TIDSLINJE Her er Danmarks mest markante jagerfly gennem 100 år

Det er langt fra første gang, at Danmark får nye jagerfly. Tre eksperter på området giver her deres bud på 7 markante jagerfly gennem tiden.

Spitfire var det første jagerfly i det danske flyvevæsen efter Anden Verdenskrig. Det danske flyvevæsen havde mistet alle sine fly og materiel under Anden Verdenskrig og måtte derfor begynde helt forfra. (© Danmarks Flymuseum)

Danmark har netop aftalt at købe 27 nye kampfly til omkring 20 milliarder kroner.

Men budgetterne var markant anderledes, da dansk militærflyvning så sin spæde begyndelse i 1911.

Krigsministeriet - som det hed dengang - gav tilsagn om beskedne 2.000 kroner - godt 125.000 kroner i dag - til en civil flyveskole på Kløvermarken i København. Flyveskolen var styret af kaptajn T. Grut, som til gengæld for pengene skulle uddanne et antal ‘aeroplanførere’ til Hæren og Marinen.

Året efter oprettede Krigsministeriet sin egen flyveskole for Hæren. I starten rådede skolen over to fly og havde et budget på bare 5.000 kroner årligt svarende til 300.000 kroner i dag. Hæren havde fået begge fly af private flyinteresserede donorer.

- De første fly i Hæren var udelukkende observationsfly. De kunne ikke så meget andet. Først senere får man jagerfly med maskingeværer og bomber, fortæller Søren Nørby, historiker ved Forsvarsakademiet.

Under Første Verdenskrig fik militær fra hele verden øjnene op for den nye opfindelse i luften. I starten blev flyene kun brugt til rekognoscering, men hurtigt begyndte piloterne at skyde på hinandens fly med pistoler og geværer.

Henry Farman – også kaldet ’Glenten’ – var et af de første fly i dansk militærvæsen. Flyet var selvbygget af flyentusiast Robert Svendsen. Det kunne flyve 80 km/t og havde ingen våben. De første fly var svære at styre, så eleverne måtte ikke tage chancer. Man ville for alt i verden undgå et havari. (© Flyvevåbnets Fototjeneste)

I slutningen af verdenskrigen lykkedes det at få maskinkanoner bygget fast på flyene, og dermed var udviklingen af jagerfly i gang.

Sammen med historiker Søren Nørby ved Forsvarsakademiet, leder af Flyvevåbnets Historiske Samling, Lars Søe-Jensen og professor Poul Villaume fra Københavns Universitet har DR udarbejdet en liste over de mest markante jagerfly gennem tiden.

1917 - Nielsen & Winther: Det første danske jagerfly

Nielsen & Winther type Aa var Danmarks første jagerfly. Det kunne flyve 150 km/t og havde et 8 millimeter maskingevær. Det var bygget og konstrueret i Danmark, men fik kun to år på vingerne, før et flyveforbud holdt dem på jorden på grund af ustabile motorer. (© Danmarks Flyvemuseum)

Det første danske jagerfly er fra 1917. Det er et fly af typen Nielsen & Winther med et 8 millimeter maskingevær fastmonteret.

- Nielsen og Winther-flyet er interessant i dansk sammenhæng. Det er det første forsøg på at bygge et jagerfly i Danmark, selv om det ikke blev den store succes, fortæller Lars Søe-Jensen, leder af Flyvevåbnets Historiske Samling.

Flyet blev bygget på maskinfabrikken Nielsen & Winther på Blegdamsvej i København. Hæren købte seks fly, som de fik leveret i 1917. Allerede to år efter fik de flyveforbud på grund af deres meget ustabile motorer. Inden da var tre af flyene totalhavareret.

Flyet var det første rigtige danske jagerfly, selv om det kun havde et enkelt maskingevær.

- Alt, hvad der kan skyde fremad, er et jagerfly. Hvis flyet har en fastmonteret kanon, der peger fremad, kan det jo jage andre fly, understreger Lars Søe-Jensen.

1938 - Fokker: Skræmte tyskerne

Fokker D 21. Flyet kunne flyve 460 km/t. Det havde to 20 millimeter maskinkanoner, to 8 millimeter maskingeværer og plads til 100 kilo bomber. (© Danmarks Flymuseum)

Da tyskerne angreb Danmark den 9. april 1940, var en af deres største bekymringer det danske flyvevåben. På Flyvestation Værløse holdt 12 fly af typen Fokker D 21.

- Fokker D 21 var årsagen til, at tyskerne var så bange den 9. april. Hvis ikke de fik udraderet det danske flyvevåben, ville de få svære problemer, fortæller Lars Søe-Jensen og fortsætter:

- Fokker D 21 var et jagerfly, der kunne konkurrere med det tyske fly Messerschmidt 109 og det engelske Spitfire. Selv om Fokkeren var langsom, var den meget manøvredygtig.

Danmark fik 12 Fokker D 21 i årene 1938 til 1940. De første to købte Hærens Flyvertropper fra Fokker i Holland. Resten fik Hæren licens til at bygge på Flyvertroppernes værksteder på Kløvermarken. På den måde gled flykøbene nemmere igennem i en tid, hvor politikerne skar på budgettet til Forsvaret, forklarer Lars Søe-Jensen:

- De fleste danske militærfly før Anden Verdenskrig var bygget på licens i Danmark. Man fik et eller to eksemplarer af flyet og alle tegningerne, og så byggede man resten af flyene op efter det.

Fokkeren var udrustet med to maskinkanoner, to maskingeværer og kunne bære 100 kilo bomber. Men kanoner og bomber er ikke alt.

- Når du køber et jagerfly, leder du efter et manøvredygtigt fly med en god våbenplatform. Sådan har det været lige siden Første Verdenskrig. Dem, der har det hurtigste og mest manøvredygtige fly, vinder slaget, understreger Lars Søe-Jensen.

1947 - Spitfire: Det første jagerfly efter krigen

Efter Anden Verdenskrig skulle Danmark genopbygge sin luftstyrke igen. Supermarine Spitfire HF Mk4 var det første danske jagerfly i Hærens Flyvevæsen. Flyet havde en tophastighed på 655 km/t og var bevæbnet med to 20 millimeter maskinkanoner og to 12,7 millimeter maskingeværer. (© Danmarks Flymuseum)

Efter Anden Verdenskrig stod det danske flyvevåben på bar bund. Alle de danske fly var ødelagt eller taget af tyskerne. Man havde intet udstyr, og personalet var spredt for alle vinde.

Men faktisk stod der et pænt antal fly i de danske lufthavne. De var bare ikke danske.

- Da Anden Verdenskrig slutter 5. Maj 1945 stod der omkring 1.200 tyske fly på danske flyverpladser. Men alle flyene blev destrueret af briterne, fortæller Søren Nørby fra Forsvarsakademiet og fortsætter:

- Briterne manglede penge og ønskede, at vi købte nye fly af dem, mener han.

Ved befrielsen af Danmark i maj 1945 var der en større mængde tyske fly på dansk område. De blev efterfølgende ødelagt af de britiske styrker i Danmark. (© Flyvevåbnets Historiske Samling)

I de følgende år køber Danmark store mængder fly og materiel fra England. Det engelske fly Spitfire H.F. Mk. 9 E var det første rigtige jagerfly, som Hærens Flyvertropper fik efter befrielsen.

I alt køber Danmark 38 Spitfire fra 1947 til 1949. Flyet har to maskinkanoner og to maskingeværer.

- Spitfire er det mest sublime propeldrevne jagerfly. Det var hurtigt, manøvredygtigt og driftssikkert. Uden det fly havde briterne ikke vundet slaget om England under Anden Verdenskrig, siger Lars Søe-Jensen.

Men selv om Spitfire er et af de bedste propeldrevne fly, blev det hurtigt udkonkurreret af de nye jetfly.

1949 - Gloster Meteor: Den første jetjager

Gloster Meteor F.Mark 4 var Danmarks første jagerfly med jetmotor. Den kunne flyve 940 km/t og var bevæbnet med fire 20 millimeter MK, raketter samt 900 kilo bomber. I starten af 1950’erne købte Danmark en række forskellige fly af typen Gloster Meteor. (© Flyvevåbnets Historiske Samling.)

I 1949 fik Danmark sit første jetfly. Det var det britiske fly Gloster Meteor F.Mark 4 - indkøbt for egne midler. Hærens Flyvertropper fik 20 fly og købte to år efter 20 nye forbedrede udgaver af Gloster Meteor.

Men derefter var også det slut med at købe fly selv i en lang periode.

1952 - Thunderjet: Militærhjælp fra USA

Op igennem 1950’erne modtog Danmark en række fly i militærhjælp fra USA. Thunderjet F-84E var det første fly. Det kunne flyve 985 km/t og var bevæbnet med seks 12,7 millimeter MG og 910 kilo bomber eller raketter. (© Danmarks Flymuseum)

Det skabte politisk debat, da Danmark begyndte at modtage jagerfly fra USA i 1950’erne. Det var ikke så meget flyene - dem fik vi gratis af USA - som det, de fløj med, der skabte debat.

- I 1950’erne diskuterede man højlydt om de nye jagerfly fra USA skulle udstyres med atomvåben, fortæller Poul Villaume, der er professor i samtidshistorie ved Københavns Universitet.

Danmark fik i alt 238 Thunderjet F-84 i militærhjælp af USA mellem 1952 og 1957. I 1949 var Danmark blevet medlem af NATO, og dermed blev døren åbnet for USA’s våbenhjælpsprogram i Europa.

Helt gratis var flyene nu ikke. Som modydelse skulle Danmark stille med et tilsvarende beløb til opbygning af det danske Forsvar.

Thunderjet var et af datidens mest avancerede jagerbombefly, som var i stand til at flyve bombetogter over Østtyskland og Polen. De var det mest offensive og slagkraftige våben i det danske forsvar og havde derfor stor symbolværdi.

- Politikere som H.C. Hansen og Jens Otto Krag var meget opmærksomme på, hvordan modparten kunne opfatte truslen fra de nye fly, forklarer Poul Villaume og fortsætter:

- Derfor endte de danske politikerne med at sige nej til atomvåben. Atombevæbning af jagerbombeflyene kunne opfattes som en unødvendig provokation over for Østblokken, som ville svare igen med at øge spændingen i Østersøområdet.

En del af de danske Thunderjets styrtede ned i løbet af 1950’erne. De danske piloter havde ikke nok øvelse i at flyve den nye type jagerfly ligesom teknikken svigtede. Resultatet blev, at mange danske piloter omkom.

1971 - Draken: Det nordiske samarbejde

Da USA stoppede sin militærhjælp til Danmark, valgte de danske politikere at købe det svenske fly F-35 Draken. Flyet blev produceret i Sverige af SAAB. Det havde en tophastighed på 2.135 km/t og var bevæbnet med to 30 millimeter MK samt ni ophæng til maksimalt 454 kilo hver. (© Forsvarets Bibliotek)

I 1964 fik Danmark de sidste fly i militærhjælp fra USA. Herefter måtte vi stå på egne ben. De danske politikere fandt afløseren til de amerikanske fly i Sverige og indgik i 1968 en aftale om at købe 20 fly af typen F-35 Draken.

Med valget af Draken ønskede politikerne at vende sig mod det nordiske samarbejde og sikrede sig samtidig, at svenskerne købte underleverancer hos danske virksomheder. Alligevel blev flyet en dyr fornøjelse for Danmark.

Kun få lande fløj med Draken. Dermed var der kun få lande til at bære udgifterne til at videreudvikle og vedligeholde flyet.

1980 - F-16 Fighting Falcon: Århundredets våbenhandel

Åbent hus på Flyvestation Skrydstrup 29. maj 1983. Dansk F-16A Fighting Falcon. Flyet har en topfart på 2.376 km/t og er bevæbnet med en 20 millimeter Vulcan MK samt diverse bomber, missiler og raketter. (Foto: © Rudi Hansen, Forsvarsgalleriet)

I 1975 indgik Danmark en aftale om at købe 58 fly af det amerikanske F-16 Fighting Falcon. Købet var en del af en fælles beslutning med Norge, Holland og Belgien. Tilsammen købte de fire lande 348 fly, og aftalen blev derfor kendt som ’århundredets våbenhandel’.

Politikerne satsede denne gang ensidigt på et amerikansk fly med mange lande omkring bordet til at deles om udgifter til videreudvikling og vedligeholdelse. Da aftalen blev indgået var flyet endnu ikke færdigtudviklet.

F-16 blev omtalt som fremtidens fly. Det viste sig at holde stik. Siden det første fly blev leveret i 1980, har F-16 været Danmarks primære jagerfly.

Øvrige kilder til denne historie: ’Danske militærfly’ af Niels Jensen, ’Danske militærfly gennem 50 år’ af Hans Kofoed og ’Historien om flyvevåbnet’ af Hans A. Schrøder.