Misforstå mig ikke, 'Walesa - håbets mand' er i langt de fleste henseender en dygtigt vellavet film, der gør præcis det, den vil, og troværdigt genskaber en virkelig person og hans store betydning for verdenshistorien. Og så kan man vel ikke forlange mere?
Joh, for den 88-årige polske veteran Andrzej Wajda har skabt en film, der fungerer som et monument over et menneske og en historietime for kommende generationer, men som er underligt steril som drama.
Skyllet ud i det nærmeste lokum
Det er en af den slags biografiske film, der genfortæller virkelige begivenheder med den største omhu, men som ville blive skyllet ud i det nærmeste lokum, hvis den var udtænkt af en historiefortæller.
Vi kender slutningen på forhånd og vi har meget lidt fornemmelse for ondskabens karakter i skurken. Og hvad angår to af de elementer, som de fleste skolede historiefortællere ville sætte fokus på, udviklingen af hovedpersonen og fortællingens morale, er der ikke meget at hente.
En dygtig strateg
Det er Andrzej Wajda formentlig bedøvende ligeglad med. Med 'Walesa - håbets mand' hylder han først og fremmest et tilfældigt menneske, der trådte i karakter og trak sit folk ud af elendigheden som Moses hjalp israelitterne over Det røde Hav.
Lech Walesa var blot en af mange arbejdere på et skibsværft i Gdansk, men han havde en særlig evne til at sætte klare ord på det polske folks situation og var tilmed en dygtig strateg. Og da de kommunistiske mure i Østeuropa drattede sammen i slutningen af 1980'erne, efter næsten 45 års diktaturer, var Lech Walesa ubestridt den mest betydningsfulde skikkelse i Polen.
Genskaber de historiske begivenheder
Med hjælp fra gamle arkivoptagelser genskaber Andrzej Wajda de historiske begivenheder så de forekommer mest nærværende og takket være skuespilleren Robert Wieckiewicz, der ligner Lech Walesa på den berømte prik, giver 'Walesa - håbets mand' en imponerende fornemmelse af at være med hvor historiske begivenheder udspiller sig.
Arresteret og ydmyget af politiet
Vi ser Walesa gribe mikrofonen og sætte ord på sine frustrationer under de første store protester i 70'erne, da det kommunistiske styre skruede op for priserne.
Vi ser ham blive arresteret og ydmyget af politiet under de første store strejker i Gdansk i 1970 - inden han drøner af sted for at se til sin kone, der lige har født deres første barn. Vi ser ham tænke begavet strategisk under massestrejkerne i 1980.
Vi ser ham få tildelt Nobels fredspris i 1983 - eller rettere: vi ser hans kone rejse af sted til Oslo for at modtage prisen. Og vi ser ham som familiefar, der forsøger at ordne verdenssituationen mens hans kone holder styr på deres seks børn.
Fru Walasa rejser til Oslo
Vi ser kort sagt Walesa som den almindelige arbejder og familiefar, der træder i karakter da landet har brug for ham. Det er en fantastisk historie, som Shakespeare kunne have fået et stort og lærerigt drama ud af, hvis han var blevet født 400 år senere.
Men i Wajdas udgave er historien om Lech Walesa først og fremmest en dramatisering af begivenhederne. Alt skal se så autentisk ud som muligt. Da fru Walasa rejser til Oslo bruger Wajda et arkivklip, komplet med en norsk tolk anno 1983, for at sende os så langt ned i verdenshistorien som det overhovedet kan lade sig gøre.
Sleske stoddere
Det er dygtigt og vellavet, men den dramatiserede form betyder også at den grundige analyse og de overvejelser, som en dokumentar ville give, aldrig kommer frem. Wajda får det aldrig gjort begribeligt hvad det er for et styre, Walesa og det polske folk er oppe imod.
Vi kan regne ud at det er nogle sleske stoddere, der sætter priserne på varer op og sender tanks i nakken på den protesterende pøbel, men det har mange andre magthavere, også dem vi opfatter som meget civiliserede, gjort.
Kommer aldrig rigtig tæt på mennesket
Og uanset hvor meget vi er hjemme i lejligheden hos Lech og fruen og deres legende drenge, kommer vi aldrig rigtig tæt på mennesket Lech Walesa. Vi forstår at det altid har ligget dybt i ham at protestere mod det, han opfatter som uretfærdigt, men hvor meget det forandrer ham som menneske, hvad det gør ved ham at tage kampen op med et styre, der kommunikerer med arrestationer og tankes, finder vi ikke ud af.
Vellavet monument
Misforstå mig ikke, Andrzej Wajda har skabt et dygtigt vellavet monument over et særligt menneske, der havde stor betydning for verdenshistorien. Men han har ikke formået at gøre det særlige menneske til en god historie.'Walesa - håbets mand' er oppe i de danske biografer fra den 12. juni