Kvindelige musikere får tilbudt gratis øvelokaler: ’Nogle mænd forstår ikke, at det er nødvendigt'

Musikfællesselskabet Ekho Ekho vil udligne ulighed mellem kønnene i musikbranchen. Derfor giver de kvinder fortrinsret på flere punkter.

For to år siden var der under 10 procent kvinder i musikfællesskabet Ekho Ekhos øvelokaler, som ligger på Refshalvøen. Her er det Marie-Louise Pierini Lüders, der benytter øvelokalerne.

For et par år siden opdagede lederen af musikfællesskabet Ekho Ekho i København en statistik, der fik ham til at spærre øjnene op.

Når han talte op, hvor mange mænd og kvinder, der brugte musikfællesskabets øvelokaler, viste det sig, at 92 procent af dem var mænd.

- Det var vi simpelthen nødt til at gøre noget ved, siger lederen Thomas Mathiesen.

Derfor besluttede han sig for at lave flere tiltag, som skulle få flere kvindelige musikere til at benytte sig af musikfællesskabets lokaler og studier.

I dag giver Ekho Ekho derfor musikfællesskabets kvinder fortrinsret på en række punkter, heriblandt gratis brug af produktions- og øvelokaler.

- Det handler faktisk ikke om, at kvinder skal have en fordel – det handler om, at mænd faktisk i mange, mange år har haft en fordel, forklarer han.

Flere undersøgelser og statistikker viser, at musikbranchen er en verden præget af mænd og en stor ulighed i kønnene.

Og Thomas Mathiesen argumenterer for, at grunden til, at kvinderne kan leje øvelokaler gratis, er at udligne uligheden.

- Nu prøver vi på at hjælpe kvinderne ved at skabe nogle bedre fysiske rammer, men også nogle trygge rammer, og det er det helt centrale projekt, siger han.

Kønsopdelte toiletter tiltrækker også

Udover at musikfællesskabets øvelokaler kan lejes gratis af kvinder, har musikfællesskabet også ændret i deres fysiske rammer for at skabe bedre vilkår for kvinder og kønsminoriteter.

- Rigtig mange af vores kvinder og kønsminoriteter sætter pris på det her med et toilet, som de kan benytte sig af, fortæller Thomas Mathiesen.

Hos Ekho Ekho har de nemlig sørget for kønsopdelte toiletter, hvor man på kvindetoilettet blandt andet kan finde en tamponautomat.

  • På de kvindelige toiletter kan man blandt andet finde denne tamponautomat. Det er vigtigt for Thomas Mathiesen, at kvinder og kønsminoriteter føler sig trygge og velkomne hos Ekho Ekho.
  • Rigtig mange af vores kvinder og kønsminoriteter sætter pris på det her med et toilet, som de kan benytte sig af, siger Thomas Mathiesen.
1 / 2

Og selvom det kan lyde som et meget simpelt tiltag, mener Thomas Mathiesen, at det har en effekt:

- Nogle gange skal der ikke mere til, nogle gange skal man bare fokusere på det simple, uddyber han.

Ekho Ekhos tiltag har da også haft en effekt. For to år siden var der otte procent kvinder, der benyttede sig af Ekho Ekhos øvelokaler – og i dag er tallet kommet op på næsten 20 procent.

’Kender ikke nogen kvinder, der ikke har oplevet sexisme’

Sangerinden Marie-Louise Pierini Lüders er en af de kvinder, der ofte benytter sig af musikfællesskabets øvelokaler.

Her kan hun og andre up-coming kvindelige artister øve sig kvit og frit:

- Jeg er megataknemmelig for at kunne øve herude gratis uden at skulle have penge op af lommen, fordi der er super mange udgifter som up-coming artist, fortæller hun.

Det er også et sted, hvor jeg kan få mine følelser ud, og jeg kan kreere og være kreativ, fortæller Marie-Louise Pierini Lüders om musikfællesskabet.

Marie-Louise Pierini Lüders fortæller, at hun har stor respekt og kærlighed til de 13 kvindelige musikere, som valgte at stille sig frem i den nye DR-dokumentar "Sexisme i musikbranchen" og starte en debat om, at der er forskellige spilleregler for mænd og kvinder i musikbranchen.

- Det er så vigtigt, at vi får skabt det rum, hvor vi kan dele de her oplevelser, for ellers kommer vi ikke til at ændre på, hvordan det er, siger hun.

Marie-Louise Pierini Lüders kender til flere af de problematikker, der er i musikbranchen, og har selv oplevelser med sexisme i bagagen.

- Min egen oplevelse er, at jeg ikke kender nogen kvinder, kvindelige kollegaer i musikbranchen, der ikke har været ude for sexistiske oplevelser, ulighed, fortæller hun.

Skaber debat hos de mandlige musikere

Hos flere af de mandlige medlemmer i musikfællesskabet Ekho Ekho har det både skabt debat og delte meninger, at der er kommet fokus på kvinderne, fortæller Thomas Mathiesen:

- Der er nogle, der synes, at det er helt fantastisk, også er der nogen, der ikke helt forstår, hvorfor det er nødvendigt.

Thomas Mathiesen mener, at flere mænd ikke forstår, at der er et problem i branchen, fordi det jo aldrig har været et problem, som mændene selv har oplevet på egen krop.

- Men man må bare sige, at de oplevelser, kvinder og kønsminoriteter deler, er jo et klokkeklart bevis på, at det er et problem.

Selvom Marie-Louise Pierini Lüders mener, at der stadig er lang vej, når det kommer til at bekæmpe strukturel sexisme og uligheden i musikbranchen, glæder musikeren sig over, at hun har muligheden for at være i trygge rammer hos Ekho Ekho.

Hun håber, at resten af miljøet bliver så trygt, at tonen, der stjæler opmærksomheden, er den, der kommer fra musikken.

Du kan se dokumentarserien 'Sexisme i musikbranchen' på DRTV. Og i DR Lyd kan også lytte til podcasten 'Vidnesbyrd - Sexisme i musikbranchen'.