Her er DR's nye julekalender: 'En hyldest til alle dem, der larmer og stikker ud'

'Julefeber' kommer på DR1 til december og udfordrer den klassiske julekalenderformular.

1. december har DR premiere på den nye julekalender 'Julefeber', der er fuld af magi, mystik og julestemning, og som sendes hver dag frem mod juleaften. (Foto: © Fotograf: Christian Geisnæs Grafik: Torsten Høgh Rasmussen, DR)

Halloween-græskarrene er nærmest ikke smidt i ud i bio-skraldespanden, før det er tid til at pynte op med nyt højtidstingeltangel.

For julen nærmer sig med hastige skridt, og selvom den måske ikke bliver helt, som den plejer på grund af den verdensomspændende coronapandemi, er der alligevel noget at se frem til, når kalenderen om kort tid skriver december.

I år har DR nemlig premiere på den spritnye julekalender 'Julefeber' - en serie fuld af magi, julestemning og skæve eksistenser.

Serien handler om den 13-årige Bjørn, der bor med sin far, Kalle, og sin juleglade lillesøster, Gro, i et højhus på Amager.

Bjørns far skylder penge, og i ren desperation låner han deres lejlighed ud til den skumle fyr Slikpinden. Den lille familie må nu i al hemmelighed flytte ind på farens arbejdsplads, Det Kongelige Teater, hvor han arbejder i kantinen.

Bjørn har imidlertid nok i sine egne problemer. Han er nemlig begyndt at få nogle underlige kropslige udbrud, han ikke kan styre, og han må bruge december på at finde ud af, hvad der gemmer sig inde i ham. Det hele bliver ikke nemmere, da han møder balletpigen Frede.

'Julefeber' byder også på finurlige karakterer i form af den snobbede og selvoptagede balletmester spillet af Peter Frödin og den forunderlige mormor med særlige evner i skikkelse af Bodil Jørgensen.

Og med Det Kongelige Teater som magisk kulisse bliver der i løbet af 24 afsnit vendt op og ned på alting.

  • Rollerne som Bjørn og Gro er spillet af Silas Cornelius Van og Selma Sol í Dali. I årets julekalender tager de ud på en december-rejse, hvor venskab og kærlighed spirer i takt med, at magien tager over, julefeberen raser, og hjælpere og modstandere lurer i kulissen. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)
  • Rigmor bliver spillet af Bodil Jørgensen, der er børnenes mormor. Hun er en rar, gammel dame, som de fleste tror har lidt kuk i låget. Men hun besidder særlige evner, der gør, at hun kan hjælpe fortabte sjæle, store som små, uden man lægger mærke til hende. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)
  • Peter Frödin spiller den perfektionistiske balletmester, der er leder på Det Kongelige Teater. Han holder et vågent øje med alt og alle. Men december bringer flere overraskelser, da fortiden lurer og gør balletmesteren nervøs for både teatrets og sin egen fremtid. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)
  • Børnenes far, Kalle, bliver spillet af Joachim Fjelstrup. Kalle arbejder i kantinen på Det Kongelige Teater og er spontan og idérig, men ender tit i problemer, når han lader sig kue af andre. Det er heller ikke altid nemt at være alenefar efter børnenes mors tidlige og uforståelige død. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)
  • Maria Szigethy spiller Frede, der er elev på Den Kongelige Balletskole. Hun er en kreativ og humørfyldt pige, der ved, hvad hun vil. Men hun bliver pludselig usikker på sig selv og får præstationsangst, da hun ikke føler, at hun passer ind på skolen. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)
1 / 5

Vi tvivler alle på, om vi er gode nok

Kvinden bag idéen til serien hedder Natasha Arthy. Hun har også instrueret den, og sammen med sine medforfattere, Rune Schjøtt-Wieth og Mette Eike Neerlin, har hun skabt julekalenderen ud fra devisen om, at det skulle være en håbefuld historie. Helt i julens ånd.

- Jeg kan godt lide at fortælle historier om børn, der lærer at klare sig selv og finder ud af, at det hele nok skal gå, selvom det kan se rimeligt sort ud, siger hun.

Hun har taget udgangspunkt i de unge karakterer Bjørn og Frede, der begge er teenagere og har det hårdt, fordi de stikker ud og allerhelst bare gerne vil passe ind.

- Det er som teenager, man for alvor begynder at se sig selv udefra. Man begynder at dømme sig selv og dømme andre, siger instruktøren og fortsætter:

- Men i grunden er det jo dét, vi alle kæmper med. Også som voksen tænker man over, om man er god nok. Nu kan jeg jo endnu ikke røbe, hvad det er, vores hovedkarakter kæmper med. Men jeg synes, den overordnede historie er universel, lyder det fra Natasha Arthy.

Det har været afgørende for hende at slå et slag for dem, der ikke lige føler, de passer ind.

- 'Julefeber' er en hyldest til alle dem der larmer, stikker ud - dem der er "mærkelige".

Gro har et særligt bånd til sin og Bjørns mormor og er den eneste, der finder mening i noget af det, den skøre gamle dame siger. Og da julen spirer på Det Kongelige Teater, begynder også Gro at opleve mystiske ting. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)

Udfordrer den klassiske julekalender

Tidligere har Nastasha Arthy instrueret børne- og ungdomsfilmene 'Mirakel' og 'Fighter', mens hun i de senere år har beskæftiget sig mere med voksne serier som 'Forbrydelsen', 'Rita' og 'The Rain'.

Men julekalenderen er en ny genre for instruktøren. Og hun har da også været bevidst om, at folk har stærke holdninger til den traditionsbundne jul og ikke mindst julekalenderkonceptet.

- Jeg har tænkt over det, men jeg skulle også huske at lægge de tanker fra mig igen og stole på mig selv. Hvis jeg gik og følte mig presset hele tiden, ville jeg få præstationsangst, siger hun.

Med julekalender-debuten har den erfarne instruktør sammen med medforfatterne gjort det til deres mission at udfordre julekalenderformatet.

- Vi har prøvet at tænke det mere som en tv-serie end en traditionel julekalender, siger Natasha Arthy og fortsætter:

- Historien udvikler sig hele tiden, og den er mere karakterbåret, end den er plotbåret. Der er ikke en "ond" fjende som sådan, derimod kæmper hovedkaraktererne hver især med en indre konflikt, de skal se i øjnene. Altså i modsætning til et ydre plot, som for eksempel at skulle finde en konkret ting eller løse en opgave, der kan sikre julen.

Serien fokuserer ifølge Natasha Arthy mere på de menneskelige relationer og eksemplificerer det med, at der ligesom i almindelige tv-serier også kan komme vigtige karakterer ind senere i fortællingen, og at man ikke nødvendigvis kender til alle karaktererne fra start.

Hun forklarer derudover, at 'Julefeber' - modsat mange andre julekalendere - udelukkende er optaget on location, og at man altså ikke har benyttet sig af kulisser, som man død og pine hele tiden skal vende tilbage til, fordi de har været dyre at bygge.

- Så vi bruger nogle andre greb end normalt, når det kommer til julekalendere.

Det Kongelige Teater danner rammen om den magiske julefortælling, når balletbørn og andre væsener støder sammen i korridorerne. (Foto: © Snorre F. Ruhe, DR)

Passer godt til julen

Men selvom 'Julefeber' måske afviger lidt fra den helt klassiske julekalenderformular, er der masser af god julestemning at hente, når det inden længe bliver december.

- Jeg håber af hele mit hjerte, at folk har lyst til at følge familien og føler, at de er i virkeligt godt selskab, siger Natasha Arthy.

Ifølge instruktøren kan seerne glæde sig til en julekalender, der i julens ånd handler om kærlighed. Mellem mennesker og til ikke mindst til sig selv.

- Den handler om at finde ro i sin egen kerne og stå ved sig selv og sine følelser.

- Det synes vi passer godt til julen. Når man skræller alt væk; glimmer, gaver, stress, regnvejr og en masse mad, så må det vigtigste være, at man mærker et pust af eventyr, nærvær og kærlighed.

'Julefeber' har - naturligvis - premiere på DR1 og DRTV den 1. december.