'Ved første øjekast ser tv-nyheder ud til at være under afvikling'

TV Avisen når dog stadig bredt ud, nu hvor den kan fejre 50 års fødselsdag.

Seertallene falder, og nyheder på computer, mobil og sociale medier fylder mere.

Men TV Avisen kan alligevel i disse dage fejre 50 år med humøret i behold.

For om ti år vil der stadig være behov for sene nyhedsudsendelser på tv.

Sådan lyder det i hvert fald fra BCC.

- Folk taler hele tiden om, at tv-nyhederne dør eller er på vej ud. Det tror jeg altså ikke på, siger Richard Porter, nyhedschef for BBC Word News.

- Der er en meget stærk efterspørgsel fra folk, som gerne vil have en sen opsummering af, hvad der er sket i verden i dag. Jeg ser ikke, at det forsvinder – heller ikke om ti år, siger han.

Samme melding kommer fra DR’s egne medieforskere.

- Ved første øjekast ser tv-nyheder ud til at være under afvikling, men der gemmer sig en større fortælling om medieudviklingen bag tallene, siger medieforsker hos DR, Henrik Gregor Knudsen.

- Jeg tror også, at TV Avisen vil være der om ti år. Folk har stadig brug for at se tv-nyheder, siger han.

Derfor falder seertallene

For tyve år siden så 922.000 seere med, når TV Avisen sendte klokken 21:00. Sidste år så 612.000 med, når værter som Kim Bildsøe Lassen bød velkommen til aftenens sene nyhedsudsendelse.

Faldet skyldes flere ting.

Op igennem 00’erne kom der mange nye kanaler på tv-markedet. Det har ifølge DR’s medieforskning betydet færre seere på hovedkanalerne DR1 og TV 2 – også nyhedsudsendelserne om aftenen.

Den samlede seerandel for DR1 og TV 2 faldt fra 71 procent i 1994 til 46 procent i 2014.

Samtidig har DR’s TV Avisen og TV 2 Nyhederne fået konkurrence fra tv-nyheder på andre kanaler – nu DR2 og TV 2 News.

Og så er der konkurrencen fra nettet, der vokser, mens danskernes tid foran tv-skærmen fra 2010 til 2014 faldt.

På trods af det når DR’s TV Avisen ifølge DR’s medieforskning stadig ud til mange.

- Med udtagelse af en endnu ældre herre, nemlig Radioavisen, når de færreste nyhedstilbud så bredt ud, siger Henrik Gregor Knudsen.

Huff Post: Farvel til gammeldags tv

Men ikke alle store mediehuse satser på de traditionelle tv-nyheder.

Det 10 år gamle amerikanske medie, Huffington Post, er født af internettet og leverer nyheder, historier og debat via nettet til en gruppe medieforbrugere, der ikke venter på den sene tv-nyhedsudsendelse.

- Folk ser nu, hvad de vil se, hvornår de vil, og hvor de vil. Folk ser med på deres telefoner, tablets og tv. De vil ikke tales til længere. De vil være en del af samtalen, siger redaktør og vært på Huffington Post, Roy Sekoff.

Han vil dog ikke kalde sene aftennyheder på tv for uddøende.

- Jeg tror ikke, det er tv-seningens død. Jeg tror, det er døden for den gamle måde at præsentere det på: ”Du skal se, hvad jeg fortæller dig, du skal se lige nu”, siger Roy Sekoff.

Huffington Post laver tv-nyheder og tv-shows, men sender over nettet og inddrager i stor stil borgere og meningsdannere live i udsendelserne, som folk ser på deres mobil, tablet, computer eller tv.

Det skiller sig ud fra den gammeldags måde at lave tv-nyheder på. Og det er populært.

Men hvad der kommer til at ske i fremtiden tøver Roy Sekoff med at spå om. For udviklingen går hurtigt for tiden.

- Du kunne ikke for fem år siden have fortalt mig, hvor dominerende Facebook, Instagram eller Snapchat ville blive, siger han.

Han tror, at den midaldrende vært får det sværere, men at der stadig er behov for kendte ansigter, vi kan stole på.

- Jeg tror, det kommer til at ske efter en anden form end den, vi har her i USA med en midaldrende mand, der sidder bag skrivebordet med slips og fortæller mig, hvad der er sandt og usandt, siger Roy Sekoff.

For det kan gøres på andre måder.

- Jeg synes, mange traditionelle medievirksomheder er præget af arrogance. At der kun er en måde at gøre ting på. Det, mener jeg, er blevet modbevist mange gange, siger han.

Vært og redaktør på Huffington Post, Roy Sekoff, viser DR nyhedshusets "nap room", hvor medarbejderne kan slumre, hvis de har brug for det.

Drømmer stadig om tv

Selvom nyhedschefen hos BBC stadig tror på, at stationen har en sen aftennyhedsudsendelse på tv om ti år, får ændrede medievaner også BBC til at ændre strategi i disse år.

- Tv-nyheder udvikler sig, så de kommer til at dreje sig mere om forklaring og kontekst. Det handler ikke bare om at fortælle, hvad der er sket i dag, fortæller Richard Porter.

Og selvom tv-nyhederne stadig når ud til et bredt publikum, når de ikke alle.

Derfor formidler BBC også korte nyheder via sociale medier som Facebook og Instagram.

BBC-chefen opfatter samtidig nyere elektroniske medier som BuzzFeed, Vice og Huffington Post som konkurrenter, men hæfter sig ved, at de nye medier også gerne vil tv.

- Det interessante ved nogle af konkurrenterne er, at de forsøger at komme ind på tv-markedet. De forsøger at lave deres egne tv-programmer og tv-kanaler, fortæller Richard Porter.

Han nævner som eksempel, at mediet Vice laver programmer til tv-stationer og snart vil stå for en sen nyhedsudsendelse i USA.

- Hvorfor vil Vice, der er født af internettet, involvere sig i tv-nyheder? Fordi de ved, at store dele af seerne er der – at folk stadig ser tv, siger Richard Porter.

- Det beviser, at det, vi gør i forhold til tv, stadig er relevant og nødvendigt samtidig med, at vi også når medieforbrugerne på nye måder, tilføjer han.

Så mange søger dagligt eller næsten dagligt søger efter nyheder på nettet. Spørgsmålet er Gallups og tager ikke højde for, at mange bare "ser" nyheder fx på Facebook. Kilde: TNS Gallup Index Danmark 1H 2006-1H 2015