Hvis du i disse dage ser personer gå hovedløst rundt på gader og stræder med deres smartphones foran sig, så skal du ikke nødvendigvis være bekymret.
Det kan nemlig være, at de bare er i gang med at fange en Pokémon.
Det længe ventede computerspil ’Pokemon Go’ blev nemlig lanceret som app i sidste uge, og det har sendt millioner af mennesker verden over på jagt efter virtuelle monstre i den virkelige verden.
”Det er det mest vanedannede spil nogensinde”, skrev det amerikanske nyhedssite The Daily Beast mandag i denne uge.
Og skal man dømme ud fra de hændelser, der kom i kølvandet på spillets lancering, er man tilbøjelig til at give The Daily Beast ret.
I den amerikanske delstat Virginia har en lokale sherif måtte advare om, at jagten på Pokémoner ikke giver folk lov til at betræde privat grund
Og på det sociale medie- og nyhedssite Reddit.com, kan man læse om flere episoder hvor folk er kommet til skade, fordi de har været alt for optaget af 'Pokémon Go', og derfor ikke har set sig for ude i virkeligheden.
5 ting der er værd at vide om Pokémon-universet.
- •
Siden Pokémon Go’s lancering i sidste uge er spilfirmaet Nintendos aktie steget med over 24 procent. Dermed er firmaets værdi steget med 7. 5 milliarder dollar.
- •
’Pokémon Go’ spilles på en smartphone, som trækker data fra Google Maps. Ved hjælp af telefonens kamera blandes den virtuelle verden med virkeligheden, så de små Pokémon-monstre pludselig dukker op foran en.
- •
En Pokémon Go-spiller bruger i gennemsnit 43 minutter om dagen på spillet. Det er længere tid end hvad der i gennemsnit bliver brugt på fx Whatsapp og Instagram.
- •
Pokémon er en forkortelse for Pocket Monster og blev første gang lanceret som TV-spil i Japan i 1996. Sidenhen fulgte både spillekort og en animeret serie.
- •
Pokémon Go er foreløbig kun frigivet i USA, Australien og New Zealand. Det er endnu uvist hvornår spillet bliver lanceret i Danmark.
En fængende mytologi
Men stop lige en halv. Snakker vi om det samme Pokémon, som var et kæmpe fænomen over hele verden fra 1996 og nogle år frem?
Ja, det gør vi faktisk. Pokémon-figurerne er de samme som dengang, og de har stadig navne som Pikachu, Staryo og Snorlax.
Men hvor man dengang kæmpede mod andre Pokémon-spillere med kort eller tv-spil, så foregår spillet i dag ude i virkeligheden med mobiltelefonen i hånden.
- Det har været enhver Pokémon-spillers drøm siden begyndelsen at tage spillet ud i den virkelige verden, siger Jakob Stegelmann, der er mangeårig vært på programmet Troldspejlet til DR Kultur.
Han har endnu ikke spillet det nye ’Pokemon Go’, men har fulgt Pokémon-universet, siden det første gang blev lanceret i 1996.
Han forklarer, at det på overfladen er et utrolig simpelt koncept, hvor man skal træne en række monstre til at kæmpe mod hinanden.
Men dykker man længere ned i spillet, finder man et kæmpe univers, der har en enorm fængende mytologi omkring sig, siger Jacob Stegelmann til DR Kultur og fortsætter:
- Jeg tror også, at mange gamere, som var unge i 1990erne, har taget spillet til sig igen, fordi de har savnet Pokémon-universet. Nostalgifaktoren har en stor effekt her, siger Jakob Stegelmann
Det var det japanske spilfirma Nintendo, der i sin tid skabte Pokémon-universet. Sammen med amerikanske Niantic Labs er det også dem, der i dag har skabt 'Pokémon Go'. Og Nintendo har altid været gode til at lave simple spil, som blev enormt populære forklarer Jakob Stegelmann.
- Nintendo har aldrig været de bedste til at lave grafisk tunge spil, men de har altid været enormt gode til at bygge spiluniverser op, som kunne generere millioner af fans verden over. Der findes jo også mennesker i dag, som får tårer i øjnene, når de spiller et Super Mario-spil, siger Jakob Stegelmann.
Spilredaktør: 'Pokémon Go' byder ikke på meget nyt
Rasmus Lund-Hansen, der er redaktør på computerspilmagasinet Gamereactor er helt enig med Jakob Stegelmann i, at nostalgien spiller en afgørende rolle i Pokemon Go’s kæmpesucces.
- Men hvis man skræller de genkendelige figurer i spillet væk, så er der jo faktisk ikke noget, som man ikke har set før, siger Rasmus Lund- Hansen og påpeger, at Pokémon Go i den grad ligner spillet ’Ingress’ fra 2013, som spiludvikleren Niantic Labs også står bag.
Begge spil bygger på augmented reality-teknologi, hvor man kombinerer data fra den fysiske verden med virtuel grafik og lyd.
- Jeg tror helt afgjort, vi vil se mange flere af de her spil i fremtiden. Gamificeringen af virkeligheden er kommet for at blive. Lige nu tror jeg, at der sidder mange spiludviklere og tænker over, hvordan de kan skabe et spil, der er bare halvt så succesfuldt som ’Pokémon Go’, siger han.
Nuttede dyr har universel appel
Spørg man Martin Pichlmair, der er leder af spilprogrammet på IT-universet i København, så skyldes Pokémon Go's succes til dels det harmløse univers, som det fremstiller.
- Du skal fange små nuttede dyr i en verden uden blod og uden vold. På den måde har spillet universel appel, siger Martin Pichlmair til DR Kultur.
Også han mener, at vi i fremtiden vil se mange flere spil som ’Pokemon Go’, hvor grænserne mellem den fysiske og virtuelle verden bliver brudt.
- I takt med at eksempelvis virtual reality-briller bliver mere udbredt, tror jeg, vi vil se computerspil, hvor kroppen og den virkelige verden bliver brugt meget mere end i dag. Jeg tror ikke, det er en decideret computerspil-revolution, men vi vil langsom se, at augmented reality fylder mere og mere i spillene.
Nedbrudte grænser mellem den virkelige og virtuelle verden
Han ser Pokémon Go’s succes som et billede på, at grænserne mellem de traditionelle gamere og ”almindelige” mennesker nu endelig ser ud til at være brudt.
- I dag kan mange folk sagtens flyde ubesværet imellem sociale netværk, den virtuelle verden og den virkelige verden. Det er Pokemon Go´s succes et billede på, siger Martin Pichlmair.
'Pokémon Go' kan foreløbig kun hentes på app-stores i USA, Australien og New Zealand. Det er endnu uvist hvornår, spillet officielt bliver lanceret i Danmark.