Motion på nettet øger motivationen

Sure sokker og svedige omklædningsrum. Det kan være en blandet fornøjelse at gå i fitnesscenter. Men nu kan brugere finde sportsgejsten - på nettet.

Facebook, Twitter og Myspace. Der findes et væld af sociale medier, hvor folk kan skabe et fællesskab. En af de nyeste tendenser indenfor sociale medier er internetsider, hvor sportsinteresserede kan mødes.

På hjemmesiderne endomondo.com og trainingspartner.dk kan man blandt andet oploade og sammenligne tid og hastighed på sit seneste løb, og på den måde være i konkurrence med andre.

Martin Hedal er analytiker ved Idrættens Analyseinstitut, og han har lavet en undersøgelse af motionisternes brug af de sociale medier. Og resultatet er meget positivt.

- Det vi har været inde og kigge på i det her tilfælde er det, vi kalder sociale og organisatoriske internetsider. Så det har for eksempel ikke noget at gøre med Wii. Wii er en simulering af virkeligheden, hvorimod internetsiderne tager udgangspunkt i virkeligheden, siger Martin Hedal.

Fitness uden fællesbad

Så glem alt om andres sure sokker og fællesbade og tænd i stedet for computeren. De sociale medier er nemlig fremtiden for de mange danske motionister, som bruger internettet som det nye klubhus.

Og det virtuelle fællesskab kan få flere i gang med at dyrke motion, fordi det skaber et forpligtende fællesskab med de andre brugere på nettet, uden at det indebærer fællesbad i fitnesscenterets omklædningsrum, fortæller Martin Hedal.

- Nogen vil ikke dyrke motion i fællesskab med andre, men det er så godt, at de får gjort det alligevel. De brugere vi har brugt i de her analyser, vi har lavet, de er gerne brugere, som dyrker idræt individuelt - løb og cykling typisk - og det er brugere, som ikke er traditionelt organiserede i en løbeklub, eller hvad det er. Så det er positivt, at de finder sammen på nettet i stedet for og kan indgå i et fællesskab på den måde.

Forlængelse af et fællesskab

En af grundene til at sportssiderne er så populære, skyldes at vi har vænnet os til at bruge de sociale medier, blandt andet gennem Facebook, forklarer Martin Hedal.

For internettet er i mange tilfælde et sted hvor folk deler musik, billeder og anden kunst. Og den fidus har sportsverdenen nu også udnyttet til at skabe et fællesskab.

- Siderne går ind og giver os nogle redskaber, som er mindet på sporten og idrætten. Det kan for eksempel være at man konkurrerer med andre ved at måle sig med andre. Det kan for eksempel være, hvor mange kilometer man har løbet på en dag, eller med hvilken hastighed man løber en tur. Og man deler løberuter og socialiserer generelt med andre på nogle sider. Så det er fællesskabet og forpligtelsen, man motiveres igennem, siger Martin Hedal.