Før drak man Coca-Cola, kørte i en Ford eller skrev mails på en Apple-computer i de amerikanske film, men nu tager Hollywood hele vejen til Kina for at skaffe sig lukrative product placement-aftaler.
Kinesiske produkter stormer i disse år frem i de amerikanske film. Vennerne i den amerikanske sitcom-serie 'The Big Bang Theory' har skiftet den amerikanske dairy ud med mælk fra det kinesiske mærke Shuhuam, og i 'Iron Man 3' blev der tastet løs på computere fra blandt andet det kinesiske computermærke Lenovo.
Særligt 'Transformers'-filmene er blevet lækkerbiskner for de kinesiske firmaer. Den seneste film i den amerikanske science fiction-række, 'Transformers: Age of Extinction', blev tidligere i år den mest indtjenende film i Kinas historie på filmens første ti dage.
Ti kinesiske produkter med i seneste Transformers-film
Hvor der i gennemsnit er fem product placements i kinesiske film, så havde der sneget sig hele ti kinesiske varemærker med i filmen, skriver det amerikanske magasin The Atlantic.
Også de tidligere 'Transformers'-film er fyldt med kinesiske produkter. Allerede i 'Transformers 2' iførte Shia LaBeouf sig en t-shirt fra det kinesiske mærke Meters/bonwe, og tendensen vil sprede sig til andre film.
Det mener Verner Worm, der er professor i økonomiske forhold i Kina ved CBS.
- Der er stigende interesse fra kinesernes side for at få deres produkter ind i film, og kineserne her råd til at betale prisen for det. Kineserne har svært ved at få deres egne - og egentlig meget gode - produkter ud i verden, fordi man forbinder 'Made in China' med noget dårligt. Derfor er det et bevidst træk, at kineserne gerne vil betale for at få deres produkter med i en fancy Hollywood-film, så mærkets image bliver bedre, siger Verner Worm til DR Kultur.
Han fortæller, at Hollywood-filmene kun er én måde, virksomhederne forsøger at ændre deres image på.
Kineserne gør det for at score vestlige kunder
Selv om de kinesiske biografgængere lægger stadig flere penge hos de amerikanske filmselskaber, så vurderer Verner Worm ikke, at Hollywood frem over vil lade sig begrænse af Kinas censur af kunst for at få adgang til det kinesiske marked.
- I forhold til product placement så sker det hovedsageligt for at få vesterlændinge til at købe kinesiske produkter, og ikke så meget for at kineserne køber dem. Når det gælder indholdet, så er det naturligvis op til producenterne, men kineserne klipper jo blot de censurerede scener ud, så umiddelbart tror jeg ikke, det stigende marked vil få nogen stor konsekvens for filmenes indhold, siger Verner Worm.
IHS Technology, der analyserer det internationale filmmarked, vurderer, at det kinesiske biografmarked blev forøget med en tredjedel alene sidste år, og i år vil sælge billetter for 26 milliarder kroner.