Du skal nok ikke regne med, at DR’s lancerer flere mørke, nordiske krimier a la ’Forbrydelsen’. Til gengæld kan det være, at DR lader sig inspirere af ungdomsserien ’Skam’.
Sådan lyder visionen i hvert fald umiddelbart fra DR’s kommende dramachef, Christian Rank, få uger inden, han overtager jobbet efter Piv Bernth 1. februar.
Vi har spurgt ham om, hvad han synes, at DR skal servere af fiktion for danskerne.
Hvad kommer der mere af?
- Forhåbentlig kommer der mere drama. Jeg er godt klar over, at pengene ikke regner ned over os, men jeg håber, at vi kan finde en måde, hvor vi både kan fastholde de store, samlende fortællinger, som vi kender fra søndag aften klokken 20, og også kigge på, hvordan vi måske kan målrette mere af vores indhold.
- Det har for eksempel været rigtig inspirerende at se, hvad NRK har gjort med ’Skam’. Og det er rigtig inspirerende at kigge på helt nye kanaler og både hvordan og hvor, de udkommer. Så det håber jeg, at der kommer mere af.
Hvad kommer der mindre af?
- Man kan sige, at det jo er vigtigt aldrig at gentage sig selv. Man skal altid lave noget nyt. Hele verden har talt utroligt meget om nordic noir - det tror jeg, vi vil holde os fra at tale så meget om, men dermed ikke sagt at vi ikke gerne vil lave en rigtig god krimi. Det bliver bare spændende at se, hvordan en ny krimi ser ud.
Hvilke genrer og fortællinger kan vi forvente under din ledelse?
- Det glæder jeg mig rigtig meget til at diskutere med de producenter og forfattere, der skal fortælle dem. For jeg tror, at en vigtig del af DR’s dna er, at der ikke står en chef og dikterer, hvad der skal laves.
- Men jeg er selvfølgelig meget opmærksom på, at DR-succeser som ’Riget’, ’Forbrydelsen’ og ’Borgen’ alle sammen har været serier, hvor man har tænkt: ’Det her kommer aldrig til at hitte internationalt’, fordi de skilte sig så meget ud. Men de blev alligevel en succes i udlandet, og det er nok værd at notere sig.
Hvad er det vigtigste for dig som ny dramachef?
- Vi står i en tid, hvor udbuddet af tv-serier og fiktionsfortællinger er eksploderet både i indland og udland. Og i sådan en tid er det vigtigere end nogensinde før, at DR formår at fortælle historier, der diskuterer og spejler, hvem vi er, hvordan vi er og hvorfor vi er. Det er DR’s fornemmeste opgave, og det er vigtigt at skille sig ud på det felt.
Kan DR lære noget af TV 2, når det gælder fiktionsserier?
- Det tror jeg helt sikkert. TV 2 har jo formået at få rigtig godt fat i den brede befolkning og også komme godt ud i nicherne. Og TV 2 har været med til at dygtiggøre den danske tv-branche, så TV 2 har været med til at løfte det kvalitative niveau af serier i Danmark.
- Når det er sagt, ser jeg egentlig TV2 som vores gode konkurrent. For både DR og TV 2 beskæftiger sig med de danske fortællinger, og jeg tror i den grad, at der er plads til begge spillere på markedet – og vi skal bare gøre hinanden bedre.
Hvor har DR særligt ramt plet med en dramaserie i nyere tid?
- Der er ingen tvivl om, at ’Taxa’ står som det måske største nybrud i dansk tv-fiktion, fordi den markerede så markant skifte i måden, vi fortalte serier på. Den formåede at bruge store dele af filmbranchen, den trak et helt nyt lag af skuespillere ind og dannede på mange måder grobund for det, der er sket de sidste 20 år i dansk tv-fiktion. Så den står som en helt central serie.
- Og så synes jeg, at DR gennem tiden har været god til at forny sig selv, så der er mange højdepunkter. Både ’Riget’, der er lavet sammen med Zentropa, og ’Forbrydelsen’ står meget stærkt.