Verden over har Taylor Swift-fans holdt vejret de sidste tre døgn, da rygtet om en ny solosingle begyndte at svirre.
I dag kom forløsningen med singlen ’Look What You Made Me Do’, som er første single fra hendes kommende album, ’Reputation’, der lander til november.
I de knap tre forgange år siden udgivelsen af albummet '1989' har snakken om Taylor Swift handlet mere om hendes kærlighedsliv og offentlige skænderier med kollegaerne Katy Perry og (særligt) Kanye West og Kim Kardashian end om hendes musik.
Indtil i dag. Og så alligevel ikke.
Ifølge erklæret Taylor Swift-fan (eller Swiftie, som Taylor-fans kaldes) og radiovært på P7 MIX Sandie Westh er dramaet, den nye single lægger op til, længeventet. På singlen synger Taylor Swift nemlig, at hun har slået sit gamle jeg ihjel.
- Hun slår sig selv ihjel, fordi hun vil væk fra det image, hun endte med sidste år, siger hun.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a599fe77aa11f9f2d3c12b384
Prisoverrækkelsen
Inden vi taler om den nye single, så lad os tage nogle skridt tilbage i tiden for at forstå, hvad det er for et negativt image, Sandie Westh hentyder til.
I 2016 udkæmpede rapperen Kanye West (med aktiv opbakning fra sin kone Kim Kardashian) og Taylor Swift en mindre køn fejde under stor mediebevågenhed.
Skænderiet har faktisk sit udgangspunkt helt tilbage i 2009, hvor Kanye West på live-tv protesterede over, at MTV Music Awards tildelte Taylor Swift, og ikke hans veninde Beyoncé, prisen for Bedste kvindelige musikvideo.
En uretfærdighed så stor, at Kanye West følte det nødvendigt at afbryde prisoverrækkelsen ved selv at gå på scenen og udtrykke sin utilfredshed.
Forholdet mellem de to verdensstjerner går dog fra køligt til neutralt i årene efter den famøse afbrydelse i 2009.
I 2015 så det endda ud til, at alt var tilgivet og glemt, da Taylor Swift stod for prisoverrækkelsen af den prestigefyldte 'Michael Jackson Video Vanguard Award' til Kanye West under MTV Music Video Awards.
Sangen
Men 11. februar 2016 ophører våbenhvilen øjeblikkeligt, da Kanye Wests single ’Famous’ spilles for første gang.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:599ff7ac6187a435a877ddec
I sangen indgår teksten:
I feel like me and Taylor might still have sex Why? I made that bitch famous (God damn) I made that bitch famous.
Det skabte meget stor uenighed mellem de to musikstjerner, om hvorvidt teksten var i orden eller ej.
Ifølge Kanye West er teksten godkendt af Taylor Swift og ikke ment som en respektløs kommentar.
Ifølge Taylor Swift er den skrevet uden hendes tilladelse og er kvindehadsk.
Musikvideoen
Det hjalp ikke på sagen, da musikvideoen så dagens lys i juni 2016.
Her vises én laaaaaang seng, hvor ialt ti look-alikes af mere eller mindre kontroversielle kendisser (fra Bill Cosby til Rihanna) ligger nøgne i sengen sammen med Kanye West og hans kone.
Og ved siden af Kanye West ligger en nøgen Taylor Swift. Eller i hvert fald en der ligner.
Så ruller dramaet igen.
Beviset
I juli 2016 vælger Kim Kardashian at dele en optagelse af en telefonsamtale mellem Kanye West og Taylor Swift, der fandt sted forud for udgivelsen af sangen ’Famous’.
Her forklarer Kanye West den nu omstridte tekstbid for hende. Og Swift griner og godkender.
Hvad der er den fulde sandhed omkring tilblivelsen af den omdiskuterede sangen (og hvad Taylor Swift helt præcist godkendte), er der dog ingen, der ved med sikkerhed.
Men Taylor Swifts image led et gevaldigt knæk, og internettet begyndte at flyde over i hashtagget #TaylorIsASnake, alt imens slange-emojien mere eller mindre blev et symbol på Taylor Swift.
Hævnen
Og sit image er netop det, Taylor Swift med den nye single prøver at ændre.
Forud for dagens udgivelse blev Swifts digitale platforme udsat for en eftertrykkelig rengøring: Alle billeder på Instagram blev slettet, alt indhold på Facebook-siden blev fjernet – og hendes hjemmeside gik i sort.
I dag, 25. august 2017, serverer Taylor Swift i sin nye single denne besked til alle dem, hvis respekt hun mistede for et år siden:
I don’t trust nobody and nobody trusts me […] I’m sorry. The old Taylor can’t come to the phone right now. Why? Oh, because she’s dead!
Og hun slår ikke blot det image ihjel, som Kanye-sagen har givet hende. Hun bruger også aktivt slangen, der blev symbol på folks negative opfattelse af hende, i sin visuelle promovering af den nye single og i musikvideoen.
- Hun tilgav Kanye for hans fadæse i 2009, men sangen her er en måde at sige på, at hun ikke tilgiver ham igen, siger radiovært Sandie Westh.
Dommen
Men hvordan lyder den nye single så?
- Første gang, jeg hørte den, var jeg rimeligt undervældet: Der er et vers, som er sindssygt godt. Der er en bro, som er endnu stærkere. Og så er der et omkvæd, som egentligt bare er som uforløst sex…
- Men nu har jeg hørt den femten gange, og nu kan jeg faktisk godt lide den, konkluderer Sandie Westh, som dog også indrømmer, at hun altid har været allerstørst fan af Taylor Swifts countrymusik.
Hvor der måske ikke er entydig musisk begejstring at spore hos Sandie Westh, er der dog ingen tvivl om, hvorvidt Taylor Swift er lykkedes med sin hævn over Kanye West og det fallerede image:
- 'Det kan godt være, at du kaster et sværd efter mig, men så tager jeg det bare og bruger det imod dig' - det er klassisk Taylor, afslutter Sandie Westh sin analyse af Taylor Swifts musikalske hævntogt.
Vi spænder sikkerhedsselen og glæder os til at høre, hvad resten af albummet byder på.