Der gik kun lidt over en time fra, at Malaysia Airlines mistede kontakten med MH 17 torsdag den 17. juli, til at flyselskabet meddelte omverdenen, at flyet formentlig var styrtet ned.
Men én time er ufattelig lang tid for folk på Facebook og Twitter, og på det tidspunkt havde Malaysia Airlines allerede tabt informationskrigen om MH 17 til de sociale medier.
Ingen filtre på sociale medier
For allerede inden flyselskabets officielle udmelding kunne man nemlig se de første billeder af det nedskudte flys rygende vragrester på Twitter, og det ødelagde ethvert håb om, at informere de pårørende om styrtet, inden offentligheden fik noget at vide.
Det fortæller Rasmus Dahlberg, der er Ph.d. ved Center for Disaster Research ved Københavns Universitet, til P1 Morgen.
Han beskriver informationsstrømmen på de sociale medier efter flykatastrofen i Ukraine som 'ethvert flyselskabs mareridt'.
- Der er ingen filtre på de sociale medier, og det betyder, der kommer voldsomme billeder ud, som man normalt aldrig ville tillade i de gammeldags medier, siger Rasmus Dahlberg til P1 Morgen.
Billeder overdøver krisehåndtering
De ufiltrerede billeder skaber store problemer for flyselskaberne, fordi deres krisehåndtering ofte bliver overdøvet af informationerne på de sociale medier, forklarer Rasmus Dahlberg.
Der gik eksempelvis ikke længe, før man på Twitter kunne finde billeder af døde børns pas og forbrændte lig, og den slags informationer er en voldsom oplevelse for pårørende til flykatastrofen.
Samtidig står det i skarp kontrast til tiden før de sociale medier.
- Før i tiden ville man måske tage nogle af de pårørende med ud og se ulykkesstedet, efter ligene var fjernet, og så kunne man fortælle dem stille og roligt, hvad det var, der var foregået. Nu bliver det hele serveret "up front" på de sociale medier og med alle de blodige detaljer, siger Rasmus Dahlberg.
Blokering er ikke en løsning
Han mener dog ikke, løsningen er, at forsøge og blokere for informationerne fra steder som Twitter.
- Man kan ikke kontrollere, hvad der kommer ud på sociale medier, men man kan fascilitere og altså sige: 'Her er noget god information. Det vil vi gerne viderebringe', siger han til P1 Morgen.