Efter to års nedgang: Publikum vender tilbage til Det Kongelige Teater

Flere publikummer køber billetter til Det Kongelige Teater. Dermed er to års fald afløst af fremgang.

Forestillingen 'Robin Hood' i Dyrehaven ved København har blandt andet givet Det Kongelige Teater god medvind i publikumstallene. (Foto: © Michael Stub)

Efter to år med fald i antallet af solgte billetter på i alt knap 150.000 billetter, er der alene i år sket en stigning i salget på 33.000 billetter. Samtidig er 42 procent af det budgetterede billetsalg for sæson 2013/14 allerede solgt.

Dermed har Det Kongelige Teater vendt den negative spiral, som det har været ude i siden 2011.

- Vi kan nu se fremad med optimisme, og alle på teatret er enormt lykkelige over, at det går godt, siger Erik Jacobsen, teaterchef på Det Kongelige Teater.

Flere nye abonnenter

Han begrunder stigningen med flere ting. For det første har teatret fået flere abonnenter, hvilket blandt andet skyldes, at der er blevet lanceret flere abonnementsordninger, som er mere fleksible end de tidligere.

Derudover bliver der opført flere forestillinger. Blandt andet bliver der i år lavet ni operaforestillinger i stedet for otte sidste år, og antallet af de helt store skuespil er nu oppe på fem. Det sker efter, at der blev skåret ned i antallet af forestillinger, da teatret skulle gennem voldsomme spareøvelser i 2011.

Dog afviser Erik Jacobsen, at strategien om at reducere antallet af forestillinger var et fejltrin.

- Vi blev nødt til at skære ned, fordi vi hurtigt skulle være i økonomisk balance. Det har virket, så vi nu budgetterer med et overskud på otte millioner kroner i år. Dermed indhenter vi det underskud, vi havde sidste år og overholder aftalen med regeringen, siger han og tilføjer, at de nye forestillinger er blevet billigere end tidligere.

Bedre økonomi og Robin Hood

Også de nyere og mere optimistiske vinde i dansk økonomi, har ført til, at gæsterne er villige til at sætte sig i teatrets stole i større grad end tidligere, mener Erik Jacobsen. Og samtidig slog sommerens 'Robin Hood' i Dyrehaven publikumsrekord med 103.000 solgte billetter.

Men I har solgt 115.000 færre billetter sidste år, og i jeres regnskab fra forrige år var der et fald i salget på cirka 30.000. I er vel stadig i knæ?

- Nej, det synes jeg ikke. Det er altid svært at vide, præcis hvor vi lander de enkelte år, og det afhænger meget af de enkelte forestillinger. Vi satser på, at vi kan holde fremgangen, og jeg synes, der er gode tegn. Det, der sker i starten af sæsonen, plejer altid at være en god strømpil for resten af sæsonen, siger Erik Jacobsen.

Sommerforestilling trækker meget

Stig Jarl, lektor i teatervidenskab ved Københavns Universitet, kalder fremgangen fin, men han advarer samtidig mod at lægge for meget i tallene.

- Der er et stykke vej, hvis de skal nå op på det tidligere niveau, og salget af teaterbilletter bevæger sig altid op og ned, siger han.

Samtidig peger han på, at 'Robin Hood' i Dyrehaven spiller en væsentlig rolle i tallene, så meget altså afhænger af sommervejret, og om forestillingen kan trække gæster til.