Mikkel Fønsskov har en stor passion for opera, han har både set en del operaer her hjemme men også i udlandet.
I en række operaprogrammer på P2 - Operaens ørehængere, tager Mikkel Fønsskov fat i nogle af danskernes favorit arier fra Klassisk Top 50 Opera-listen og undersøger, hvad de kan musikalsk, hvorfor de er så smukke, og hvad der gør en arie til en ørehænger.
Dvorak: Sangen til Månen
Sangen til Månen er fra operaen Rusalka, historien bygger på H. C. Andersens eventyr om den lille havfrue, der så fatalt forelsker sig i en prins. Selve teksten er ret uforståelig for de fleste, da der synges på tjekkisk, men den hjerteskærende smukke melodi fortæller alt.
Komponisten hedder Antonin Dvorak, og selv om han ikke er en kendt operakomponist som Verdi eller Puccini, endte hans lille Rusalka helt på toppen af danskernes operafavoritter, da der skulle nomineres til Klassisk Top 50 Opera.
Men hvorfor er den så god? Michael Bojesen dissekerer musikken og viser blandt andet en oplagt forbindelse mellem Rusalka og en anden ørehænger: ”Some Where over the Rainbow”.
Hør første afsnit af Operaens ørehængere her
Mozart: Nattens Dronning
Arien kommer fra Mozarts opera Tryllefløjten, der midt i trylleri og ballade også handler om lysets kamp mod mørket. Og så er det en af de arier i operahistorien, hvor sopranen skal aller højest op og synge.
Andet afsnit af Operaens ørehængere handler om Nattens Dronnings arie, hvor Mikkel Fønsskov bland andet besøger Michael Bojesen, der dissekerer musikken og hjælper til at forstå Mozarts geni.
Hør andet afsnit af Operaens ørehængere her
Bizat: Habanera
Arien kommer fra Bizets opera Carmen, som havde premiere i Paris 1875.
Hovedpersonen er en provokerende sigøjner, der opfører sig som den værste tøs. Ikke alene er Carmen nem at få fat på, hun gør det også for sin egen fornøjelses skyld. Imens mændene drives af rent begær: De mandlige hovedroller er en sportshelt, der opfører sig som en idiot, og et pattebarn af en militærmand, der ender med at få flossede nerver. Her er ingen ordentlig helt og ingen from heltinde.
- Michael Bojesen gav mig et fantastisk billede på nethinden: Den faldende melodi i Carmens Habanera er som en lynlås, der langsomt lynes ned. Selvfølgelig! Det er derfor det er så sensuelt og forførende, fortæller Mikkel Fønsskov, som i tredje afsnit undersøger hvorfor Habaneraen er så god.
Hør tredje afsnit af Operaens ørehængere her
Händels largo: Ombra mai fu
Ombra mai fu er en af Händels bedst kendte melodier fra operaen Serse.
- Intet kan få mig ned i gear som at lytte til Händels largo: Ombra mai fu. Men hvorfor har den sådan en beroligende effekt? Det ved Michael Bojesen. Selvfølgelig gør han det!
Ombra mai fu er den arie Mikkel Fønsskov undersøger i fjerde afsnit af Operaens ørehængere.
Hør fjerde afsnit af Operaens ørehængere her
Puccini: Nessun Dorma
Nessun dorma er en arie fra Puccinis opera Turandot.
- Den er skamløs på den fede måde. Nogen anklager den for at være poppet og vulgær, men jeg falder altså pladask for tonesproget og opbygningen. Den giver mig kuldegysninger, fortæller Mikkel Fønsskov.
Hør femte og sidste afsnit af Operaens ørehængere her