Lars von Trier er et solidt trækplaster, når biografgængere i udlandet skal se danske film, der er vist siden 1996 og frem til 2012. Hele 45 procent af de danske film, som bliver vist i udenlandske biografer, er instrueret af Lars von Trier. Det svarer til, at den kontroversielle danske instruktørs film har solgt 15 millioner billetter i udlandet. Størst succes havde Lars von Trier med filmen 'Dancer in the Dark' fra 2000.
Det skriver filmmagasinet Ekko på baggrund af tal, som brancheforeningen Danske Biografers formand Kim Pedersen har udregnet ved hjælp af oplysninger fra flere danske og internationale statistikker.
Lars von Triers succes overrasker ikke Ib Bondebjerg, der er professor i filmvidenskab på Københavns Universitet.
Dedikeret publikum
- Lars von Trier har et meget dediceret publikum i auteur- og art cinema-kredse i Europa og USA, og det er den effekt, han rider på, siger han.
I de sytten år, som analysen dækker over, er der i udlandet blevet solgt 33,1 millioner billetter til danske film. Til sammenligning er der herhjemme blevet solgt 50,8 millioner billetter - dermed udgør udlandssalget 39 procent af det samlede billetsalg.
Zentropa lægger sig i den absolutte top af produktionsselskaber, som har størst succes i udlandet. Selskabet har solgt 22,8 millioner billetter, hvilket svarer til knap 70 procent af det samlede danske billetsalg.
Lone Scherfig i hælene på Trier
På andenpladsen over de danske instruktører, som sælger mest i udlandet, er Lone Scherfig. Hun har solgt 3,4 millioner billetter - svarende til lidt over 10 procent af salget - primært trukket i vejret af filmen 'Italiensk for begyndere'. Både Thomas Vinterberg og Susanne Bier ligger på cirka 8,5 procent.
Det er særligt fra 1999 og frem til krisen, at dansk film har haft medvind i udlandet. Salget er faldet kraftigt i både 2011 og 2012, selv om Susanne Bier har modtaget en Oscar. 'Hævnen' kunne ikke engang sælge en million billetter, og faldet har også ramt Lars von Trier. Mens 'Dancer in the Dark' solgte over 4,3 millioner billetter, blev der kun solgt henholdsvis 1,9 millioner og lidt over 900.000 billetter til 'Melancholia' og 'Antichrist'.
Langt større tal for tv og net
Ib Bondebjerg advarer om at lægge alt for meget i de to års fald. Han fortæller, at der ofte kan gå lang tid før, at filmene bliver distribueret ud til alle lande, og at de reelle tal derfor stadig kan blive højere. Samtidig siger han, at tallene ikke inkluderer video on demand, som f.eks. Netflix, og tv, hvor antallet af visningerne kan være hele ti gange større end i biograferne.
- Jeg er ikke så bekymret for dansk film. Der er mange udsving og usikkerhedsmomenter i tallene. Sikkert er det, at Danmark ligger lunt i svinget, når det gælder om at lave koproduktioner rettet mod det udenlandske publikum. Vi ligger faktisk så godt, at mange andre lande er misundelige på os, siger Ib Bondebjerg.