Katherine Diez har ganske vist løjet om sin uddannelse og plagieret 13 gange i sit tidligere professionelle virke som litteraturanmelder og klummeskribent for Berlingske.
Men ordene i hendes nye bog, 'I egen barm', er, foruden de kildeangivne citater, helt hendes egne.
Det siger den administrerende direktør for forlaget People's, der har udgivet bogen, Line Miller.
- Jeg vil faktisk vove at påstå, at det ville være sværere at skrive den her bog med plagiat end uden, for det er Katherines eget liv i bogen, siger hun til Kulturen på P1.
På i alt 182 sider fortæller Katherine Diez i bogen om tiden efter plagiat-sagen, som hun kalder for "det store sammenbrud". Hun skriver blandt andet om kokain-misbrug, utroskab, spiseforstyrrelse, et usundt forhold til alkohol, et svært forhold til sin far og om at tage æren for andres arbejde.
Og så skriver hun på flere sider og i detaljer om forholdet til og bruddet med blandt andre ekskæresten, tv-kokken og manuskriptforfatteren Adam Price.
Detaljer, som Adam Price oplyser til DR, at han ikke kan kende flere dele af, og som han føler er en krænkelse af sit privatliv.
Katherine Diez har jo tidligere plagieret og løjet om sit eget liv, så hvorfor kan hun ikke også gøre det i en bog?, spørger P1 Kulturens værter, Chris Pedersen og Tony Scott, forlagsdirektør Line Miller.
- Det kan hun selvfølgelig i princippet også godt.
Så hvordan kan man regne med, at det er sandt?
- Vi har tilstrækkelig belæg for, at det, hun skriver i bogen, er sandt. Det har vi undersøgt via kilder og beviser, som Katherine har forelagt for os, og derudover har vi plagiattjekket bogen, siger Line Miller.
Diez: Kunne ikke undlade intime detaljer
Udgivelsen af Katherine Diez' bog kom nok som en overraskelse for de fleste, for i måneder har hun undgået offentligheden og kæmpet med angst og depression.
Det har dog ikke stoppet både de etablerede- og sociale medier fra at tale om hende og den grå sky af en skandale, der har hængt over hovedet på hende siden årsskiftet.
I dag bryder hun så tavsheden i DR's nyhedspodcast Genstart og fortæller, at bogen er hendes måde at tage ejerskab over sin egen fortælling.
Og det kræver stor detaljerigdom.
- Jeg kunne ikke udelade at fortælle detaljer i den dosering, jeg har valgt. Jeg kunne ikke fortælle min historie om, hvordan jeg havde det, og hvad der foregik i mit liv, uden at komme ind på det her, siger hun til Genstart.
Der er jo nogle detaljer, man godt kunne have udeladt, og så samtidig fortælle, at det var et destruktivt forhold for dig.
- Jeg har valgt alt ud fra, hvad der føltes nødvendigt i mig for at fortælle min historie.
'Hvis jeg lige må tale færdig...'
DR har ligesom flere andre medier valgt ikke at bringe de konkrete detaljer fra Katherine Diez' bog af hensyn til de presseetiske regler, der kræver en "klar almen interesse" ved offentliggørelse af private forhold.
Forlagsdirektør Line Miller forstår ikke mediernes forbehold og holder fast i, at det er det rette at udgive detaljerne i bogformat.
Også selvom de pågældende fortællinger kun er beskrevet fra Katherine Diez' perspektiv.
Hvordan har i vægtet Katherine Diez' behov for at fortælle sin egen historie i forhold til, at der jo også er nogle andre rigtige levende mennesker involveret, som har et privatliv?
- Det har selvfølgelig været et afgørende perspektiv i arbejdet med bogen og i redigeringsprocessen. Jeg kan kun sige, at jeg synes, at balancen er endt med at være den rigtige. Og jeg synes, at det er et værk, der er skrevet med et stort ønske om selvransagelse.
- Retten til at fortælle sin egen historie er meget hævdvundet og stadfæstet, siger Line Miller.
Hvorfor skal vi vide så meget om forholdet mellem Katherine Diez og Adam Price?
- Altså alene den her interesse tyder jo på, at der i hvert fald er en fuldstændig basal relevans til stede, men jeg...
Er interesse nødvendigvis ensbetydende med relevans?
- Hvis jeg lige må tale færdig, så var det i hvert fald helt sikkert en situation i januar, som virkelig fangede offentlighedens interesse, siger Line Miller, om da plagiat-skandalen brød ud.
- Det er også en fortælling om det moderne medielandskab, om prekariatets rolle i den etablerede mediebranche. Det er en fortælling om kvindehad. Det er en fortælling om de sociale medier og de gamle medier. Det er en fortælling om en kompliceret barndom, som mange vil kunne genkende sig selv i. Det er en fortælling om spiseforstyrrelse. Det er en fortælling om stofmisbrug.
- Alle de her emner er noget, som er mere end almindelig relevant, vil jeg mene.
Hør, hvorfor Line Miller ikke synes, at Katherine Diez' detaljer om forholdet til Adam Price er så "slibrige", i P1 Kulturen i DR Lyd her: