Fans jubler: Det legendariske computerspil World of Warcraft vender tilbage

Fans af 'World of Warcraft' håber, at magien vender tilbage, når den originale udgave af det ikoniske spil udkommer på ny.

Det magiske computerspil 'World of Warcraft' vender tilbage.

Spillet, der tog hele verden med storm for 15 år siden, bliver nemlig genudgivet i en helt ny og opdateret udgave nu på tirsdag den 27. august, hvilket har fået de nostalgiske følelser til at buldre løs hos spillets mange fans.

Interessen for 'World of Warcraft: Classic' er nemlig så massiv, at spillets servere er under pres - allerede inden spillet udkommer.

Og det giver god mening, at nostalgiske spilfans glæder sig til udgivelsen, mener spilekspert og chefredaktør på Nordens største spilmedie, GameReactor, Magnus Groth-Andersen:

- Vi må betegne 'World of Warcraft' som en pioner for dets genre. Der var forøget fokus på samarbejde og teamwork med millioner af mennesker i hele verden. Det havde vi ikke set i den størrelsesorden før, forklarer han med henvisning til, at computerspil tidligere var en isoleret singleplayer-oplevelse.

Det kan 32-årige Niels R. K., der er stor fan af 'World of Warcraft'-universet, genkende. Igennem sin karakter Gnome Warlock 'Prome' udlevede han magien, der eksisterede i det store univers, i mange år.

- Jeg hørte om 'World of Warcraft' igennem nogle venner, og så blev jeg hooked med det samme. Det var især det sociale aspekt i det og det, at man kunne forme sit eget eventyr. Jeg var solgt, fortæller han.

En virtuel virkelighed

Men for at forstå, hvorfor spillet er blevet så populært, skal vi lige skrue tiden lidt tilbage.

Med inspiration fra populære onlinespil som 'Ultima Online' og 'Everquest' valgte Blizzard Entertainment i slut 90'erne at udvikle deres eget online multiplayer-rollespil.

Spillet hed 'World of Warcraft' og skulle vise sig at blive det største nogensinde inden for dets genre.

- Det med at spille og samarbejde med mennesker på tværs af landegrænser og uddannelsesniveau var ikke almindeligt dengang. Det var kontroversielt og spændende. Det gav en ultimativ fantasi om en ny verden, vi kunne opleve sammen, fortæller Magnus Groth-Andersen.

Den enorme verden gjorde, at man nemt kunne bruge timevis på spillet hver eneste dag, og det husker Niels R. K. tydeligt.

- Når man kom hjem fra skole, så loggede man ind og hyggede med sine venner. Et af de stærkeste minder er fra første gang, min gruppe besejrede en af spillets sværeste bosser i Molton Core. Vi råbte og jublede til hinanden.

Niels R. K. fremhæver især også det sociale aspekt som en grund til, at det var så sjovt at spille:

- Da jeg spillede, stødte man hele tiden ind i andre spillere, man kendte. Hvis man gik ind i en af de store byer, så vidste man, hvem der var 'en badass'. Det kunne man se på karakterens navn og udstyr. Der var et stort fællesskab dengang.

'World of Warcraft's popularitet peakede i 2008-2010 i forbindelse med spillets anden udvidelse, 'Wrath of the Lich King', hvor brugertallet nåede svimlende 12 millioner spillere.

Det skyldtes blandt andet, at Blizzard Entertainment hele tiden formåede at forny det store univers.

- Warcraft er i sig selv et virkelig robust fantasy-univers. Det betyder, at Blizzard Entertainment hele tiden har haft en skattekiste med historier og karakterer, som de løbende har kunnet gøre brug af, forklarer Magnus Groth-Andersen.

Magien stopper

Men ved spillets tredje udvidelse, 'Cataclysm', stødte mandskabet bag 'World of Warcraft' for første gang ind i problemer.

- Blizzard Entertainment ønskede mere og mere, at alle slags spillere skulle kunne mestre 'World of Warcraft'. De gjorde det derfor gradvist nemmere og mere strømlinet, og det gjorde ondt på mange af de spillere, der nød den besværlige proces, fortæller Magnus Groth-Andersen.

Brugerne begyndte at forsvinde, og Blizzard Entertainment kæmpede de efterfølgende år med at beholde dets spillere med yderligere fire udvidelser.

Men balancen i sværhedsgrad og nyt indhold, som Blizzard Entertainment før havde haft så stor succes med, virkede nu til at have den modsættende effekt. Og i dag er det blevet alt for nemt, mener Niels R. K.

- Hvis du dengang blev angrebet af mere end tre dæmoner eller uhyrer, så skulle du have styr på dine ting for at overleve. I dag kan du komme ud af en kamp uden en skramme på kroppen. Man søger nok den gamle tid, hvor man ikke bare fik det hele serveret for en, konstaterer han.

Blizzard Entertainment stoppede med at afsløre deres abonnementstal i 2016, og derfor er det svært at sige, hvor mange spillere der abonnerer på 'World of Warcraft' i dag. Det anslås, at tallet ligger et sted mellem 1,7 og 5,5 millioner.

World of Warcraft Classic vender tilbage

Efterspørgslen efter den gamle udgave får nu Blizzard Entertainment til at udgive 'World of Warcraft Classic', der nærmest er en identisk kopi af den oprindelige udgave.

Og det har skabt jubel hos mange ældre spillere, forklarer Magnus Groth-Andersen.

- Ønsket om et 'World of Warcraft Classic' bunder i nostalgi. Mange spillere på min alder har dybe minder om deres barndom, hvor de begyndte at spille 'World of Warcraft'med millioner af andre.

Med 'World of Warcraft Classic'-relanceringen får spillerne den rå udgave tilbage. Væk er alle de utallige opdateringer, nye kontinenter og racer.

Tilbage er kun de to oprindelige kontinenter, Kalimdor og Eastern Kingdoms, det langsomme kampsystem og de ensformige opgaver.

Det vil tage uendeligt længere tid at bevæge sig rundt i den store verden, og der vil være en funktion, hvor du kan slå helt samme grafik til som ved udgivelsen i 2004, på trods af at grafikken har flyttet sig markant de seneste 15 år.

Her kan du sammenligne grafikken fra den nyeste udgave, 'World of Warcraft Battle for Azeroth', med 'World of Warcraft Classic'. (Foto: © Blizzard Entertainment, Blizzard Entertainment / Foto: © Blizzard Entertainment, Blizzard Entertainment)

Men selvom mange af de ældre 'World of Warcraft'-spillere jubler og venter i spænding, så er Magnus Groth-Andersen ikke så sikker på, at den nostalgiske magi vil vare længe.

- Nostalgi er en farlig ting at basere spil på. Det er bygget omkring et minde, du har haft, hvor tiden var en anden. Første gang får man måske et kæmpe sus ud af at vende tilbage, men hurtigt opdager man, hvor langsomt og besværligt alle spillets funktioner var dengang.

Det bekymrer derimod ikke Niels R. K., der glæder sig til at mærke den gamle magi i 'World of Warcraft Classic'.

- Jeg glæder mig til at genoplive et spil, hvor det sociale tæller igen. Hvor noget af charmen genopstår, og det igen bliver udfordrende.