Hvis du hører Veras debut-ep, ’Good Job – No Conversation’, flyder dine øregange over med gåsedunsbløde harmonier, loungede synthesizerakkorder, flirtende saxofontriller, kælne akustiske guitaranslag - og en lys herrevokal, som leger med grænsen mellem maskulint og feminint.
Der er en klar retro-fornemmelse over det og en nostalgi efter en periode i 90’erne, som soloprojektets 26-årige bagmand, William Asingh, næsten er for ung til at kunne huske. Men inspirationen er dog ret konkret og kommer fra en lidt overraskende kant.
- Jeg har set ’Taxa’ og ’Rejseholdet’ i perioden, før jeg lavede det. I ’Taxa’ er Jimmy Jørgensen og nogen af de rigtig slemme inde på nogen caféer, hvor de har det super dekadent, alle har gråt jakkesæt på, smykker og solbriller i panden.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn%3adr%3amu%3aprogramcard%3a5a2fc6a96187a40ec0c787df
- Det er meget yuppieagtigt, men blandet med noget punk, og den stemning var meget klar for mig. Jeg forestillede mig, at de sad og hørte ’In and Out of Love’ (Vera-single, red.) på den café, fortæller han.
Thomas Troelsens største fan
William Asinghs 2017 har været præget af en stigende formkurve. Efter at have arbejdet som producer for danske poptalenter som Liss og Soleima har han i år søsat sit musikalske alterego Vera, der har fået international opmærksomhed og herhjemme blandt andet er blevet udråbt som P3s Uundgåelige med nummeret ’In and Out of Love’.
Trods medvinden er han dog ikke færdig med at producere for andre, hvilket en prominent rolle på Møs seneste ep, ’When I Was Young’, hvor han har en finger med på tre ud af seks numre, understreger.
At han skulle ende med at skrue på knapper for andre, har på en måde altid ligget i kortene. Et af hans første store idoler var nemlig et af dansk musiks største producernavne gennem tiderne:
- Siden var jeg var helt lille, har jeg været kæmpe fan af Thomas Troelsen. Jeg havde en væg med ham derhjemme, så jeg har altid været klar over, at man kunne producere. Jeg synes, han var rigtig sej, og jeg vidste, at han gjorde det, fortæller Asingh.
Rockstjerneliv og Taylor Swift-ripoffs
Som teenager smagte han til rockstjernetilværelsen med bandet Kiss Kiss Kiss, der skrev kontrakt med et stort pladeselskab, albumdebuterede i 2010 og optrådte på Roskilde Festival.
Men ungdomseventyret sluttede, da teenageårene løb ud, og i stedet flyttede han og Nick 'Vasco' Labajewska Madsen fra bandet (der nu blandt andet producerer Scarlet Pleasure) i en periode til Italien, hvor de kastede sig over at skrive popnumre til andre. Det var dog i første omgang ingen succes.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5a3268d6a11f9f17c00c8ea1
- Vi lavede nogen forfærdelige Katy Perry- og Taylor Swift-ripoffs, bare fordi vi skulle øve os, fortæller han med et grin og fortsætter: Da vi kom hjem i 2013-14 var der ingen, der gav en fuck. Jeg kan huske, at vi var til en session med Stine Bramsen med et af vores superpoppede numre, men hun kunne ikke bruge det til noget, fortæller han og fortsætter:
- Vi var gået fra at lave noget, der meget kom fra hjertet, til at lave noget fuldstændig andet, der kun handlede om det gode produkt. Det gik op for os, at vi skule vise mere personlighed i musikken, selv om det var til andre.
Inspiration fra Kanye West
Arbejdet med Liss og Soleima fik ham dog ind i varmen, og mange af de kontakter, han har skabt i musikmiljøet, præger Vera, der mere fremstår som et soloprojekt på papiret end i praksis.
Under indspilningerne af ’Good Job – No Conversation’ har hans gode ven Mads haft fast plads i studiet, Jacob Bellens har skrevet melodien til ’In and Out of Love’, og Off Bloom har været med til at skrive melodi til flere numre. Og han kan sagtens forestille sig at trække sig endnu mere tilbage i processen
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5a2fc49da11fa71360e6db51
- Drømmen kunne være at lave musik, jeg slet ikke rør ved. Hvor jeg kun sammensætter folk, guider dem, men mest af alt slipper dem fri i mine egne ting, og så er det mig, der finder det bedste og udgiver det, siger han og fortsætter:
- Jeg tror, det er en god måde at arbejde på, for det er superkreativt, og det går hurtigt. Kanye West har gjort det rigtig meget, og og popartister har gjort det i evigheder.
Vera ’Good Job – No Conversation’ er ude nu via No3/Ultra Music/Ministry Of Sound