Disney går amok med nye udgaver af gamle film - men intet slår disse 10 klassikere

Får Disneys nye 'Aladdin' dig til at savne de gamle tegnefilm? Her er de ti bedste fra Disneys bagkatalog.

I dag har en ny version af Disneys 'Aladdin' premiere. Vi har bedt Troldspejlets Jakob Stegelmann om at udpege de ti bedste Disney-film. (© Disney/Scanpix)

De fleste af os har søde minder med Disneys klassiske tegnefilm.

Måske kan du huske, første gang du så 'Løvernes konge' på dvd hos dine bedsteforældre. Eller da du var på dit livs første biograftur for at se 'Mulan'?

Men de gamle klassikere står ikke længere alene, for Disney har de seneste år løbende sendt nye udgaver på gaden af de gamle historier – og i dag har 'Aladdin' med en blåmalet Will Smith som den kække lampeånd Genie premiere.

På den måde holder Disney sig evigt aktuel. Filmgiganten oplevede ellers en kæmpe nedtur, efter at selskabets grundlægger Walt Disney døde, fortæller Jakob Stegelmann fra Troldspejlet.

- Efter han døde i 1966 var der en periode, hvor man ikke vidste, hvad man skulle gøre, og faktisk var Disney ved at lukke, fordi det ikke lykkedes at genoplive det.

Succesen blev dog genoplivet i 1989, da 'Den lille havfrue' ramte biograferne.

- Den, 'Aladdin' og 'Skønheden og udyret' fik gigantisk mange publikummer, fordi det lykkedes studiet at kombinere de gamle films kvaliteter med noget lidt frækkere og mere råt. Det ville man aldrig have gjort, da Walt Disney levede, siger Jakob Stegelmann.

Vi har bedt Jakob Stegelmann om at dele hans ti yndlingsfilm fra Disney – og nederst kan du selv stemme på din favorit.

1

Snehvide og de syv dværge (1937)

(© Disney Enterprises/Getty Images)

- 'Snehvide' er det klassisk folkeeventyr med masser af musik og humor, men først og fremmest uhygge og de virkelig store følelser.

- Snehvide dør jo næsten, og dronningen er så ond, at hun kunne skræmme mange i alle aldre.

2

Pinocchio (1940)

(© Walt Disney/Scanpix)

- 'Pinocchio' har en af de mest ikoniske figurer og en af de sange, der er mest uløseligt forbundet til Disney. Mange husker jo Jesper Fårekylling og sangen ’Når du ser et stjerneskud’, og så er filmen virkelig smukt lavet og har en helt særlig europæisk stemning, da den foregår i en lille by i Alperne.

- Det er i grunden en lidt mærkelig historie om en dukke, der bliver til en rigtig dreng, og som bor hos den enlige far, Gepetto. Alligevel er der masser af drama, fordi han næsten bliver forvandlet til et æsel og bliver fanget i en hval.

3

Bambi (1942)

(© Disney/Scanpix)

- Det er den ultimative naturfilm, fordi den handler om, hvor fantastisk naturen og dyrene er, og hvor skrækkelige mennesket er. Det eneste man ser til mennesket i filmen er, når Bambis mor bliver skudt.

- Det er måske den mest traumatiske scene i hele Disneys filmhistorie.

4

Junglebogen (1967)

(© Disney/Scanpix)

- Dette var den sidste film, som Walt Disney selv overvågede fra start til slut, og det var noget af den flotteste animation, der var blevet lavet til dato. Figurerne var tegnet, som om de var lyslevende på lærredet.

- Filmen er figurerne, og historien har gys - f.eks. når stakkels Mowgli er tæt på at komme i kløerne på Shere Khan. Dyrene spiller hovedrollerne, og de har charme og personlighed, så det mere er dem, man husker fortællingen for.

5

Den lille havfrue (1989)

(© Disney/Scanpix)

- Den kom som en total overraskelse dengang, fordi man troede, at Disney var gået lidt i frø med de klassiske eventyrer.

- Historien handler om en mere moderne prinsesse, der lidt gør, hvad der passer hende, men det giver hende også problemer.

- Igen formår Disney at skabe figurer, man tror på, og der er biroller som er vigtige - som f.eks. krabben Sebastian. Og musikken får også en større rolle at spille, fordi de andre film ikke var en musical som denne.

6

Skønheden & udyret (1991)

(© Disney/Scanpix)

- Da jeg så 'Skønheden og udyret' først gang, tænkte jeg, at Disney nu for alvor virkelig havde fanget magien fra de gamle dage.

- Filmen er en kombination af den smukke pige og det i virkeligheden meget tiltalende monster, som på det tidspunkt kun var noget, man kunne laves på tegnefilm.

- Der er nogle af de mest fantastiske bifigurer i filmen som uret Cogsworth og lysestagen Lumiere. Der er dystre undertoner, og der er underspillet erotisk. Og så er det en film, som selv kunne få de vokse i biografen – uden at bruge børn som alibi.

7

Aladdin (1992)

(© Disney/Scanpix)

- Med Aladdin ville Disney for alvor musicalen, samtidig med at de slog humoren løs. Hovedpersonen Aladdin var lidt kedelig, men så var der lampeånden Genie, der var fuldstændig fantastisk.

- Robin Williams lagde stemme til Genie helt uden manus, og det flyttede standup-humoren over i Disney-filmene. Det ville aldrig være sket under Walt Disney. Uden manuskript kom der en helt nye drejning, og aldrig har man grinet så meget under en Disney-film som i denne.

8

Løvernes konge (1994)

(© Disney/Scanpix)

- Denne film er ligesom 'Bambi' – bare med løver. Den er den mest monumentale og imponerende af de nye Disney-film. Disney selv troede ikke meget på filmen, fordi den handlede om løver, men den var meget mere end det.

- Den handlede om at være forældre, om at blive forkastet af sine egne, om at komme tilbage og blive udsat for det mest forfærdelige. Det er Shakespeare, der både appellerer til børn og til voksne.

9

Mulan (1998)

(© Ronald Grant Archive/Disney/Scanpix)

- Mulan er en stærk kvinde, der tager situationen i egen hånd. Og så er Eddie Murphy med som en sjov bifigur.

- Tegnemæssigt er den eksperimenterende, da Disney aldrig har lavet noget lignende i de forrige film – og det gjorde indtryk på mange. Mulan foregår i Kina, og filmen gør brug af kinesiske tegneteknikker og blander dem med de amerikanske – hvilket gør den ret speciel.

10

Frost (2013)

(© Disney/Scanpix)

- Frost er den største økonomiske succes for Disney nogensinde. Den ramte plet i et meget bredt publikum.

- Forholdet mellem prinsesserne er så utroligt troværdigt, og man har tilladt sig, at den mandlige helt kun har en meget perifer rolle. Filmen gjorde opmærksom på manglen af kvindelige hovedroller, og den beviste, at kvinder i film også virker kommercielt.

- Og så er den et eksempel på, at man godt kan tage en gammel klassiker som et H.C. Andersen-eventyr og lave det helt om, og så alligevel gøre det til en af de Disney-film, som de fleste nok har set flere gange.