Udviklingen er næppe overraskende, men den er alligevel markant. På blot to år er streaming af musik i Danmark nemlig gået fra at være for mindretallet til at dominere visse dele af markedet.
Mest markant er det hos de unge mellem 15 og 29 år, som i gennemsnit bruger 39 procent af deres musiklyttetid på streamingtjenester. Resten af musikken får de fra egen musiksamling (30%), radio (29%) og tv (2%).
Det viser en undersøgelse, Epinion har lavet for DR Medieforskning.
En fjerdel af de voksne streamer musik
De private virksomheder som Spotify, TDC og Wimp holder deres tal for sig selv, så tallene stammer fra en rundspørge, hvor de adspurgte er blevet bedt om at fordele 100 minutter ud på de fire kilder: streaming, radio, musiksamling og tv.
Siden 2010 - hvor den dominerende streamingtjeneste Spotify endnu ikke var på det danske marked - er antallet af minutter brugt på streaming steget fra 10 til 23 blandt de 15 til 60-årige.
Radioen er stadig den største kilde til musik for alle adspurgte, men er alligevel faldet fra 49 til 46 minutter de sidste tre år. Ydermere går det tilbage for de private musiksamlinger med et fald fra 37 til 28 minutter, mens musik fra tv går fra fire til ubetydelige to minutter.
Spotify er dominerende
Svarene viser også, at der i dag bliver brugt færre penge på musik end tidligere, selv om den samlede lyttetid er steget, og de ulovlige downloads er faldet.
Desuden ser det godt ud for den svenske streamingtjeneste, der klart dominerer markedet og har fat i 51 procent af brugerne.
En udvikling, der er sket på blot to år, da Spotify blev lanceret i Danmark i oktober 2011.
Næstmest brugte tjeneste er TDC/Yousee Play, som til gengæld er faldet fra 41 procent til 26 procent siden 2010. Alle øvrige tjeneste har under fem procent af det samlede marked.