Valentin’s day, Halloween og senest Black Friday.
Listen over amerikanske traditioner, der vinder indpas i Danmark, bliver længere og længere.
Ifølge historiker og forfatter, Benno Blæsild, betyder udbredelsen af de amerikanske traditioner dog ikke at vi bliver mere ’amerikaniserede’.
- Det ser det ud som om, at det er amerikanerne som eksporterer traditionerne. Men de er faktisk bare lidt længere fremme i en kommerciel udvikling, som vi også er inde i, forklarer han, og uddyber:
- Amerikanerne er nemlig så dygtige til at lave økonomi på samvær og kvalitetstid, pointerer Benno Blæsild.
Black Friday er kommet for at blive
Traditionen med, at butikkerne til ”Black Friday” sparker julesalget i gang med en lang række tilbud, er i dansk sammenhæng ret ny, mens den i amerikansk sammenhæng har været en tradition i mere end 15 år.
Black Friday falder altid dagen efter den amerikanske højtid Thanksgiving, og er for mange amerikanere en helligdag, hvor butikkerne samtidig har åbent.
Benno Blæsild vurderer at traditionen højst sandsynligt vil vinde yderligere indpas i Danmark, fordi den blandt andet lægger sig i strømmen af en ændret forbrugskultur, og dermed passer fint ind i den danske hverdag. Det er vidensudviklingschef hos Retail Institute, Mette Skovgaard Frich enig i. - Ideen med Black Friday er først og fremmest at skyde julehandelen i gang med nogle gode tilbud. Den ide har vi taget til os, og år for år har vi kunnet se en større og større omsætning, men også bedre og bedre tilbud.
Den tendens er medvirkende til, at de traditionelle udsalgsperioder, som januar og sommer, langsomt er under opbrud.
Traditioner har altid været kommercielle
Ifølge Benno Blæsild er der intet nyt i, at traditioner er kommercielle
Faktisk er det fuldstændig afgørende for især nye traditioner, at de i en hvis udstrækning er kommercielle, for at de kan slå an, lyder det fra historikeren.
- Der skal være nogle til at betale for at markedsføre traditionerne. Og det kan man kun, hvis der er et omsætningspotentiale i det, forklarer han.
Benno Blæsild hefter sig ved, at også vores juletraditioner i høj grad er kommercielle – og at de altid har været det.
Et eksempel på de kommercielle juletraditioner er ideen med at give hinanden julegaver. I de gamle købstæder gjorde man nemlig en ekstra indsats for at sælge mere i dagene op til jul, fordi der fulgte en række helligdage efter juleaften, hvor købmændene ikke have mulighed for at sælge noget.