Hvor langt vil du gå? Ny film viser bagsiden af jagten på YouTube-berømmelse

Internettet er et vildt bæst, der er blevet altdominerende i vores liv, mener instruktøren bag filmen 'Osworld'.

(© Billede fra filmen)

Din kæreste har fødselsdag og ligger og sover på sofaen.

Du sniger dig ned til bageren og vender hjem for at overraske ham med flag og fødselsdagssang.

Han vågner ikke. Du rusker i ham. Ingen livstegn.

Du ser pludselig en brugt nål ligge på sofabordet. Din kæreste har opkast løbende fra munden og ned på brystkassen.

Ovenstående lyder måske som manges værste mareridt, men det er faktisk den første scene i den fiktive film 'Osworld' om youtuberen Oswald.

Bedst, som man tror, Oswald er død, mens hans desperate kæreste er i gang med at give ham hjertemassage, springer han op og råber: "Prank!" (forkortelse for practical joke; en spøg, som ofte har til formål at forskrække de involverede).

'Osworld' er historien om, hvor langt man vil gå for at være kongen af YouTube. Og det står hurtigt klart i den 30 minutter lange kortfilm, at Oswald vil gå langt. Rigtig langt.

Det fortæller filmens instruktør Philip Hedegaard Povlsen, der har skabt filmen i samarbejde med Oskar Groot, Asger Sisseck og Jonah Pinny, der har henholdsvis skrevet, produceret og fotograferet 'Osworld'.

- Denne her film skal ikke pege fingre ad nogen, men den kan forhåbentlig skabe debat om noget, vi stort set alle sammen dyrker og kan genkende, siger Philip Hedegaard Povlsen med henvisning til den allestedsnærværende videotjeneste YouTube.

Philip Hedegaard Povlsen (i midten) har lavet 'Osworld' som en del af sit uddannelsesforløb på KBH Film & Fotoskole, og har fået "enorme mængder støtte og tillid" i forbindelse med filmens tilblivelse. (© privat)

Baseret på virkelighedens youtubere

Filmens hovedkarakter Oswald er da også et "symbol på de tendenser og den adfærd, man ser online på sociale medier og YouTube", selvom 'Osworld' altså er en fiktionsfilm.

- Meget af vores research var fokuseret på at undersøge onlinekulturen på diverse platforme både dansk og internationalt. Vi har prøvet at give ham så mange facetter som muligt, der forhåbentlig er med til at gøre ham genkendelig, siger Philip Hedegaard Povlsen.

I 'Osworld' er verden dystopisk og grå, og Oswald er nærmest sygeligt optaget af sine views og laver flittigt grafer og noter over hvilket indhold, der performer bedst.

En dag får han en henvendelse fra en fan, der vil begå selvmord. Han vil udødeliggøre sig selv ved at lade sig filme til én af Oswalds populære videoer, mens han tager sit eget liv. Oswald øjner straks det store, internationale gennembrud.

Philip Hedegaard Povlsen (til venstre) med skuespiller Jesper Møller, der spiller rollen som Oswalds fan Mathias i filmen. (© privat)

- Vi vil gerne sætte et fokus på en online- og internetkultur, hvor det at fange folks opmærksomhed i en strøm af endeløse billeder, information og nyheder bliver belønnet. Det er totalt irrelevant, hvordan du fanger folks opmærksomhed, så længe du fanger den, mener Philip Hedegaard Povlsen.

- Der er ikke noget filter, der adskiller godt fra dårligt eller rigtigt fra forkert.

Eller som det bliver sagt i filmen: "Hvis det ikke er på nettet, så er det aldrig sket."

Festivaler og fine priser

Hvorvidt Oswalds fan ender med at dø i filmen, skal ikke afsløres her, men det er ingen overdrivelse at sige, at 'Osworld' allerede har fået pænt med anerkendende opmærksomhed.

Den er allerede shortlistet til en Robert-pris i kategorien 'Årets Kortfilm: Fiktion/Animation' og på Odense International Film Festival konkurrerer den i festivalens danske konkurrence.

- Jeg håber, der er nogle folk med indflydelse, som vil tage de problematikker seriøst, vi forsøger at belyse med filmen, lyder håbet fra Philip Hedegaard Povlsen, der fremhæver, at der især er en masse unge mennesker, der har svært ved at adskille virkeligheden fra det, der foregår på sociale medier.

- Vi vil gerne undersøge, hvor ansvaret ligger. For der er både et ansvar hos dem, der skaber indholdet, men også hos dem, der ser det.

- Der er stor mangel på regulering af nettet. Internettet er et vildt bæst, der er blevet altdominerende i vores liv indenfor de sidste 20 år. Det føles, som om togskinnerne bliver lagt, mens toget kører.

Filmholdet på arbejde. Til venstre ses skuespiller Téo Lepetit, der spiller hovedrollen som den skruppelløse youtuber Oswald. (© privat)

Passer to jobs

Mens internet-toget og 'Osworld' for længst har forladt perronen, har Philip Hedegaard Povlsen selv nok at gøre med at passe to jobs: Ét som filmskaber in spe, et andet som tjener.

Han kan endnu ikke leve af sine filmiske ambitioner.

- Jeg kan godt lide at være tjener. Men det er klart, at det er hårdt at fordele sin energi ud over to felter.

Philip Hedegaard Povlsen understreger dog, at tjenerjobbet giver ham indsigter i menneskelig adfærd, som han ikke ville være foruden i sit filmiske arbejde.

- Jeg møder et enormt udvalg af mennesker – eller karakterer – gennem mit tjenerjob. Tjenerjobbet handler i høj grad om at forsøge at læse folks adfærd, og de indsigter i menneskelig adfærd bruger jeg også i mit virke som filmskaber.

Og selv om han drømmer om en dag at kunne leve helt og holdent af at lave film, så er han meget ydmyg i forhold til tage springet helt ind i den branche, han håber på snart at blive fuldgyldigt medlem af.

- Vi har lavet en film, som jeg selvfølgelig håber kan åbne nogle døre. Men jeg føler stadig, der skal meget arbejde til, før jeg får lov at hoppe ind i filmbranchen med begge ben og sige farvel til tjenerjobbet, siger han og slutter:

- Man skal starte et sted, og hvis man forventer det hele på den halve tid, så er man lidt naiv, tror jeg.

Holdet bag 'Osworld' filmer på Skydebanegade i København. Filmen har hentet inspiration fra thrilleren 'Nightcrawler'. (© privat)