International redaktør: Dansk herremode er unik

Danske herredesignere giver udlandet baghjul, mener toneangivende tysk redaktør og roser designere som Soulland og Peter Jensen på den netop afsluttede modeuge i København.

(Foto: © Copenhagen Fashion Week)

Paris er avantgarde, Milano er chik, New York er sporty - men Københavns herredesignere har det perfekte mix af det hele.

Sådan lyder det fra redaktøren af et af den internationale modebranchens mest toneangivende modemagasiner til herre, GQ Tyskland, der har besøgt den netop afholdte modeuge i København, hvor 10 ud af 40 shows viste herretøj på catwalken.

- De danske herredesignere går op i mode på en helt anden måde end andre steder i Europa, blandt andet Tyskland. Det kommer naturligt for dem, og de laver tøj, man rent faktisk kan gå i, selvom det er avantgarde. Jeg synes, det er nemt at se, at danske herredesignere leverer et meget moderne og selvbevidst udtryk. Og det er ganske unikt, siger Fabian Hart, der er feature-redaktør på GQ Tyskland.

Dansk herremode kan ikke klassificeres

På catwalkene under den netop afsluttede modeuge, var det blandt andet designere som Henrik Vibskov, Peter Jensen, Wood Wood og Soulland, der viste næste års vinterkollektioner frem.

Ifølge den tyske redaktør er dansk herremode unik, fordi udtrykket hos herredesignerne er så alsidige.

- Jeg er altid overrasket over, hvor forskellige de danske designere er. Der er både de meget kunstneriske og intellektuelle udtryk og de street-inspirerede look, men også de meget stramme og klassiske silhuetter.

Og lige præcist dét gør dansk mode særlig.

- Det adskiller København fra andre modebyer - blandt andet Berlin, hvor moden er meget kommerciel. Man kan ikke putte dansk mode i en boks, siger Fabian Hart, redaktør på tyske GQ.

Ekspert: Mænd går mere op i mode nu

Ifølge arrangørerne af Copenhagen Fashion Week blev modeugen besøgt af mere end 60.000 pressefolk, indkøbere og stylister - og mange af dem var i København for at se på de danske herredesignere.

Ifølge modeekspert og trendforsker ved Det Kongelige Dansk Kunstakademi, Maria Mackinney-Valentin er det øgede fokus på dansk herremode en reaktion på, at det er blevet mere legitimt for mænd at interessere sig for mode.

- Jeg tror, interessen for dansk mode internationalt kan ses som et udtryk for en udvikling både i design og hos forbrugere. Det bliver gradvist mere legalt for mænd at interessere sig for mode både i forhold til det, de har på, men også på et kulturelt plan, hvor mode er noget der tager samtiden i behandling, ligesom film og kunst også gør det, siger Maria Mackinney-Valentin.