Der er kommet en ridse i lakken forud for Oscar-festen på søndag. Og det er ikke den nominerede danske film 'Krigen', det handler om.Som så ofte før i USA handler det om race. Eller for at være mere præcis, så handler det om, at alle de Oscar-nominerede skuespillere i år er hvide.
Sorte film ignoreres
Det ansete internationale nyhedsmagasin Time kritiserer i denne uges udgave Oscar-akademiet for at overse den nye film af den sorte filminstruktør Spike Lee, Cha-Raq hedder den (og har endnu ikke haft premiere herhjemme). Time mener ligeledes, at Rocky-opfølgeren Creed og dens afro-amerikanske instruktør i det mindste burde have været nomineret.
Ifølge Time ligger forklaringen på de manglende ikke-hvide Oscar-nomineringer i The Academy, der står for udvælgelsen: -Akademiet består af mange ældre mennesker, de fleste er mænd og som vi er blevet pinligt bevidste om, så er de også hvide.
Men - som Time fortsætter - der er ikke noget galt med at være gammel, hvid og mand, så længe man også har sans for andres betydning.
Det var komikeren Will Smiths kone Jada Pinkett Smith, der indledte kritikken af den alt for hvide Oscar-fest. Siden har snesevis af Hollywood-stjerner med hendes mand og selveste George ‘Whiteboy’ Clooney tilsluttet sig kritikken, der på de sociale medier har fået hashtagget #OscarsSoWhite.
Langt mellem homoseksuelle
Kritikken af den alt for hvide prisfest uddybes af seksuelle og andre minoriteter, for sandt er det jo, at der også er langt mellem homo- og transseksuelle på listerne over Oscar-nominerede. Det skal dog parentetisk bemærkes, at den kønsskiftede Danske Pige er nomineret i hele fire Oscar-kategorier.
Sandt er det også, at tv-serier i disse år formår at afspejle virkelighedens mangfoldighed langt bedre end filmbranchen. Der er ikke mangel på ikke-hvide skuespillere i 'Orange Is the New Black'.
I det hele taget tager de nye tv-serie chancer, søger grænser og afprøver chok-effekter i en grad, så man kunne ønske, at det smittede af på spillefilmene fra Hollywood og omegn.
Oscar-nomineringerne afspejler langt fra mangfoldigheden i det omgivende samfund.
Det begynder med manus
Alligevel rammer kritikken ved siden af. For hvilke ikke-hvide skuespillere er det lige, der ikke er blevet nomineret? Will Smith? Samuel L. Jackson? Ingen andre er ligefrem indlysende kandidater.
Måske fordi kritikken vender sagen på hovedet.
Oscar-nomineringerne afspejler nemlig virkeligheden i filmverdenen - ikke den virkelige verden.
Og Hollywoods virkelighed er stadig præget af hvide, gamle mandlige filmmoguler, der vil have flotte hvide mænd (og af og til kvinder) i hovedrollerne på det store, hvide lærred.
Mange af mogulerne flygtede bogstaveligt talt fra Hitlers Tyskland og fandt en ny og bedre fremtid i bakkerne i Englenes By, Los Angeles.
Her giver de grønt lys til blockbusters, der kan genere et verdensomspændende salg.
Oscar-festen bliver først mindre hvid den dag, filmene bliver det. Mere mangfoldighed i Hollywood begynder med manuskripter, der tør udfordre den hvide mainstream på lærredet. Mangfoldighed begynder simpelthen med flere gode roller til ikke-hvide skuespillere.
Mangfoldighed begynder med manuskriptet og ender ved Oscar-festen.