Ikonisk tegneserie bliver til tv-serie: Den overstiger selv de højeste forventninger

Tv-serien 'Watchmen' er lige så banebrydende som tegneserien, mener serieekspert.

- Watchmen var ikke bare underholdende og smukt illustreret - den inddrog superhelte i et samfundskritisk og komplekst univers, som på en og samme tid sagde noget om både amerikansk historie og samtid, siger serieekspert Frederik Dirks. (© HBO Nordic)

Da Alan Moore og Dave Gibbons' ikoniske tegneserie 'Watchmen' i 1986 blev udgivet til fantastiske anmeldelser, definerede den en ny æra for superhelte i tegneserieformatet.

I tegneserien kæmper mere eller mindre menneskelige og moralsk forkastelige helte med både at være guder og let manipulerbare lejesoldater, og den står i dag som et af de vigtigste litterære, grafiske værker nogensinde.

'Watchmen' var ikke bare underholdende og smukt illustreret - den inddrog superhelte i et samfundskritisk og filosofisk komplekst univers, som sagde noget om amerikansk historie og samtid.

I 2019 definerer 'Watchmen' igen en ny tid for superhelte – denne gang på tv-skærmen.

I de seneste år har serier som 'The Boys' og 'Jessica Jones' udfordret os indenfor en genre, der ellers bliver betragtet som barnlig og letbenet.

Serieskaberen Damon Lindelof står også bag 'Lost' og 'The Leftovers', og hans nye fortolkning af 'Watchmen'-universet tager genren til nye og hidtil usete højder i en dramatisering, der overstiger selv de højeste forventninger fra en inkarneret 'Watchmen'-fan som mig selv.

Her er tre årsager til, at 'Watchmen' er bannerføreren for en ny æra af superhelte på tv og film.

1

Viser frygtelige, virkelige historiske begivenheder

Don Johnson i rollen som Judd Crawford, der ikke er med i den oprindelige 'Watchmen'-tegneserie. (© HBO Nordic)

I den biografaktuelle 'Joker' skaber DC Comics virkelighedstro rammer omkring fortællingen, og i blandt andet X-men og Spider-Man bruger Marvel realisme som et greb, men det er sjældent set, at superheltene lever i den samme verden som os.

I tv-versionen af 'Watchmen' tager Damon Lindelof den historiske virkelighed til et nyt niveau, og han starter serien under de virkelige begivenheder, som udspillede sig i Tulsa i Oklahoma i 1921.

Her blev sorte handelsfolk, der udgjorde området 'The Black Wall Street', på én dag stort set udryddet af Ku Klux Klan.

En frygtelig begivenhed, som har sat grimme spor i amerikansk historie, og som i den grad viser, at Lindelof og co. ikke har besluttet sig for at genoptage 'Watchmen'-universet for lutter sjov og ballade.

Tegneserien beskrev også en genkendelig om end alternativ virkelighed, hvori 'superhelte' hjalp USA til at vinde Vietnamkrigen (Vietnam er herefter blevet den 51. stat i USA).

Den nye serie fortsætter i samme virkelighed, men udspiller sig 35 år efter tegneserien.

I denne verden har Oscar-vinderen Robert Redford været præsident i 35 år.

Han er en progressiv og venstreorienteret præsident, og det har fået en fascistisk opposition til at rejse sig og sprede terror over hele landet.

Regina King spiller den afroamerikanske Angela Abar, der under alteregoet 'Sister Knight' bærer maske og bekæmper kriminalitet i en verden, hvor det at være sort ikke bare er farligt, men også relativt ukendt.

Hun har indtil nu levet i fred og ro med sin mand og sine børn og har et fantastisk forhold til sin hvide, åbensindede politichef, spillet af Don Johnson.

Dog finder hun hurtigt ud af, at tingene ikke er, som de ser ud på overfladen.

Den verden, som hun troede, hun kendte, begynder at ligne den fra åbningsscenen i 1921, hvor borgere, der stak ud i mængden, blev jaget og dræbt.

2

To mestre, en serie

Damon Laurence Lindelof er en amerikansk manuskriptforfatter og producer, mest kendt for sit arbejde på tv-serien 'Lost'. (© Leon Bennett/Getty)

Alan Moore, som skrev 'Watchmen' i 1980'erne, er betragtet som en af vor tids bedste tegneserie-forfattere.

Han har også skrevet enkelte romaner, men det er tegneserie-kreationer som 'V For Vendetta', 'Swamp Thing', 'From Hell' og 'Batman: The Killing Joke', som satte ham på landkortet.

Dog er hans mest kendte værk 'Watchmen', som vandt både litteraturprisen Hugo og senere hen blev inkluderet på Time Magazines liste over de 100 bedste romaner nogensinde.

En unik bedrift for en tegneserie - eller 'graphic novel', som de længere og mere litterære tegneserier rettet mod voksne bliver kaldt nu om dage.

Ligeledes er Damon Lindelof en af nyere tids vigtigste serieskabere.

Han stormede ind på scenen med science fiction-serien 'Lost', som folk elskede lige så meget, som de siden har hadet afslutningen.

Efter 'Lost' var Lindelof, hvis talentmæssige potentiale ellers var tydeligt for enhver, lidt i limbo, da den ringe afslutning på 'Lost' - i kombination med udskældte film som 'Prometheus' og 'Cowboys & Aliens' - fik folk på at tvivle på, hvorvidt han havde flere kvalitetshistorier oppe i ærmet.

I 2014 viste han, at 'Lost' ikke var en enlig svale, da han kreerede en af dette årtis bedste tv-serier, HBO-dramaet 'The Leftovers'.

Og netop 'The Leftovers', der imponerede med nuancerede figurer og vanvittigt filosofiske idéer, synes som et perfekt bagtæppe for en fortælling som 'Watchmen', som mange mente, blev fejlfortolket af Zack Snyder i filmversionen fra 2009.

Lindelof og instruktør på det første afsnit, Nicole Kassell, rammer Moores morbide, makabre og intelligente univers på en måde, jeg næsten ikke tænkte mulig.

Selvom det er spritnye figurer, og vi kun fra tid til anden har direkte berøring med Moores originalmateriale, så føles det organisk.

Kombinationen af action og drama er perfekt doseret, og det er skønt at se et tegneserieunivers blive taget seriøst og forløst visuelt på fineste vis.

3

Uhyggelig rammende samfundskritik

Angela Abar (t.h.), der også går under navnet 'Sister Knight', bliver spillet af Regina King. Angela Abar er maskeret og iført kostume, når hun bekæmper kriminalitet. (© HBO Nordic)

Alan Moore var tydeligvis kritisk i forhold til mange aspekter af amerikansk politik.

Det samme må siges om Damon Lindelof, der i 'Watchmen' belyser især den racemæssige hårknude, som USA (og Europa) befinder sig i i disse år.

I denne alternative, om end genkendelige, verden har horder af vrede, hvide mænd fejlfortolket Moore-figuren Rorschachs motiver og skabt et nyt Ku Klux Klan, hvor de alle bærer Rorschachs uhyggelige maske.

De er i stigende grad begyndt at angribe både politistyrken og andre repræsentanter for Redfords progressive politik.

Politifolk er derfor nødsaget til at skjule, at de arbejder som politibetjente og bære maske og sikre sig alibi, når de er på jobbet.

Det er ikke bare en sjov fortolkning af superhelteidentitet, men tankevækkende i en verden hvor højre- og venstrefløjen synes enormt kampklar, især når det kommer til spørgsmål om immigranter, flygtninge og andre, som ikke deler vores kulturarv.

Det er forfriskende, at en superheltedramatisering tør tackle så store temaer, og befriende, at det kan gøres på en måde, som også er underholdende og aldrig belærende.

Første afsnit af 'Watchmen' kan streames på HBO Nordic. Følgende afsnit bliver tilgængelige de kommende otte mandage.