"Åh, Romeo. Hvorfor er du Romeo…?"
"Prøv lige at stoppe der. Et åh er aldrig et åh – et åh er alt muligt andet."
Thure Lindhardt afbryder sin medspiller, der kigger op fra manuskriptet og sender ham et forsigtigt blik. Han savner lidt indlevelse fra hende, fornemmer man.
"Tænk på noget dejligt. Tænk på en, du synes er helt vildt dejlig...," lyder hans forslag.
Hans medspiller synes, det er svært, og man forstår hende godt. Det er nemlig ikke en scenevant skuespiller, Thure Lindhardt skal spille over for denne dag.
Faktisk er det slet ikke en skuespiller – det er elitesvømmeren Jeanette Ottesen, der for første gang øver replikker fra Shakespeares kærlighedsfortælling 'Romeo og Julie' om de to unge elskende, som ikke må få hinanden.
Senere samme dag skal hun endda spille rollen som Julie på scenen. Med publikum på.
Ordudvekslingen herover stammer fra det nye DR1-program 'Den store premiere', der netop handler om, hvordan man kan lære skuespillets kunst.
Over seks afsnit skal fire uddannede skuespillere derfor undervise fire kendte danskere, der aldrig har spillet teater før, i at spille en rolle troværdigt.
- Jeg har efterhånden god træning i at formidle, hvad skuespil er, og hvad det kan. Jeg har jo faktisk også skrevet en bog om det. Det er i det hele taget noget, der interesserer mig meget, fortæller Thure Lindhardt.
Af samme grund kunne skuespilleren heller ikke lade være med at sige ja tak til udfordringen, og derfor kan du de kommende uger se ham være Jeanette Ottesens læremester i 'Den store premiere' på DRTV og DR1.
- Det tændte mig, at det var i et format, der ikke skræmmer folk væk, for der er en genkendelighed i den måde at lave programmer på. Tænk bare på 'Vild med dans', 'Den store bagedyst' og 'Masterchef'. Forskellen her er bare, at man ikke kan vinde en konkurrence, siger han.
Det handler om at 'vinde' scenen
Jeanette Ottesen er som medaljevindende svømmer med kurs mod næste OL vant til konkurrencer, men hun er ikke vant til at spille teater. Alligevel er Thure Lindhardt ikke i tvivl om, at hun fik godt fat i skuespillet i programmerne, selvom det var grænseoverskridende og fremmed for hende.
- Hun er så sej, udbryder Thure Lindhardt om sin kendte elev.
- Fra sportens verden har hun naturligvis en benhård disciplin, men hun har også viljen til at ville vinde. Og skuespil indeholder netop et stort element af det, for får du først buk med Shakespeare, så "vinder" du scenen, og dermed har du vundet en stor sejr. Den evne har Jeanette, tilføjer han.
Den evne har Thure Lindhardt mildt sagt også – han har vundet et utal af scener i årevis. Faktisk lige siden han som 12-årig dukkede op som barneskuespiller i blandt andet Bille Augusts Oscar-vindende film 'Pelle Erobreren'.
I det hele taget kender du nok især Thure Lindhardt fra skærmen og det store lærred.
På hans cv står i hvert fald populære tv-serier som 'Broen', film som 'Flammen & Citronen' og 'Blå mænd' plus store udenlandske produktioner som 'Engle og dæmoner' og 'The Last Kingdom'.
Men han har også spillet masser af teater, og den kunstform har en helt særlig plads i skuespillerens hjerte. Blandt andet fordi han der "spiller sammen med" sit publikum.
- Filmkunsten er en meget fin måde at formidle på, fordi alt skal rettes mod kameraet, som nærmest bliver din medspiller. Men i teatret er det publikum, der er din medspiller – og de giver dig altid kontant afregning, siger han grinende.
- Som skuespiller kan jeg også altid mærke fra scenen, om der sidder 30 eller 3.000 i den mørke sal, fordi der opstår en fælles energi i rummet. Det bliver et fællesskab, du kommunikerer med frem for de enkelte individer, tilføjer han.
Svært at snyde publikum
Til gengæld føles det "rædselsfuldt", siger han, hvis publikum ikke kan mærke dig som skuespiller. Eller hvis de ikke synes, du har styr på dine ting.
Det har han selv oplevet nogle gange – også når han indimellem har siddet på den anden side af scenekanten.
- Jeg synes stadig, at skuespil er helt vildt svært, konstaterer han og forklarer:
- Jeg kan huske, engang jeg var inde at se 'Jul i Gammelby' med min fireårige niece, hvor der var en ung pige på scenen, der ikke spillede så godt. Da der på et tidspunkt var helt stille i salen, udbrød min niece: "Onkel Thure, hvorfor griner hun så kunstigt?!" Man kan ikke snyde publikum.
Men uden et publikum er teater bare ikke det samme.
Og bare det, at publikum sidder i salen og er klar med enten kritisk tavshed eller grin og klapsalver, er en del af hele magien ved teater, mener Thure Lindhardt.
- Der sker noget med os mennesker, når vi er sammen om noget. Det er jo netop det, vi har savnet så meget det seneste år, hvor vi har været meget hver for sig. I teatret oplever vi en kollektiv forbundethed på en helt anden måde, end når vi sidder foran en skærm derhjemme.
'Hamlet var med til at forandre min tankegang'
Selvom Thure Lindhardt har spillet mange vidt forskellige roller i ind- og udland, er det netop også en teaterrolle, der har sat sig mest i ham.
Da han var yngre, spillede han nemlig den krævende rolle som Hamlet i Shakespeares stykke af samme navn på Kronborg Slot – stedet, hvor historien om den danske prins foregår. Senere gentog han i øvrigt rollen på Gladsaxe Ny Teater.
Faktisk vil Thure Lindhardt gå så langt som til at sige, at det er hans yndlingsrolle.
- 'Hamlet' var med til at forandre min tankegang. Det er måske store ord, men jeg kan faktisk stadig komme til at tænke på replikker eller på nogle af de store monologer fra 'Hamlet', når jeg står i alle mulige situationer i livet, fortæller han.
Du kender nok den ikoniske replik "at være eller ikke at være" fra teaterstykket, hvor Hamlet står på en kirkegård og holder et kranie i hænderne. Netop den scene kan stadig dukke op i skuespillerens hoved indimellem.
- Altså, rollen har ikke påvirket mig i mit privatliv og familieliv – men den påvirker mit tankeliv. Når jeg står i en situation, hvor jeg skal træffe et valg, tænker jeg: Skal jeg handle eller ikke handle på det her? Hvornår skal man gøre noget? Det er der, 'Hamlet' dukker op i mig igen, siger han.
Kan godt glemme, hvor fedt skuespil er
I det hele taget findes der mange kloge ord og visdom i de gamle værker, mener Thure Lindhardt – og sådan et værk er 'Hamlet'. Det er trods alt mere end 400 år siden, Shakespeare skrev den dramatiske historie om den danske prins, der vil hævne drabet på sin far.
- Der har siddet mennesker i mange, mange år før vores levetid, som har tænkt store tanker om alt fra smerte og sorg til tilgivelse og kærlighed. Det er noget, vi stadig kan bruge i dag.
- Alle, der har prøvet at være forelsket, vil jo også kunne genkende noget i 'Romeo og Julie'.
Det er også derfor, at Thure Lindhardt gerne vil have dig til at forstå, hvor meget den klassiske dramatik fra teatrets verden kan. Og at skuespil faktisk er vigtigt for os som mennesker.
- Skuespil er ikke kun for skuespillere – det er for alle. Du kan se det allerede i børnehaverne, når de klæder sig ud og kan være andre, men samtidig stadig være dem selv. Det er jo en stor opdagelse.
Altså, det må selvfølgelig ikke ses som en flugt fra én selv, understreger Thure Lindhardt, men det er lærerigt at kunne tage en maske på, mener han.
- Vi lever i et koldt klima, hvor vi ikke er gode til at udtrykke os følelsesmæssigt. Så det at kunne åbne op for en kreativitet med andre mennesker er meget vigtigt. Særligt i et rum, hvor det ikke handler om at vinde nogen konkurrence, men hvor du bare kan udtrykke dig, siger han.
Og med de ord er vi tilbage i 'Den store premiere', hvor Jeanette Ottesen og tre andre kendte danskere netop ikke dyster om en pokal, præmie eller det største bifald.
Alligevel får de noget med hjem – nemlig en ny indsigt og et nyt blik på skuespilkunsten.
Det har Thure Lindhardt i hvert fald selv fået efter programmet.
- Jeg glemmer lidt til daglig, hvor fedt skuespil er. Jeg gør det jo bare. Det er mit fag. Men når du møder andre mennesker og bliver tvunget til at sætte ord på, hvad det er, du gør, så er det en stor glæde, at du rent faktisk kan se på dem, at teater kan noget.