Se videoer af Bonna Søndberg nede i artiklen!
”Hun var og er en sand scenepersonlighed”
Sådan begrunder Copenhagen Operafestival, at de giver en ærespris til Bonna Søndberg denne weekend.
En dansk opera-sopran, der i 1950’erne og 60’erne sang på internationalt niveau og blev anerkendt som en stor kunstner af blandt andre den engelske komponist Benjamin Britten.
Men det er nok de færreste under 50 i dag, der har hørt om den nu 83-årige sangerinde fra Sønderjylland, der betog en hel generation af danske operafans.
Elever og lærere troede hun var tosset
”Som 12-årig var jeg i biografen og så Strauss’ operette 'Wienerblod'. Det gjorde så voldsomt indtryk på mig, at jeg dagen efter sang det meste for mine kammerater og læreren i skolen. De troede, jeg var blevet tosset, men selv vidste jeg, at det alvor."
Sådan fortalte Bonna Søndberg i 1957 til avisen Dagens Nyheder, som interviewede den unge sønderjyske sangerinde.
"Da jeg et års tid efter var alene i Esbjerg, tog jeg det store skridt. I en tilfældig grammofonforretning fik jeg at vide, hvor der boede en sangpædagog, og få minutter efter stod jeg med rystende knæ foran frk. Petersens frygtindgydende dørskilt.
Da jeg igen stod på gaden var jeg fortumlet – men henrykt! Den strenge dame havde hørt på mig og sagt, at jeg sang 'I skovens dybe stille ro' pænt, og at hun gerne ville have mig som elev.”
Sangen flyttede hele familien til København
Da interviewet fandt sted, havde Bonna Søndberg netop fået sit store gennembrud på Det Kongelige Teater i Verdis opera 'Maskeballet'.
Men hvem var denne ukendte, flotte kvinde, som var dukket op nærmest ud af det blå og mestrede både det lyriske og det dramatiske med så stort scenetalent?
Bonna Søndberg er født 1933 og voksede op i Rødding i Sønderjylland. Hendes far, der var skrædder, havde en glimrende tenorstemme, og hendes mor var pianistinde.
Se et uddrag af en udsendelse om Bonna Søndberg fra 1970 - artiklen fortsætter under videoen.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5984f823a11f9f162cbf7940
Bonna Søndberg spillede klaver fra hun var fire år, og hendes far håbede, at hun ville følge i sin mors fodspor. Men allerhelst ville hun synge, og sanglærerinden i Esbjerg kunne bekræfte, at talentet var åbenlyst.
16 år gammel blev Bonna Søndberg opfordret til at tage til København for at studere videre hos den berømte sangpædagog Kristian Riis, og hele familien flyttede til hovedstaden.
Følte sig som Alice i Eventyrland
I 1954 var 21-årige Bonna Søndberg blevet så god til at synge, at hun blev optaget på OperaAkademiet.
Ofte er det den direkte vej til en karriere på Det Kongelige Teater - og sådan gik det også: Hun fik sin første rolle, allerede mens hun var studerende, og i 1956 blev hun ansat på teatret.
De store danske operasangere på Det Kongelige Teater var Bonna Søndbergs idoler, som hun havde hørt og beundret i radioen. Nu var hun blevet en af dem.
- De tog imod mig, som var jeg et lille barn - og jeg nød det! Jeg blev nurset og havde det som Alice i Eventyrland, fortalte Bonna Søndberg, da hun for et par år siden var gæst i P2.
Et højdepunkt i dansk operahistorie
Hendes gennembrudsforestilling 'Maskeballet' i 1957, hvor hun sang rollen som Amelia, skabte noget af en sensation.
Dirigenten Ole Schmidt rystede ikke på hånden, da han skulle beskrive debutanten:
- Bonna Søndberg er et usædvanligt talent. Hun ejer en vidunderligt klingende sopran, en stærk dramatisk sans, og, så ung hun er, en overbevisende scenisk fremtræden, som ligefrem ryster ved sin stærke medleven.
Se Bonna Søndberg som Elisabeth i Wagners 'Tannhäuser' - artiklen fortsætter nedenunder.
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5984efa26187a51b5c573e02
I forestillingen sang Bonna Søndberg overfor Ib Hansen, den legendariske basbaryton, og deres samspil på scenen har musikforskeren og sangpædagogen Sten Høgel kaldt ”et lysende højdepunkt i dansk operahistorie”.
De følgende år sang Bonna Søndberg mange store roller, bl.a. Leonora i Verdis opera 'Trubaduren', titelrollen i Richard Strauss’ 'Ariadne på Naxos', Elisabeth i Wagners 'Tannhäuser' (som du kan se øverst i denne artikel), Iphigenia i Glucks tragiske opera 'Iphigenia på Tauris' og rollen som Alice Ford i Verdis 'Falstaff'.
Hyldet af internationale komponister
Der kom tilbud fra udlandet – London, Bayreuth, New York – men Bonna Søndberg valgte at beholde sin base i Danmark.
At rejse ud som operasanger blev dengang ikke gjort nemmere af, at danske sangere plejede at synge de berømte operaer i danske oversættelser.
Men det internationale niveau, Bonna Søndberg havde, blev bevist, da den store tyske komponist Paul Hindemith i 1959 dirigerede en ny udgave af sin sangcyklus 'Das Marienleben', lavet specielt til hende, og da hun på Det Kongelige Teater i 1968 sang rollen som den mystiske guvernante i Benjamin Brittens gyseropera 'Skruen strammes'.
Anledningen var overrækkelsen af Sonnings Musikpris til Britten, som straks gav sin buket videre til Bonna Søndberg. Han kaldte hende ”en stor, stor kunstner”.
Måtte gå på pension som 54-årig
Bonna Søndberg havde sin storhedstid på Det Kongelige Teater i 1950’erne og 1960’erne.
Hun optrådte desuden flittigt som koncertsangerinde rundt om i landet, og i utallige koncertsale og kirker, store som små, har hun sunget alt fra salmer til tysk kabaret og helt nye kompositioner.
Midt i 1960’erne var hun desuden en af de første, der begyndte at opføre musikken af den miskendte senromantiker Rued Langgaard.
Artiklen fortsætter under billedet.
Men en sangers karriere er kort – og hård. De fleste må stoppe, når de er i 50’erne, og også Bonna Søndberg måtte kæmpe med skader og stemmeproblemer undervejs i karrieren.
Hun lod sig pensionere som 54-årig i 1987. Siden har hun arbejdet som sangpædagog, der har trænet og vejledt adskillige sangere og skuespillere.
Svær at finde på Spotify
Som det gælder for så mange andre danske operasangere gennem tiderne har hun desværre ikke indspillet ret meget musik, man kan lytte til i dag, hverken på lp eller cd. Der er heller ikke meget tilgængeligt på Youtube eller Spotify.
I DR’s arkiver kan man derimod finde mange liveoptagelser og tv-produktioner, også hele operaer som 'Trubaduren', 'Macbeth', 'Falstaff' og 'Skruen strammes'.
Desværre ofte behæftet med copyright, så det ikke altid umiddelbart er muligt at offentliggøre optagelserne.
Det er virkelig en svøbe for scenekunstnere! De lever bedst i erindringen hos dem, der har oplevet dem på scenen, mens andre lyttere har svært ved at kunne sætte sig ind i den betydning og det omfang, karrieren havde.
Men finder man albummet 'Kongelig operasanger Bonna Søndberg – et portræt', der blev udgivet i 2007, kan man høre en række prægtige uddrag af hendes største præstationer, optaget live på Det Kongelige Teater.
Blandt andet gennembrudsrollen som Amelia i ”Maskeballet”.
Hør Bonna Søndberg synge 'Galgebakkearien' fra Verdis 'Maskeballet':
http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5984ddf8a11f9f162cbf77db