Kriseramte musikbutikker fejrer sig selv

Mens streamingtjenester sætter sig på en større andel af musikmarkedet, fejrer pladebutikker rundt i verden i dag Record Store Day.

Flere musikbutikker i verden holder i dag Record Store Day. (© Colourbox)

Tusindvis af uafhængige pladebutikker rundt i verden fejrer påskelørdag sig selv, når de holder Record Store Day. I den forbindelse bliver der udgivet vinylplader med sjældne numre og alternative versioner fra internationale musikere som The Animals, David Bowie og The Doors.

Herhjemme holder flere danske pladebutikker også Record Store Day. En af dem er Sound Station på Gammel Kongevej på Frederiksberg, hvor Tim Christensen og The Blue Van spiller og sælger ud af deres særudgivelser på vinyl.

- Vi har holdt Record Store Day et par år nu. Vi forventer, at det bliver en god forretningsdag, hvor der er en ekstraordinært løftet stemning med musik, fadøl og en masse nye udgivelser, fortæller Jesper Hansen, medejer af Sound Station på Frederiksberg.

Dramatisk fald i salget

Og der er brug for en ekstraordinær løftet stemning blandt pladebutikkerne.

Salget af fysiske udgivelser er styrtdykket fra 634 millioner kroner i 2006 til 151 millioner kroner i 2013, viser tal fra de danske musikselskabers brancheorganisation, Ifpi. Derimod er det digitale salg steget i takt med at danskerne blandt andet lytter til musik via streamingtjenester som Spotify, Youmusic og Wimp.

Jesper Hansen fortæller, at de også har mærket, at forbruget har ændret sig, selv om han vurderer, at butikken er mindre hårdt ramt end andre. Det skyldes blandt andet, at de sælger brugte cd'er frem for nye og musik på vinyl. Derudover sælger de også plader internationalt via blandt andet Amazon.

Flere afrikanske og eksotiske rytmer

- Vi har forsøgt at tilpasse os vilkårene og forsøger at have et ordentligt udvalg, så man også kan få mærkelig afrikansk jazz eller andre eksotiske rytmer. Det er et plus, at kunderne kan komme ind i vores forretning og finde noget, de normalt ikke hører, siger Jesper Hansen.

Han tror, at de fysiske pladebutikker, som sælger nye cd'er med mainstream-kunstnere, fremover vil få endnu svært ved at overleve. Derfor mener han, at fremtidens pladebutikker vil blive mere specialiserede, som i endnu højere grad kun vil få besøg af de allermest kræsne musikkøbere.

Professionalisering lover godt for fremtiden

- Butikkerne bliver nødt til at have endnu mere produktkendskab, og de ansatte skal vide noget om det, de sælger og være glad for det, de laver. Men det, mener jeg, lover godt for fremtiden, siger han.

Lasse Lindholm, der er kommunikationschef hos Ifpi, er enig i, at cd'en endnu ikke er død, selv om streamingen fortsætter med at stige.

- 33 procent af musikselskabernes indtjening stammer stadig fra cd'en, og salget af vinyl stiger. Vi er ret overbeviste om, at det fysiske marked også vil være til stede fremover, og at nogle forbrugere stadig vil være glade for at købe deres musik i en pladebutik. Det er Record Store Day jo også en fejring af, siger Lasse Lindholm.

Du kan se, hvilke pladebutikker der markerer Record Store Day her.