En af Danmarks største youtubere i stormvejr: 'Kæft hvor er det til grin'

På Trustpilot bliver Alexander Husum kritiseret for at snyde flere af sine følgere. Nu siger han undskyld.

Alexander Husum har langt over en halv million følgere på tværs af sine kanaler. (© Screenshot fra youtube)

"Absurd høje priser og dårlig kvalitet."

"Hvis I gerne vil have dårlig kvalitet, dyre priser og blive snydt, jamen så er det her den helt perfekte side. Man får at vide, at man kan få en autograf, men man får ikke nogen."

"Kæft hvor er det til grin."

Sådan lyder blot et par af de vrede anmeldelser på Trustpilot, hvor man kan anmelde en virksomhed eller et brand. Kritikken retter sig mod en af Danmarks største youtubere målt i antal abonnenter - Alexander Husum.

Han har via sin hjemmeside solgt såkaldte mystery boxes, hvor man for 650 kroner kan købe en kasse med uspecificeret tøj.

Husum lover, at værdien af tøjet minimum svarer til det beløb, man giver for boksen. I nogle tilfælde kan man endda være heldig at få fingrene i en trøje til en værdi af 3.500 kroner.

Man bliver også lovet en autograf med i købet. Det er dog langt fra alle, der er tilfredse med indholdet af de kasser, de har købt af Alexander Husum, og mange brugere klager over, at de ikke har fået de lovede autografer, og at tøjet langt fra er så mange penge værd, som youtuberen har stillet dem i udsigt.

'Lad være med at gamble jeres penge væk'

Kritikken af Alexander Husum er taget til, efter en anden populær youtuber, Spørg Casper, i en video har vist, hvordan han mener, han er blevet snydt af sin kollega.

- Det er første og nok også sidste gang, jeg har prøvet at købe det (…) Lad være med at gamble jeres penge væk på nettet. Det er fucking dumt, lyder opfordringen fra Spørg Casper i en YouTube-video.

I den mystery box, som Spørg Casper har købt, var der ingen autograf med, som ellers var blevet lovet. De bukser og de to t-shirts, han har fået, er slet ikke så mange penge værd som lovet, for de var allerede sat ned i Husums webshop på først Black Friday-tilbud og så juletilbud. Og så viste den hættetrøje, der var med i pakken, sig at være brugt. Dermed lever kassen ifølge Spørg Casper ikke op til at være pengene værd.

Alexander Husum med glade fans til Guldtuben 2018. I år blev det storstilede show, der hylder danske youtubere og influencere, aflyst. (Foto: © Henning Hjorth, Scanpix)

'Har jeg snydt jer?'

Alexander Husum har siden valgt at forklare sig i to videoer på YouTube. Han mener, at folk kun kritiserer ham for at skade ham og siger, at han nu tager til genmæle for at "cleare" sit navn.

- Jeg forstår ikke, hvorfor folk vil skade mit ry, bare fordi det går mig godt, siger han blandt andet i den første af de to videoer med titlen 'Har jeg snydt jer?'.

Han henviser i videoen til handelsbetingelserne på sin side og understreger samtidig, at han ikke er ude på at snyde folk. Det kan dog være svært ikke at skuffe, siger han videre:

- Man (kan) ikke undgå, at folk bliver skuffede over en mystery box, fordi de går og opbygger en forventning og en forestilling i deres hoveder omkring, hvordan produktet kommer til at være. Og hvis det ikke bliver mødt, bliver de mega utilfredse.

Stress og depression

Det helt store kritikpunkt har været, at de ting, køberne fik tilsendt i deres mystery box til 650 kroner, blev solgt langt billigere på hans egen hjemmeside.

Til det begynder Alexander Husum i sin første video at forklare, at årsagen skal findes i, at det har været et forfærdeligt år for ham rent personligt.

- Det sidste års tid har jeg haft det fucking dårligt, virkelig dårligt mentalt. Jeg har ikke været glad for noget som helst, siger han og fortsætter:

- Det har både været stress, depression og andre ting i mit liv, der virkelig har været fucking forfærdeligt.

Det fik ham til at afslutte alle projekter, der gjorde ham mere stresset end glad, herunder hans eget tøjmærke Ar'mon, som han ville lukke.

- Den faktura, jeg skulle betale for Ar'mon, lå på cirka 300.000 fucking kroner. Det er rigtig, rigtig mange penge og for at kunne betale det beløb, skulle pengene ligesom være på kontoen.

For at komme af med tøjet dumpede han derfor priserne på sin hjemmeside, så det pludselig fik en værdi, der var lavere end de 650 kroner, hans mystery box kostede.

'Et stort undskyld'

I den anden video undskylder han dog for hele forløbet.

- I har sgu fået mig til at tænke allesammen. Jeg vil gerne komme med et stort undskyld.

- Jeg har lavet en fejl, jeg er menneske, og jeg har lært, lyder det i videoen.

Han medgiver, at der har manglet autografer i en række af de kasser, der er blevet sendt ud, så nu vil han gå i gang med at skrive autografer.

Og så undskylder han også, at han i sin første video har manipuleret med et billede af en messenger-chat med sin samarbejdspartner og leverandør, som han havde ændret ordlyden af.

Billedet blev brugt til at forklare en misforståelse mellem de to, der tilsyneladende var skyld i de manglende autografer i pakkerne. Korrespondancen havde Husum dog ændret for at gøre det "mere håndgribeligt" for seerne, hvori misforståelsen bestod.

Folk skal nok tage dig i løgnen

Men det er virkelig en dårlig ide at forsøge at ændre på sandheden, lyder rådet fra 26-årige Robin Madsen, der startede sin YouTube-karriere i 2007 som en af de første danskere.

I dag har hans tre YouTube-kanaler RobinKaja, RobinSamse og Robin & Samrita, som han har med sin kæreste Samrita, sammenlagt over 400.000 abonnenter.

Youtuberen RobinKaja aka Robin Madsen har lagt en 19 minutter lang video op, hvor han giver overblik over konflikten mellem Alexander Husum og Spørg Casper og giver gode råd til Husum. Videoen blev set over 75.000 gange i løbet af få dage. (© Screenshot fra youtube)

- Du kan ikke redigere teksten i beskeder, for folk skal nok tage dig i din løgn. Det er så torskedumt og virker suspekt, når man forsøger at redigere det. Det er internettet, og alt gemmes, siger Robin Madsen til dr.dk.

Balladen mellem de to YouTube-kollegaer har fået Robin Madsen til at lægge en 19 minutter lang video op på sin kanal, hvor han forsøger at give et overblik over konflikten og komme med gode råd til at håndtere situationen. Han er nemlig ikke interesseret i, at branchen skal lide under utroværdige forklaringer.

- Det er ærgerligt, for det sætter os i et dårligt lys, når andre i branchen fucker up. Det ødelægger troværdigheden for os, som prøver at gøre alt rigtigt og være ærlige. Vi gør alt for at give en god service på vores webshop, slår han fast.

Skal have mad på bordet

Robin Madsen startede sin webshop i 2014 og driver den nu sammen med kæresten Samrita Kaur under deres fælles navn RobinSamse. Her kan man købe alt fra nøgleringe til trøjer, og salget har lige slået rekord med knapt 3.000 ordrer i løbet af dette år.

En webshop er en vigtig forretning for en youtuber, forklarer han.

- Som youtuber har du ofte en usikker indtægt, og derfor er det vigtigt at holde skruen i vandet med mere end én indtægtskilde. Vi skal jo også have mad på bordet, forklarer han.

Derfor mener han også, at der kun er én løsning, hvis folk ikke får det i webshoppen, de er blevet lovet.

- Hvis du har lovet autografer, så send dem ud i et personligt brev til alle, der har købt noget. Vær tydelig omkring, at folk kan bytte og få deres penge retur. Og sig undskyld i stedet for at bortforklare og lad være med at forsøge at redigere på sandheden. Internettet husker alt, hvad du laver, så det er sgu vigtigt, at du tænker dig om.

Er det her noget, der vil skade Alexander Husum, eller tilgiver følgerne det hurtigt?

- Mange følgere tilgiver ekstremt hurtigt. Jeg har før set folk sige "jeg ser dig aldrig igen", hvorefter de er tilbage efter max en uge og følger vedkommende. Men det er klart, at det her ikke er det fedeste at blive husket for, siger Robin Madsen.

- Vi kan have ret meget magt nogle gange, da vi både har ældre og yngre seere. Så det er virkelig vigtigt, når folk ser op til en, at man opfører sig ordentligt overfor sine følgere, slår han fast.

Vi har forsøgt at indhente kommentarer fra både Spørg Casper og Alexander Husum, men ingen af dem er vendt tilbage inden deadline.