Det Kongelige Teater køber orkester udefra – efter at have presset eget orkester ned i løn

Eksterne orkestre får fremover en plads på nationalscenen – samtidig med at der bliver sparet på Det Kongelige Kapel. Meget tyder på, at det ikke er en billigere løsning.

Musikerne i Det Kongelige Kapel er overraskede over at Det Kongelige Teaters ledelse hyrer et eksternt orkester, samtidig med at der sker besparelser i teatrets eget orkester. (Foto: © liselotte sabroe)

Det Kongelige Teater skal spare – og det er de sidste år blandt andet gået ud over nationalscenens eget orkester, Det Kongelige Kapel.

I november 2015 blev der nedlagt 11 stillinger i orkestergraven, så orkestret røg ned på knap 100 musikere. I januar i år blev der så igen varslet fyringer af 10 procent af orkestret – men orkestret fik reddet stillingerne ved at gå 10% ned i løn, og 10% ned i tid.

Men nu viser det sig, at Det Kongelige Teaters ledelse, sideløbende med besparelserne, har lavet en kontrakt med et eksternt orkester.

Copenhagen Phil, det tidligere Sjællands Symfoniorkester, er nemlig blevet hyret til at spille til teatrets opsætninger af Nøddeknækkeren i både 2017 og 2019.

Det Kgl. Kapel: Vi kan gøre det billigere

I Det Kongelige Kapel er der overraskelse over aftalen med et eksternt orkester.

Kapellet har understreget overfor ledelsen på Det Kongelige Teater, at de udmærket er i stand til at spille de ønskede forestillinger. Og at de er bekymrede over, at aftalen med Copenhagen Phil ender med at være en dyrere løsning.

Orkestrets formand og tillidsrepræsentant Alexander Øllgaard siger til radioprogrammet P2 Puls, at Kapellet ville kunne spille de mange ekstra forestillinger i 2017 for en samlet pris på mellem 250.000 og 500.000 kroner.

Det er betydeligt lavere end det beløb som flere eksperter i branchen siger, at et eksternt orkester ville være nødt til at tage for opgaven. Her er flere enige om en pris på i hvert fald omkring to millioner kroner.

Tal fra Dansk Musikerforbund tilsiger, at hver musiker skal have ca. 2000 kr. for en forestilling. Ganger man det op med de i alt 23 forestillinger i 2017 som de 66 musikere i Copenhagen Phil er hyret ind til, så ender man på et beløb på over 3 mio. kr.

Det vil sige, at Det Kongelige Teater sandsynligvis betaler mere end fire gang så meget for et stykke arbejde, som de kunne have fået husets eget orkester til at udføre.

Alexander Øllgaard mener desuden, at Tjajkovskijs Nøddeknækkeren er kernerepertoire for Det Kongelige Kapel, og at folk der køber billet til en forestilling på Det Kongelige Teater, også fortjener at høre teatrets eget ensemble:

- Det er jo ikke kun murene som gør, at det her er en forestilling på Det Kongelige Teater, siger han til P2 Puls.

Kontraktsummen overstreget med sort

Ifølge teaterchef Morten Hesseldahl har det tidligere været svært at få dækket alle teatrets forestillinger med musikere fra Det Kongelige Kapel. Det er derfor, han har lavet en aftale med Copenhagen Phil, oplyser han.

Men løsningen er sandsynligvis dyrere end hvis man havde brugt Det Kongelige Kapel – som så omvendt måske kunne have undgået en del af deres lønnedgang.

Derfor har P2 og Dagbladet Information bedt om aktindsigt i den kontrakt, som er lavet mellem Det Kongelige Teater og Copenhagen Phil. I de papirer, der foreløbig er blevet udleveret, er alle beløb imidlertid overstreget med sort.

Det har altså ikke været muligt at finde ud af, præcist hvad Det Kongelige Teater har betalt for det arbejde som Copenhagen Phil skal udføre. Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet mener, at kontraktsummen er omfattet af reglerne om aktindsigt og derfor skal udleveres.

Alle offentlige instanser er omfattet af offentlighedslovens aktindsigtsregler, og de undtagelser der er, mener han ikke kan gøre sig gældende i forhold til den kontraktsum som Det Kongelige Teater har aftalt med Copenhagen Phil.

P2-programmet P2 Puls og dr.dk/klassisk følger sagen, og vil foreløbig arbejde på at få klarlagt, hvad Det Kongelige Teater har betalt for det arbejde som Copenhagen Phil altså skal udføre i forbindelse med Nøddeknækkeren 2017 og 2019.