Her er den hemmelige ingrediens i computerspil - som millioner kan nynne med på

Spilmusik rykker i stigende grad uden for computere og konsoller og ind i koncertsale. Vi har spurgt tre af bagmændene, hvordan man skaber musik til dit gameplay.

Kan du synge med på temaet til Super Mario, Hitman eller Assasin's Creed?

Så er det tegn på, at du nok har spillet en del computer eller konsol - og at du ligesom millioner af andre mennesker dermed har hørt flere timers musik, der ofte kan nærme sig klassiske kompositioner.

Musikken til computerspil bliver nemlig komponeret med liv og sjæl - og flere klassiske symfoniorkestre har efterhånden fået øje på computerspillenes episke og smukke kompositioner, uanset om de oprindelig er lavet som 8-bit musik eller store symfonier i stereo.

Ifølge vært på DR-programmet Troldspejlet, Jakob Stegelmann, er musikken noget af det vigtigste i et computerspil.

- For uden musikken, så kommer stemningen ikke, så kommer atmosfæren ikke, så kommer situationen ikke.

- Masser af spil ville simpelthen ikke have fungeret uden musikken. Det gør, at musikken er blevet så god, at den er værd at lytte til uden spillet, siger Jakob Stegelmann.

Artiklen fortsætter under videoen.

http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5889f3dba11fa714e420a3d9

Spilmusik med et twist af Stravinskij

Fredag afholder DRs SymfoniOrkester deres første gaming-koncert, hvor musik fra nogle af verdens bedste spil bliver opført. Og for komponisten bag det danske hit-spil Hitman er det faktisk helt naturligt:

- Jeg elsker virkelig klassisk musik, så det betyder meget for mig. Jeg arbejde ofte med store kor og orkestre, og solister på cello, violin, akustisk guitar og så videre, så al den musik, jeg skriver, er fuld af live-instrumenter, der hører til i den klassiske musik, siger Jesper Kyd til dr.dk/klassisk.

Jesper Kyd har lavet noget af musikken til Assassin's Creed - og er blandt andet inspireret af den klassiske komponist Igor Stravinskij. (Foto: © Photographer: Fitz Carlile)

Han har samarbejdet med symfoniorkestret i Budapest og endda eksperimenteret med et kor af bassangere i en gammel kirke i Californien. En af hans store inspirationskilder er komponisten Igor Stravinskij:

- Det startede nok på det tidspunkt, hvor jeg lavede musik til Assasin's Creed - som inkluderer store kor- og orkesteroptrædener, siger Jesper Kyd.

Andre udfordringer end Mozart

Når man komponerer til computerspil i dag, er der nogle udfordringer, som hverken Mozart eller Stravinskij stod overfor.

I gamle 2D-spil vidste man, at spillerne gik fra punkt A over B til C - og højst frem og tilbage, op eller ned - men moderne 3D spil er interaktive og ikke-liniære: Spillerne kan gå rundt i en hel verden, som de vil.

Derfor kan komponisterne ikke bare starte med nogle noder i den ene ende og slutte det hele af 12 eller 42 minutter senere.

- Et aspekt der er unikt ved computerspil er den interaktive natur af mediet. Spillerens gøren dikterer, hvordan en scene udfolder sig. Det er vigtigt, at scoren er adaptiv i en ikke-lineær måde, siger japansk-amerikanske Takeshi Furukawa, der blandt andet står bag musikken til 'The Last Guardian' fra 2016.

Se Playstations eget interview med Takeshi Furukawa:

https://www.youtube.com/watch?v=3R7WHBJEg6E

Samme oplevelse har Martin Stig Andersen, der er uddannet komponist, og har været nomineret til årets soundtrack for spil som 'Inside' og 'Limbo'.

- Hvis man for eksempel lister rundt, eller hvis der er kamp, så skal musikken relativt hurtigt kunne afspejle det. Så er man nødt til at arrangere musikken, så man kan gå fra den ene type musik til den anden uden, at det føles abrupt, siger han.

Musikstumper på to-tre sekunder

Når Martin Stig Andersen komponerer, sker det, mens han skaber selve spillet. Små stumper af lyd og musik sættes sammen og tilpasses, så det ikke skurrer i ørene - med mindre det er meningen.

- Jeg arbejder mere med de lyde, der er i omgivelserne og strukturer dem på en musikalsk måde. Der er et eksempel i Limbo, hvor man går forbi et neonskilt, det giver en elektrisk humming tune, som jeg bruger til at bygge noget musik henover. Så på den måde kan man sige, at den musik, jeg ofte laver, ligesom vokser ud af spillets omgivelser.

Martin Stig Andersen er uddannet komponist - og har lavet lydlandskaber og musik til computerspil som 'Limbo' og 'Inside'

Med spillet 'Limbo' var Martin Stig Andersen derfor også nødt til selv at spille sig gennem spillet og optage musikken, da der skulle laves en samlet udgave til soundtracket.

- Man ender med faktisk med at klippe musikstykkerne op i nogle meget små bidder - for mit vedkommende er det oftest to-tre sekunder – som man så syer sammen inde i spillet. Så man kan faktisk sige, at den musik jeg ofte laver, findes ikke uden for spillet, siger han.

Det mener Jakob Stegelmann som sagt, at den gør. Hvad du selv synes, kan du selv høre herunder, i traileren til et af Martin Stig Andersens spil - og i weekenden, når vi her på dr.dk/klassisk bringer video med flere af kompositionerne fra Gaming-koncerten i DR Koncerthuset.

https://www.youtube.com/watch?v=wUc7hQvBdNs

Gaming-koncerterne finder sted den 27. og 28. januar, men er udsolgt. Koncerterne har Jakob Stegelmann som konferencier og byder på et alsidigt program med musik fra 'Mario' til 'World of Warcraft'. DR SymfoniOrkester bliver dirigeret af Charles Hazlewood og Louise Fribo optræder som solist.