Er der nogen danske sangere, der kan levere på internationalt plan på nogle af verdens største scener?
Når det gælder opera er svaret utvivlsomt ja - og et af de nyeste navne er Elsa Dreisig, halvt dansk, halvt fransk.
Som 27-årig er hun allerede fast sanger på Statsoperaen i Berlin. Sidste år vandt hun prisen som 'Årets unge artist' ved International Classical Music Awards.
For nylig udkom så debutalbummet 'Miroir(s)', der den 20. november vandt guld som 'Årets unge talent' hos magasinet Diapasons prisuddeling. 'Miroir(s)' er denne uges album på DRs radiokanal P2 - og har også fået stor ros hos flere af de klassiske anmeldere.
Den anerkendte musikblog Pizzicato skriver, at Elsa Dreisig skal tælles med i 'den internationale topklasse':
- Hun er et fænomen af den højeste vokalkultur med en usædvanlig dybde af udtryk, lyder det i anmeldelsen, der tilmed får kvalitetsstemplet 'Supersonic Pizzicato'.
Også Politikens Thomas Michelsen er begejstret og giver albummet fem hjerter:
- Alt, hvad hun laver på ’Miroir(s)’, er begavet og viser et sangtalent, der er mere åbenlyst end de fleste. At hun har retning mod de tunge dramatiske partier, som hun allerede snuser til med ’Salome’, er der heller ikke tvivl om, og når hun tager d’et over det høje c, sidder det lige, hvor det skal.
Ville se sin stemme i et spejl
Albummet 'Miroir(s)', altså 'Spejl(e)', består af 10 arier med kvinderoller, der går igen i forskellige operaer.
To og to spejler de sig i hinanden: To versioner af Julie fra historien om 'Romeo og Julie', to arier fra operaer med den sagnomspundne Salomé.
- De spejlende roller kan inspirere, konfrontere og berige hinanden og åbne vores øjne for flere syn på den samme kvinde, siger Elsa Dreisig selv i forbindelse med udgivelsen.
Albummet åbner med Gounods 'Juvelarien' (som mange Tintin-fans i hvert fald har læst om) og 'Spejlarien' fra Massenets opera 'Thäis'. To arier, hvor hovedpersonen betragter sig selv i et spejl.
For sådan begyndte Elsa Dreisig selv sit sangerliv:
- Som barn plejede jeg at se mig selv i et spejl, når jeg sang. Jeg ville ikke bare høre stemmen, men også se den, siger Elsa Dreisig.
- Spejlet hjalp mig til at blive bevidst om min stemme – en stemme, der havde brug for et spejlbillede for at blive til virkelighed. Gennem stemmen er jeg til, helt af mig selv.
En perfekt kreatør
Elsa Dreisig er opvokset i Frankrig med en dansk mor og fransk far.
Og den dobbelthed spejler sig også i musikken på albummet, der er indspillet med det franske nationalorkester fra Montpellier - med danske Michael Schønwandt som dirigent.
Spejlingerne og det brede repertoire får også i sig selv rosende ord fra anmelderne.
- Det, der virkelig rammer, er Dreisigs alsidighed: Hun håndterer musik fra slutningen af det 18. århundrede til Strauss, som var hun født til det, skriver musiksitet AllMusic.com.
Og Pizzicatos anmelder er slet ikke færdig med at uddele roser til det uge stortalent:
- Uanset om hun er Marguerite, Manon, Rosina, Contessa i Mozarts 'Figaro' eller Salome, er Elsa Dreisig en perfekt kreatør i alle roller, og det er det helt ekstraordinære ved dette program, jubler han.