Filmbranchen: EU kan bremse dansk Oscar-succes

To danske film er nomineret til verdens største filmpris. Men det kan være sidste gang, hvis nye EU-regler bliver til virkelighed, advarer Det Danske Filminstitut og Nordisk Film.

Ifølge Nordisk Film vil det i fremtiden blive svært at producere flere danske Oscar-successer, hvis EU-kommissionen dropper den såkaldte ’geo-blocking. (Foto: © Simon Skipper, Scanpix)

Gallatøjet er klar og nerverne er på højkant i Hollywood, hvor den danske film ’Krigen’ er nomineret til en Oscar.

Pilou Asbæk, Tobias Lindholm og resten af holdet bag det anmelderroste bud på årets bedste udenlandske film er samlet i filmbyen, men nye planer fra EU lægger en dæmper på festen.

- Vi frygter, at det fremover vil blive noget nær umuligt at lave store danske film, der skaber opmærksomhed i udlandet, siger direktøren for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen.

EU-kommissionen vil nemlig droppe den såkaldte ’geo-blocking’, som lige nu betyder, at ens geografiske placering og bopælsadresse afgør, hvilke film, man kan se på online film- og streamningtjenester som for eksempel Netflix.

Og dét kan ødelægge den finansieringsmodel, der gør det muligt at lave store danske film med internationalt potentiale, advarer også Nordisk Film, som de seneste år har stået bag Oscar-nominerede film som ’Hævnen’, ’En Kongelig Affære’, ’Jagten’ og nu også ’Krigen’.

- De film kunne ikke være finansieret, hvis ikke vi på forhånd kunne sælge rettighederne til forskellige lande, siger administrerende direktør i Nordisk Film, Allan Mathson Hansen.

- Derfor frygter jeg, at EU-kommissionens planer kan sætte en stopper for, at vi i fremtiden kan producere flere danske Oscar-successer.

Afhængige af udlandet

De danske filmsucceser i udlandet er delvist finansieret af offentlig filmstøtte, mens en anden del af regningen betales af europæiske produktionspartnere og filmdistributører, som på forhånd køber rettighederne til at vise filmen eksklusivt i deres lande.

Dén indtjening forsvinder, hvis EU-kommissionen planer bliver til virkelighed, for uden muligheden for geo-blocking vil filmrettigheder ikke længere kunne sælges eksklusivt.

Ifølge Nordisk Film vil de danske film komme til at miste mellem 30 og 60 procent af deres budgetter.

Derfor advarer både Filminstituttet og Nordisk Film nu mod EU’s planer.

Men forsøger I ikke at stoppe en udvikling, der er i fuld gang, og som i høj grad er drevet af forbrugernes ønske om at betale for at se de film, de har lyst til, uanset hvor i verden, de befinder sig?

- De her planer fra EU-kommisssionen vil betyde, at film fra små sprogområder får meget svært ved klare sig internationalt, siger Henrik Bo Nielsen fra Dansk Filminstitut.

- Ser vi på årets Oscar-opløb ville film som ’Krigen’ og den ungarske ’Sauls Søn’ med de nye regler næppe nogensinde kunne nå så langt ud.

Også Nordisk Film understreger, at filmgiganten ”i høj grad er optaget af forbrugernes interesser”, men påpeger, at en tredjedel af ’Krigen’s budget kommer fra præ-salg af rettigheder, mens det samme gælder den danske anmeldersucces ’Under Sandet’, som Nordisk Film også har produceret, og som i øjeblikket går sin sejrsgang på filmfestivaler verden over.

- Vi er positive over for, at forbrugerne kan bruge de film- og streamingtjenester, som de har købt og betalt for adgang til, når de for eksempel er på ferie i andre EU-lande, siger Allan Mathson Hansen.

- Mange tjenester arbejder allerede nu på at kunne tilbyde denne mulighed, og det kan sagtens lade sig gøre, samtidig med at man opretholder muligheden for geo-blocking. Det opfordrer vi politikerne til at tage hensyn til.

På de seneste fem år har Danmark har modtaget ni Oscar-nomineringer og vundet to af de eftertragtede guldstatuetter.

Om der kan føjes flere priser til den danske kaminhylde afgøres natten til mandag, hvor både ’Krigen’ og dokumentarfilmen ’The Look of Silence’ er nomineret til verdens største filmpris.