- Jakob! Skal du ikke med op i computerrummet og spille 'Red Alert'?
Jeg husker tydeligt, da min fætter og bedste ven Pelle stillede mig det spørgsmål en dag i sfo'en tilbage i starten af 00'erne.
På trods af min unge alder var jeg på daværende tidspunkt allerede en ihærdig gamer, men jeg havde ikke den fjerneste ide om, hvad Pelle talte om.
- 'Red Alert'? Hvad er det for noget?, svarede jeg - intetanende om, at de to ord senere skulle få enorm betydning for min barndom.
Da jeg kort tid efter trådte ind i computerrummet, sad andre ligesindede, præ-pubertære drenge på rad og række, klistret til skærmen, imens en kvindestemme i computerhøjtalerne skrålede sætninger ud som: "Unit ready!" og "our base is under attack!".
Det var her, jeg for allerførste gang stiftede bekendtskab med det nu 20 år gamle computer-spil 'Command & Conquer Red Alert 2', der er et strategispil i realtid, og som kort fortalt går ud på at udrydde fjendens base ved hjælp af soldater, kampvogne, bombefly, og hvad du ellers kan samle af krigsmateriel.
- Er du sindssyg, hvor er det bare fedt!, var min første reaktion.
Det var kærlighed ved første blik.
Kun få minutter inde i spillet kunne jeg konstatere, at jeg aldrig havde oplevet et lignende spil. Det var en drengedrøm at få lov til at bygge min egen militærbase og angribe fjenden, som var jeg den hårdeste og bedste militærgeneral, der fandtes.
De næste mange dage glemte vi tid og sted og spillede i timevis.
Umulig at mestre til perfektion
Hvis du udelukkende ser på spillets grafik og animationer, kan det selvfølgelig ikke måle sig med de spil, der udkommer i dag, men ved udgivelsen i 2000 var 'Command & Conquer Red Alert 2' et spil, der imponerede med dets detaljer og gameplay.
Det kan 26-årige Jacob Rützou nikke genkendende til. Op gennem 00'erne spillede han flittigt 'Command & Conquer Red Alert 2', og ligesom mig husker han tydeligt, hvorfor han blev fascineret af strategispillet.
- Præmissen var simpel: Opbyg din egen hær og destruér din modstander. Men selvom det virkede ligetil, havde de forskellige fraktioner styrker og svagheder, som man blev nødt til at spille efter for at vinde. Det var umuligt at mestre det fuldstændigt, og derfor var det altid underholdende.
- Mit første minde er nok mig, der desperat prøvede at redde min base fra at blive totalt smadret, imens spillets stressende baggrundsmusik og lyden af eksplosioner blæste ud af højtalerne fra min computer. Det kunne virkelig være et frustrerende spil, når ens base blev ødelagt på en hundrededel af den tid, man havde brugt på at bygge den op, fortæller Jacob Rützou.
Du kan lytte til den oprindelige musik fra 'Command & Conquer Red Alert 2' her:
Jeg kan ikke undgå at få et stort smil på læben, da Jacob nævner musikken, da jeg selv tydeligt husker det elektroniske musikkaos, der udspillede sig midt i kampens hede. Det lyder umiddelbart forfærdeligt, tænker du nok, men det var med til at sætte den perfekte krigsstemning, når man skulle i kamp.
Men musikken er langt fra det eneste, der er unikt ved 'Command & Conquer Red Alert 2'. Det bliver Jacob og jeg hurtigt enige om.
- En ting, jeg husker med stor glæde, er de her cutscenes i spillet, udbryder han.
Cutscenes er små animerede videoklip, der adskiller de spilbare sektioner i et spil, og i 'Command & Conquer Red Alert 2' er de med til at fortælle en alternativ historie om den kolde krig og rivaliseringen mellem de vestlige lande og Sovjetunionen i øst.
Men det, der er så unikt ved 'Command & Conquer Red Alert 2's cutscenes, er, at de bliver spillet af rigtige skuespillere - og det er noget, man sjældent ser i dag, hvor de ofte er animerede.
- Det var virkelig underholdende og befriende med de her skuespillere, der lignede, at de ikke tog det alt for seriøst. Det var jo b-skuespil. Der var den ene stereotypiske karakter efter den anden. Den amerikanske præsident kastede om sig med fortællinger om, hvor stor og stærk USA var som nation, mens de sovjetiske karakterer talte med de værste russiske accenter, man kan forestille sig.
- Men det var samtidig også fantastisk at se, at de faktisk gjorde så meget ud af det. Et øjeblik føltes det rent faktisk, som om man var en rigtig general, der skulle lede sine tropper i kamp, fortæller Jacob Rützou.
Håbet om ny udgave lever
Forleden fandt jeg så 'Command & Conquer Red Alert 2' frem fra den støvede skuffe igen. Jeg ville teste, om det stadig holder den dag i dag.
Og gæt engang? Det gør det.
Fra start til slut var det én stor nostalgisk oplevelse. Alt fra den stereotype og overdrevne dialog til lyden af missiler, der regner ned over fjendens base.
Jeg må lægge mig fladt ned og erkende, at jeg, 20 år efter dets udgivelse, stadig ikke har fundet et strategispil, der kommer i nærheden af 'Command & Conquer Red Alert 2' - og jeg tænker stadig: "Hvor er det bare fedt!".
Jacob Rützou er ikke uenig. Han er i hvert fald slet ikke i tvivl om, at 'Command & Conquer Red Alert 2' er det spil, han har brugt mest tid på.
- På trods af at et enkelt spil ikke tog synderligt lang tid, endte man alligevel med at sidde foran computeren i flere timer i streg, når man først var gået i gang. Der var stort set action hele tiden, og man var konstant stresset af fjenden. Derfor blev man aldrig træt af det, fortæller han.
Selvom det er to årtier siden, spillet udkom for første gang, er spilseriens fanbase i dag stadig så stor, at den netop har fået EA Games og Westwood Studios til at udgive en ny og forbedret udgave af de to første titler i serien, 'Command & Conquer' og 'Command' & Conquer Red Alert'.
Bag udgivelserne finder man flere af kræfterne, der også stod bag de originale spil, og noget tyder på, at de har gjort et godt stykke arbejde.
I skrivende stund har de to nye udgivelser nemlig opnået en score på 9 ud 10 på spilplatformen Steam baseret på mere end 12.500 brugeranmeldelser.
I 2020 lever 'Command & Conquer'-ånden altså stadig i bedste velgående, og det er til trods for, at det første spil udkom helt tilbage i 1995.
Desværre har Electronic Arts dog endnu ikke annonceret, om der også kommer en ny og forbedret udgave af 'Command & Conquer Red Alert 2', men de nye udgivelser giver en nostalgiker som mig håb.
Og jeg drømmer om den dag, jeg igen får lov til at udrydde min fjende i 'Command & Conquer Red Alert 2' - i en ny og forbedret udgave.