'En af de bedste nogensinde': Derfor er legendarisk spilserie (stadig) et mesterværk i dag

'The Legend of Zelda' har i 35 år tryllebundet gamere verden over. Vi undersøger hvorfor.

(Foto: © Oliver Seppo, DR)

Året er 1986.

Herhjemme synger vi VM-sangen 'Re-Sepp-Ten' på repeat, og i USA slår Tom Cruise sin status som superstjerne fast i blockbusteren 'Top Gun', mens Michael Jordan sikrer sig den stadigt gældende NBA-slutspilsrekord med 63 points i en kamp.

Men på den anden side af Stillehavet bliver der også skrevet popkulturel historie.

Den 21. februar 1986 udsender den japanske spilvirksomhed Nintendo nemlig spillet 'The Legend of Zelda', der bliver en af de bedstsælgende videospilserier. Nogensinde.

I dag er det 35 år siden, spillet om den alfe-lignende Link, der skal redde prinsesse Zelda fra grumme typer som krigsherren Ganondorf, så dagens lys. Men spillet er langt fra gået i glemmebogen.

Tværtimod. I øjeblikket er der hele 19 spiltitler i serien, og fanskaren såvel som spilsalget vokser for hvert spil, der tilføjes.

Det seneste spil i serien, 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild', er blevet kaldt "et mesterværk" og "et af de bedste spil nogensinde" og har en score på 97/100 på MetaCritic.com, der samler alle internationale anmeldelser.

Men hvorfor?

Hvad er det, der gør spillet og hele universet omkring Link, Zelda og kongeriget Hyrule så godt, ja måske endda legendarisk, at det stadig tryllebinder gamere verden over?

Det har vi spurgt både en selverklæret kæmpefan, musiker August 'Eloq' Fenger Janson, og en ph.d.-studerende i gaming ved IT-universitetet, Dom Ford, om.

Så hvis du enten aldrig har forstået hypen eller måske selv har drømt om at mestre Links ocarina-fløjte, så hæng på.

En kæmpefans bekendelser

- Jeg ville tage en kugle for Nintendo. Jeg elsker dem!

Den heftige udmelding kommer fra 30-årige August Fenger Janson, der som musikproducer og medlem af gruppen AV AV AV også kendes under aliaset Eloq.

Siden han var syv år gammel, har særligt Links redningsmissioner af prinsessen Zelda været et omdrejningspunkt i hans liv.

Og det var hans mor, musiker Søs Fenger, der startede det hele.

August Fenger Janson var syv år gammel, da hans mor introducerede ham til spilkonsollen Nintendo 64 og spillet 'The Legend of Zelda: Ocarina of Time'. På billedet her er han ni år gammel. - Her spiller jeg 'Majora's Mask' og spiser McDonalds - klassisk gamer-setup, griner han. (Foto: © August Fenger Janson, (c) privatfoto)

- Nogle af hendes bandmedlemmer købte en Nintendo 64, som de spillede på i tourbussen, og hun syntes, det så vildt fedt ud.

Hun købte efterfølgende selv spilkonsollen, så hun kunne spille sammen med sin søn.

- Jeg er derfor vokset op med at spille Nintendo med min mor, siger han.

Det var det femte spil i serien, 'The Legend of Zelda: Ocarina of Time', som mor og søn først kastede sig over. Og den syvårige August Fenger Janson var solgt.

- Hele universet omkring spillet var super tilgængeligt for en sådan en som mig dengang. Man spillede en lille fyr, der skulle redde en prinsesse – meget klassisk. Men hele art stylen var også super tilgængelig.

Det var spillet 'The Legend of Zelda: Ocarina of Time', der startede August Fenger Jansons kærlighedsforhold til både Zelda-universet og Nintendo generelt. En ocarina er i øvrigt en lerfløjte, som man her kan se Link spille på. Et instrument, der går igen i spilseriens musik - og som man også kan høre samplet hist og pist i August 'Eloq' Fenger Jansons musik i dag, hvis man lytter godt efter. (© Nintendo)

Da sjette spil i serien, 'The Legend of Zelda: Majora's Mask', udkommer i 2000, er der ingen vej tilbage for den dengang niårige fan:

- Det var for mig mere end bare et spil. Jeg blev fuldstændigt suget ind i universet, fortæller han om spillet, der stadig er hans favoritspil i spilserien.

- Hele Nintendos spilunivers har fyldt så meget i min barndom, at jeg kan tilskrive en stor del af min opvækst til dem. Jeg lærte i øvrigt også engelsk af at spille 'The Legend of Zelda', tilføjer han.

I dag - 23 år efter han tog sit første skridt i Links læderstøvler - har hans kærlighed til spillet fra den japanske spiludvikler grebet om sig.

Over alt i hans lejlighed finder man bøger, figurer eller tegninger fra Zelda-universet. Det samme kan man sige om hans musikstudie, hvor en ny hobby er fremtrædende.

- Jeg er begyndt at købe Zelda-spil til gamle Nintendo-konsoller hjem fra Japan i deres originale æsker, fortæller han med et lille grin.

Spil, der ankommer i store kasser sendt fra Japan og som koster 1.500 kroner bare at få igennem tolden.

- Det er spil, som jeg ikke kan spille, men som jeg bare kigger på. Det er måske lidt ekstremt, men det gør mig bare vildt glad at se på dem. For mig er det ligesom at kigge på et kunstværk, som jeg får det rart af at se på.

I takt med alderen er August Fenger Jansons passion for 'The Legend of Zelda' ikke falmet. Overhovedet. Faktisk er musikproduceren nu begyndt at købe alverdens merchandise og spil i originalæsker hjem fra Japan. (Foto: © August Fenger Janson, PRIVATFOTO)

Ekspert: Spillet er en unik oplevelse

Men hvad er det, der gør, at gamere som August Fenger Janson i de sidste i 35 år – og i millionvis – bliver suget ind i Zelda-universet verden over?

Spørger man Dom Ford, der er ph.d.-studerende på IT-universitet i København, hvor han netop har brugt 'The Legend of Zelda' i sin forskning af myter og kulturarv i computerspil, så er der flere faktorer, der spiller ind.

- I hvert spil er der en cyklus som går igen i historieopbygningen på tværs af spilserien. Og det får et nyt spil i serien til at føles både fuldstændigt nyt, mens det samtidigt har en tryg og hjemlig følelse over sig.

Det seneste spil i spilserien er 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild' fra 2017. Spillet fik overvældende ros for særligt det store åbne univers, Nintendo havde skabt, og hvor man som spiller frit kan begive sig ud på eventyr. Både eventyr og missioner bestemt af spillet - men også dem, du selv opdager i afkroge af det store 'open world'-univers. Spillet vandt desuden prisen "Game of the Year" i 2017. (© Nintendo)

Derudover formår spilserien at give spilleren en "unik, magisk såvel som udforskende oplevelse", mener Dom Ford.

Ford er i øvrigt selv født i 1994 og opvokset med at spille spillet. Og ligesom August Fenger Jansson - og mange andre fans verden over - så har han ikke sluppet spilserien siden barndommens første møde med Zelda og Link.

Og ifølge ham har den trofaste fanskare netop noget med den cirkulære opbygning af spillet at gøre:

- Selvom hvert spil har sin egen historie, så refererer hvert spil stadig tilbage til de tidligere spil i serien.

Desuden har serien formået at inkorporere nogle af de strømninger, der foregår i den virkelige verden. Som eksempelvis det seneste spil fra 2017, 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild':

- Fjenden er ikke bare en ond person, men en ond person, der forurener. Din opgave er så at fjerne forureningen. Og på den måde reflekterer spillet de bekymringer for klimaforandringer, der fylder meget i verden i dag.

Sidst men bestemt ikke mindst, har spilserien og spillets designer, Shigeru Miyamoto, forstået, hvordan man skaber et magisk univers uden at gøre det alt for kompliceret eller kontraintuitivt at navigere i som spiller, mener Dom Ford:

- Når man skal bygge en ny verden, er det vigtigt, at man ikke gør den så fremmedartet, at spillerne har brug for en manual til at kunne navigere rundt i den.

Det bliver derfor et spørgsmål om at være dygtig til at udvælge, hvilke elementer af verdenen, der skal ligne den virkelige - og hvilke dele, der skal vendes på hovedet.

Og netop den intuitive følelse kan August Fenger Janson skrive under på.

- Det er især tydeligt i et spil som 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild', hvor naturen spiller en stor rolle. Her kan du klatre rundt på alt, men når det regner, er det glat – ligesom i virkeligheden. Det gør at spillet bliver meget nemt at forstå, og at der ikke er så mange ting, du skal lære for at spille spillet.

Spildesigneren Shigeru Miyamoto er uddannet kunstner og havde egentlig regnet med en karriere som manga-tegner. Men i 1977 blev han som nyuddannet ansat hos Nintendo, hvor han i løbet af få år fik status som levende legende for sin kreation af højtelskede figurer som blikkenslagerbrødrene Mario og Luigi, aben Donkey Kong og ikke mindst prinsessen Zelda og hendes helt, Link. Alle figurer, der blev skabt i 80'erne, men som stadig er i dag er elskede popkulturelle symboler. (Foto: © FELIX ORDONEZ, (c) Ritzau Scanpix)

Frem med ocarina-fløjten!

Men det er ikke kun balancegangen mellem virkelighed og magi, der har gjort 'The Legend of Zelda' til en pioner, ifølge Dom Ford. Også spilseriens brug af musik er værd at bemærke.

- Brugen af musik var virkelig unik dengang, spillet kom frem, og er også i dag med til at gøre spilserien til noget helt specielt, mener Dom Ford og uddyber:

- Musikken er ikke kun et tema eller underlægning. Du bruger også musikken i din interaktion med verdenen. At spille musik i spillet er ligsom at bruge en trylleformular.

Måske ikke helt overraskende er musiker August Fenger Janson også enig i dén betragtning.

For er du selv blevet suget ind i Nintendos univers, vil du kunne høre små hint til 'The Legend of Zelda' i hans musik.

- Jeg gemmer det lidt over det hele, fortæller han, mens han bladrer igennem sit bagkatalog for at finde et nummer, hvor andres øre også kan spotte et sample af lyduniverset fra spillene.

For musikken fra barndommens, ungdommens og nu voksenlivets kærlighed til 'The Legend of Zelda' fornægter sig ikke i hans virke som musiker.

- Dels lægger Nintendo utrolig stor vægt på musikken i deres spil. Og dels har jeg måske medfødt et større interesseøre for musik, siger han og hentyder til, at han som barn af den danske musiker Søs Fenger og den svenske musiker Henrik Janson er født ind i et liv fyldt med musik.

- Kombinerer man de to ting med det faktum, at jeg har spillet så meget, som jeg har gjort, så har jeg altså lyttet virkeligt meget til spillenes musik.

Han mener desuden, at han som barn uden tvivl har hørt spilmusik langt mere, end han har hørt musik fra en cd.

- Det har påvirket mig helt vildt meget. Jeg kan i dag høre, at den musik, der rører mig, har forbindelse til spillene. Om det er specifikke akkordrundgange, harpelyde eller fløjter, der lyder virkeligt dårligt, så er det noget, der minder mig om de spil.

Lyt selv: August Fenger Janson guider dig til nogle af sine skjulte Zelda-referencer:

  • - Mit track 'Memories (Outro)' er ret fyldt med lyde fra blandt andet 'Ocarina of Time'.

  • - Jeg har samplet harpelyden fra spillet (kommer 00:15, 00:46 og som "solo" 2:04), og så er keyboardlyden, man hører helt fra start, lyde fra Super Nintendos lydchip. Tror det er en fløjte eller lignende.

Selv det tag, han som producer ofte tilføjer sin tracks, er samplet af lyde fra spilserien:

- Det er lavet af lyde fra karakteren Midna fra 'The Legend of Zelda: Twillight Princess'-spillet, fortæller han og forklarer:

- Jeg fandt to vokaler, der lød som "Eloq", hvis de blev afspillet efter hinanden. Tror det var "E, AH!".

Mens vi venter...

I dag fejrer spilserien så 35 år.

Men hvad kan man forvente af det kommende spil, der har fået fans verden over til at trykke F5 på Nintendos hjemmeside med stigende utålmodighed siden virksomheden i 2019 løftede sløret for, at et nyt spil var på vej?

Ja, det er i sagens natur lidt svært at sige. Men måske ser vi en videreudvikling af prinsesse Zelda, forudser Dom Ford:

- Mange af de tidligere spil har været bygget op omkring den klassiske fortælling om en jomfru i nød, der skal reddes af en helt.

Men i løbet af særligt de seneste spil har Nintendo i stigende grad ladet Zelda spille en mere aktiv rolle frem for 'bare' at være taget til fange, mener Dom Ford.

I det seneste spil lader hun sig eksempelvis aktivt tage til fange for at holde hovedfjenden hen, mens Link kæmper sig vej hen til hende.

- Det tyder på en progression, og at Nintendo måske er ved at være klar til at gentænke strukturen i spillet - og deres spil generelt, siger Dom Ford i en lidt tøvende analyse.

Personligt glæder han sig i øvrigt ligeså meget som August Fenger Janson til at prøve kræfter med det nye spil.

Når det kommer.

- Jeg tjekker hveranden dag, om der er nyt, griner August Fenger Janson, mens han håber, årets store jubilæum vil kaste nogle genudgivelser af de gamle spil af sig.

- Hvis jeg får nogle af de gamle Zelda-spil til Switch, kan jeg godt vente lidt med 'Breath of the Wild 2', vurderer han med et grin.

Desværre for begge – og de øvrige millioner af fans – kom der ikke nogen afsløring af, hvornår det nye spil lander, da Nintendo natten til torsdag dansk tid afholdte deres store spilpræsentation 'Nintendo Direct'.

- Vi har desværre ikke noget nyt at dele om 'The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2'. Vi undskylder, meddelte spilseriens producer, Eiji Aonuma.

Fans kunne dog glæde sig over, at spillet 'The Legend of Zelda: Skyward Sword' fra 2011 til sommer genudgives i en HD-udgave, der kan spilles på Nintendo Switch.

Aonuma lovede desuden, at der ville komme mere information om det kommende spil i løbet af året.

Apropos løfter, blev du vidst i indledningen lovet, at du også kunne lære at spille på Links ocarina i løbet af denne artikel. Det var nok en tilsnigelse, indrømmer jeg.

Men har du mod på det, så er Gina Luciana her et godt bud på din nye YouTube ocarina-læremester.