Se billederne: Bademoden dikterede spidse torpedobryster og hvepsetalje i 1950'erne

Man måtte endelig ikke vise det uartige sted mellem benene frem - men gerne bryster, talje og hofter, som badetøjet formede og drejede, fortæller etnolog.

Når du er på stranden, har du måske bare en lille bikini på.

Men i 1950'erne handlede det om sømmelighed og en meget formet krop, viser et kig gennem magasinforsider fra tiden.

- I 50’erne har man store badedragter, der går hele vejen ned til ballekanten - ofte med et lille skørt, så man ikke viser det uartige sted mellem benene frem, fortæller etnolog Frederikke Heick.

1950’ernes bademode var på mange måder en tilbagevenden til de game dyder og kvindeidealer, fortsætter hun:

- Kvindefiguren skulle være tildækket, formet - en bly viol. Idealet var en traditionelt feminin krop med hofter, højtsiddende bryster og smal talje, altså en fødedygtig kvindekrop. Kroppen blev formet af stivere, elastikpaneler og skåle til brysterne: Badedragten var nærmest et minikorset, som gav den hyper-feminine kvindefigur.

Mandens statussymbol

Badedragten herover er en af dem, som strammer de rigtige steder:

- Det er en meget formende sag med skåle og stivere og en masse hægter i ryggen, der giver hende den helt rigtige form. Hun kan lege uskyldigt og muntert på stranden med en bold, men hun bliver nok ikke svedig, fortæller Frederikke Heick.

Kvinderollen hænger sammen med, at der i 1950'erne kom mere overskud i økonomien. Dermed var der råd til, at kvinden gik hjemme:

- Så kunne hun se godt ud og være et statussymbol for manden. Det bliver italesat i for eksempel dameblade, at kvinden har den plads - for samfundet ville falde sammen, hvis hun ikke gik hjemme, er tanken - og at det er kvindens naturlige lyst og behov at gå hjemme og få børn.

Men også Anden verdenskrig påvirkede moden:

- Under krigen handlede det om at være den praktiske husmor, der skurer lidt ekstra hårdt. Efter al den tunge, praktiske krigsmode er der glæde, og man nyder farver og det feminine – store skørter og det bly kvindeideal.

Fokus på talje og bryster, ikke røv

Badedragter havde sjældent pynt bag på, for dengang handlede det slet ikke om røven.

- Fokus er på dét tidspunkt meget sjældent på røven, som vi har i dag. Man italesætter ikke røven som erotisk, men derimod ben, talje, hofter og bryster.

De meget opadvendte, højtsiddende bryster herover har et bestemt formål:

- På grund af tidens fokus på taljen skal brysterne sidde så højt, for så er der mere plads til taljen - den bliver tydeligere.

Læg også mærke til brillerne, siger Heick:

- Brillerne er en del af den lidt fjollede 50’er-mode, hvor en påtaget munterhed er meget karakteristisk. Efter anden verdenskrig er der en munter, optimistisk fremtidsbegejstring.

Skandaløst kig til maven

Bikinien var endnu ikke rigtig en del af bademoden. Det var simpelthen for vovet med et kig til maven.

- På billedet er det en todelt badedragt, og der er meget snak om den slags badetøj på det tidspunkt. Bikinien passer ikke til ideen om, at man skal være sømmelig. Der er formentlig et stivende panel til at stramme ind foran i buksen på grund af det store fokus på, at taljen skal være smal. Det bare stykke på maven har vakt opsigt, og den todelte badedragt var ikke for Fru Jensen.

Sporty var gammeldags

I dag er det at være fysisk aktiv moderne. Men i 1950'erne var det faktisk meget gammeldags at være sporty, som pigen på billedet herover.

- Den er lidt gammeldags på grund af det sporty look og kunne godt være fra 40’erne. Den er sandsynligvis lavet af bomuld med elastik.

Endnu en badedragt, som ser sporty ud, fordi den ikke har det lille skørt foran som mange af de andre badedragter.

Luder-madonnaen

Selv om kvinder skulle være sømmelige og uskyldige, var der et underliggende lag mere, fortæller Frederikke Heick:

- Pigen her har tang på og ikke meget andet. Det er et luder-madonna kvindebillede, som man har igennem 1950’erne, hvor man er påklædt-afklædt: På den ene side påklædt, men samtidig fremhæver formerne med stivere. Hun er meget fræk at se på, fordi hun har bryster, talje og hofter, men det er under dække af, at hun er ærbar.

Det store bade-udstyrsstykke

50'ernes kvinder smed ikke bare et håndklæde og en badedragt i tasken. Turen blev derimod planlagt i alle detaljer med matchende tøjsæt:

- Man havde mange accesories i bademoden: For eksempel badedragt, shorts, nederdel, hat og taske i det samme stof, så man havde det helt store outfit til hver del af turen til stranden. Et badeoutfit var meget fyldigt.

Kunsten at skifte under en badekåbe

Med alle detaljerne på plads, hørte også en badekåbe, som man skulle bruge til at skifte under.

- Der er endda hele instruktioner i bladene i, hvordan man skifter inde i badekåben helt privat: Hvad tager man af og på først, og hvordan gør man det diskret, ærbart og elegant. Det skal alle kvinder have styr på.

- Vi bruger ikke rigtig badekåben på stranden mere, men i 50’erne er badekåben en helt naturlig ting at tage med - det hørte sig til.

Det gode liv iscenesat i farver

Efter en verdenskrig med varemangel og praktisk tøj, kom der i 1950'erne knald på farverne.

- Noget nyt er også, at vi i løbet af 50’erne får en visuel fortælling i billeder af, hvordan livet og hverdagen skal se ud. I dag bliver vi jo bombarderet med billeder alle steder, men det er noget helt nyt i 50’erne, at man i for eksempel modeblade ser, hvordan det gode liv skal være. Det hele er meget iscenesat, understreger Frederikke Heick.

Selv de mindste detaljer er iscenesat, som på billedet herover.

- Briller, læbestift og de røde farver i tørklædet passer helt sammen, og det gør den blå baggrund og hendes bluse også. Det er hele iscenesættelsen af det gode liv, og så skal neglelak passe til læbestift, som skal passe til brillerne. Detaljerne er vigtige, hvis man vil være rigtig chik, slutter etnologen.

En tidligere udgave af denne artikel blev bragt den 5. juli 2017.