu (Bikstok Røgsystem, red.), har jeg aldrig hørt om, men de er jo et kæmpe navn i Danmark. Det samme med Kashmir - som jeg faktisk forsøger at promovere i Tyskland, for jeg er en stor, stor fan af Kashmir - men i Tyskland laver de shows for 500 til 1000 gæster. Så hver festival er nødt til at være bygget for de lokale gæster. Jeg laver jo ikke festivaler for mig selv, men for gæsterne.
Et abnormt ølforbrug
Hvordan adskiller publikum sig fra eksempelvis gæsterne på Southside og Hurricane festival i Tyskland?- Publikum er ældre end på Southside og Hurricane. Der er de omkring 17 til 22 år, og her er det mere 22 år til 28 år. De er vilde med god mad her. Og så drikker de meget mere end tyskerne.
Hvor meget?- Jeg kan ikke huske tallene præcist, men da festivalen her varede to dage og havde 15.000 gæster, der drak gæsterne lige så meget, som 55.000 gæster på en tre dage lang festival (Southside, red.) i Tyskland.
Det må vel give en hel del ekstra penge til Northsides budget?- Ja, men vi bruger også mange penge på at lave ting her, som ikke laver penge, men som gør pladsen mere smuk. Det bruger vi flere penge på end i Tyskland. Den her festival er meget mere detaljeret.
Hvordan kan det være?- Det er der flere årsager til. Mine danske partnere har kun den her festival, så de fokuserer meget på den. Og så er festivalen ny. Nogle af de andre festivaler, jeg har, er ældre, og det var ikke så vigtigt i de tidlige år. Inden for de seneste fem år er den slags kun blevet mere og mere vigtig. For 10-15 år siden var ingen interesserede i sideprojekter, men ville bare have en scene og en bar. Nu handler det meget om at skille sig ud fra andre festivaler.
Større navne kræver større festival
Dine danske partnere har luftet tanken om at udvide festivalen med 10.000 mennesker. Udvider I?- Vi ved det ikke endnu. Vi vil se på det efter festivalen. Men sådan som festivalen er nu, giver det os ikke mulighed for at booke de rigtig store navne. Navne som Radiohead, Daft Punk eller Red Hot Chili Peppers kan vi ikke booke i dag, fordi budgettet ikke tillader det. Så når et eller flere af de her bands pludselig står til rådighed for os, så er vi nødt til at se på det.
Northsides bruttobudget er på 50 millioner kroner. Hvad skal det op på, hvis I skal have de store navne?- Jeg kan kun sige, det handler om syv-cifrede beløb. Men her betyder det også noget, om man kan tilbyde bandene en pakke med to koncerter og så videre. Men det er enorme beløb.
Men udvidelsen af afhænger af, om I kan få de allerstørste navne?- Ja.
Hvornår ved I det?- De største bands begynder man allerede at forhandle i september, og hvis man er heldig, så har man booket et af dem i oktober. Nogle gange tager det lidt længere tid.
Som pladsen er nu, kan der ikke komme flere ind - men er det ambitionen at vokse sig større?- Jeg vil ikke sige med sikkerhed, vi bliver større. Der er et ordsprog, der siger, at man ikke skal ændre på et vinderhold. Og her har vi noget, hvor jeg siger til mig selv: hvis det her fungerer, så kan det være, vi i stedet siger, at vi er nødt til at hæve billetprisen for at få det større navn. Der er så mange muligheder.
???