Black Friday: Der er penge i amerikanske traditioner

Når flere og flere amerikanske traditioner i løbet af de seneste år har vundet udbredelse i Danmark, skyldes det i høj grad, at der er penge i dem.

Danskerne har taget mange amerikanske traditioner til sig. Halloween, Valentines Day og nu Black Friday. Og det er de kommercielle traditioner der sejrer. (© Scanpix og Colorbox)

Valentin’s day, Halloween og senest Black Friday.

Listen over amerikanske traditioner, der vinder indpas i Danmark, bliver længere og længere.

Ifølge historiker og forfatter, Benno Blæsild, betyder udbredelsen af de amerikanske traditioner dog ikke at vi bliver mere ’amerikaniserede’.

- Det ser det ud som om, at det er amerikanerne som eksporterer traditionerne. Men de er faktisk bare lidt længere fremme i en kommerciel udvikling, som vi også er inde i, forklarer han, og uddyber:

- Amerikanerne er nemlig så dygtige til at lave økonomi på samvær og kvalitetstid, pointerer Benno Blæsild.

Black Friday er kommet for at blive

Traditionen med, at butikkerne til ”Black Friday” sparker julesalget i gang med en lang række tilbud, er i dansk sammenhæng ret ny, mens den i amerikansk sammenhæng har været en tradition i mere end 15 år.

Black Friday falder altid dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving, og er for mange amerikanere en helligdag, hvor butikkerne samtidig har åbent.

Benno Blæsild vurderer at traditionen højst sandsynligt vil vinde yderligere indpas i Danmark, fordi den blandt andet lægger sig i strømmen af en ændret forbrugskultur, og dermed passer fint ind i den danske hverdag. Det er vidensudviklingschef hos Retail Institute, Mette Skovgaard Frich enig i. - Ideen med Black Friday er først og fremmest at skyde julehandelen i gang med nogle gode tilbud. Den ide har vi taget til os, og år for år har vi kunnet se en større og større omsætning, men også bedre og bedre tilbud.

Den tendens er medvirkende til, at de traditionelle udsalgsperioder, som januar og sommer, langsomt er under opbrud.

  • I 1964 var januarudsalget stadig det eneste årlige tilbagevendende udsalg. Man skulle også dengang være hurtig for at få benyttet sig af de gode tilbud. (© DR)
  • Også i 1964 blev der skrevet med store bogstaver for at gøre opmærksom på udsalget. (© DR)
  • Her strømmer danskerne ind i det lokale stormagasin anno 1964. (© DR)
  • Der er intet tilbage i stormagasinets udsalgsmontre efter januarudsalget. (© DR)
1 / 4

Traditioner har altid været kommercielle

Ifølge Benno Blæsild er der intet nyt i, at traditioner er kommercielle

Faktisk er det fuldstændig afgørende for især nye traditioner, at de i en hvis udstrækning er kommercielle, for at de kan slå an, lyder det fra historikeren.

- Der skal være nogle til at betale for at markedsføre traditionerne. Og det kan man kun, hvis der er et omsætningspotentiale i det, forklarer han.

Benno Blæsild hefter sig ved, at også vores juletraditioner i høj grad er kommercielle – og at de altid har været det.

Et eksempel på de kommercielle juletraditioner er ideen med at give hinanden julegaver. I de gamle købstæder gjorde man nemlig en ekstra indsats for at sælge mere i dagene op til jul, fordi der fulgte en række helligdage efter juleaften, hvor købmændene ikke have mulighed for at sælge noget.