Zetland lover orden i nyhedskaos: Det gør disse 4 digitale medier også

Det nye Zetland lanceres i dag som en daglig digital avis, der giver dig det, du har brug for at vide, men ikke mere end du har tid til at læse. Vi har spurgt en medieforsker om hvilke andre medier, der kan det samme.

Der er dukket flere nye danske medier op, som fravælger papirformatet til fordel for den digitale platform.

Vi forbruger nyheder i samme fart, som vi kværner en pose blandselvslik.

Men hvordan ved du, hvor du skal starte, når dagens nyheder både tæller kattevideoer, politiske analyser og alt derimellem?

Det lover en række nye danske nyhedsmedier at hjælpe med.

Ét af dem er Zetland, der i dag udgiver deres første daglige avis – digitalt vel at mærke.

Artiklerne er få, men nøje udvalgte, de lander i din indbakke én gang om dagen, og du får adgang til dem gennem et medlemskab.

Det lyder ikke som den klassiske avis, og det er det heller ikke.

Men Zetland er ikke alene på det digitale nyhedsmarked, og derfor har vi spurgt Didde Elnif, der er medieforsker på Syddansk Universitet, om hvilke digitale danske medier, det er værd at holde øje med.

1. Atlas Magasin

(© Atlas Magasin)

Lancering: 2010.

Kendetegn: Fokus på kulturstof.

Betaling/Gratis: Gratis - men man kan betale mellem 25 og 100 kroner om måneden, hvis man vil have adgang til ekstramateriale.

Ifølge holdet bag Atlas er det et journalistisk magasin, der udkommer på nettet – og af og til også på print. Det er holdets ambition er at lave et alternativ til de øvrige medier, hvor ”nyt er bedst, og først er størst.”

Og klikker man ind på Atlas, så vil man ifølge Didde Elnif opleve, at overskrifterne ligner dem, som man ser i det klassiske kulturtillæg. Atlas er, kort sagt, kendetegnet ved at være ”lidt mere kultur” end andre digitale nyhedsmedier.

Artiklerne er lange og går i dybden med stoffet, og derfor kræver de også både tid og fordybelse. Til gengæld er der også en hel sektion dedikeret til historier fortalt gennem billeder.

2. Denfri

(© Denfri)

Lancering: 2011

Kendetegn: Blogformat og holdningspræget.

Betaling/Gratis: Gratis.

Denfri er et frivilligt non-profit-projekt, der dækker ”det digitale, private og skæve.” Det gøres ved hjælp af nyhedsartikler, analyser, satire og kritik, og siden lanceringen i 2011 har Denfri blandt andre haft Bitterfissen Bethany og Uwe Max Jensen som skribenter.

I modsætning til de andre medier på listen, så minder Denfri mere om en blog. Samtidig er der ikke lagt skjul på skribenternes personlige holdninger og der eksperimenteres med indholdet.

- De toner ret rent flag. Og de bevæger sig indenfor nyheder, analyse, satire og kritik, som deres tagline hedder, forklarer Didde Elnif.

Udbuddet af artikler på Denfri er bredt, og det spænder fra holdningsprægede indlæg om amerikansk politik til det ugentlige fredagsdigt.

3. Føljeton

Lancering: 2016

Kendetegn: Dybdegående baggrundsstof.

Betaling/Gratis: Abonnement til 49,- kroner om måneden.

Føljeton udkommer alle hverdage som mobilt nyhedsmagasin, der kan læses både online og hentes ned, så det er tilgængeligt offline.

Artiklerne i Føljeton er ikke nødvendigvis en del af den officielle nyhedsdagsorden, men til gengæld går de i dybden med baggrundsstof.

Rationalementet hos Føljeton lyder, med Didde Elnifs ord, at ”vi har nogle ting, der ligger os på sinde, som vi føler, at vores læsere skal vide”. Det kommer der dybdegående baggrundsartikler ud af, som serievis – og dag for dag – belyser et emne fra forskellige vinkler.

Artiklerne udkommer som et dagligt nyhedsbrev med fem føljetoner. Hos Føljeton selv beskriver de deres tilgang til nyhederne meget simpelt: ”Vi skriver om det, der er vigtigt, indtil noget andet er vigtigere.”

4. Point of view international

Lancering: 2016

Kendetegn: Internationalt perspektiv.

Betaling/Gratis: Gratis – men med mulighed for bidrag.

Pov – eller Point of View – er et onlinemedie, der primært behandler internationale nyheder. Bag mediet står blandt andre udenrigsjournalisterne Annegrethe Rasmussen og Morten Bay, og emnerne er lige så mangfoldige som de mange bidragsydere.

Artiklerne bliver gjort tilgængelige løbende, og læser man noget, som man kan lide, kan man donere et beløb direkte til skribenten via Mobilepay.

Med en medieforskers briller på, så var det med Pov ”helt tydeligt fra starten, at der var kræfter bag, som gerne ville noget andet.” Og det andet, dét befinder sig et sted mellem den benhårde journalistik og det personlighedsdrevne.

Derfor kan du hos Pov både læse om en skribents besværlige køb af et nyt batteri til sin mobiltelefon og følge med i den amerikanske valgkamp.