Det er de færreste ting fra 1722, der stadig er populære i 2025.
Ikke desto mindre er Det Kongelige Teaters nye opsætning af Ludvig Holbergs gamle stykke Jeppe på Bjerget komplet udsolgt, og det var den, allerede inden premieren i går.
I Aarhus er der også snart premiere på samme teaterstykke, som i skrivende stund har udsolgt af alle unge-billetter og kun ledige billetter fem ud af 33 dage.
- Jeppe på Bjerget er jo fuldstændig outdated, fordi den er skrevet på et tidspunkt, hvor der ikke var demokrati, siger Line Kirsten Nikolajsen, teateranmelder på 'Vi elsker serier' og sin egen podcast, Den 4. væg.
Teaterredaktøren på Berlingske, Jakob Steen Olsen, er enig i, at det 303 år gamle stykke i sig selv heller ikke er noget at råbe hurra for.
- Det er et stykke, som egentlig ikke er særlig godt, siger han til P1 Morgen.
Alligevel bliver billetterne revet væk til de to forestillinger i år, og teatre bliver ved med at sætte stykket på plakaten, selvom der ikke nødvendigvis er store stjerneskuespillere i hovedrollen.
Så hvad er det egentlig, Jeppe på Bjerget kan i dag, som det også kunne for 300 år siden?
Instruktørens store opgave
På Det Kongelige Teater bliver hovedrollen som den fordrukne Jeppe, der som en spøg bliver baron for en dag, spillet af satirikeren Frederik Cilius, der også er kendt som karakteren Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm fra Den Korte r8Dioavis.
I Aarhus er det skuespiller Thure Lindhardt, der ender på møddingen.
Så når teatrene i år må melde helt eller næsten udsolgt på forestillingen, er det ifølge Line Kirsten Nikolajsen nok også mest besætningen, der kan tage æren for det.
Men selve stykket er blevet en klassiker af en årsag.
- Fortællingen om den lille mand mod magten er jo eviggyldig, siger hun.
Komediens budskab om "at kende sin plads" afslører dog stykkets alder.
- Holbergs morale er jo fuldstændig uantagelig i dag. Jeppe bliver smidt tilbage på møddingen, hvor han kommer fra, og sådan skal det være. Men i det moderne, demokratiske samfund er det jo fuldstændig uacceptabelt. Det må man spille sig rundt om eller op imod, siger Jakob Steen Olsen.
Og det er instruktørens fineste opgave at gøre selv de ældste ord, talemåder og budskaber relevante i teknologiens tidsalder, siger Line Kirsten Nikolajsen.
- Der er altid noget interessant i de moraler, vi alle sammen kan blive enige om er forældede. For er de forældede, eller er det bare os, der taler fra et sindssygt privilegeret sted?
Jeppe med....zombier?
Alle taler om, at Jeppe drikker, men ingen taler om hvorfor, lyder en kendt replik fra komedien.
Den prisvindende Christian Lollike, der instruerer forestillingen på Aarhus Teater, tolker Jeppes alkoholforbrug som en måde at håndtere at have været i krig.
- Der er en hel del af borgerne i Danmark, som har krig helt inde på livet. På den måde synes jeg i sig selv, at den (forestillingen, red.) er mere relevant, end man måske lige umiddelbart tror, siger han om forestillingen på Aarhus Teaters hjemmeside.
Rygterne om Lollikes opsætning går også på, at den mildest talt kommer til at tage sig lidt anderledes ud end klassikeren, når den til februar spiller for fulde sale.
Plakaten viser også en Thure Lindhart som en Jeppe dækket af tatoveringer.
- Jeg har hørt rygter om zombier og alt muligt, siger Line Kirsten Nikolajsen, der har høje forventninger til forestillingen.
En nyfortolkning, kan man vist godt kalde det, hvis rygterne altså er rigtige.
- Instruktørens opgave er at få os til at kigge steder, vi ikke normalt ville. Det er et af de gode argumenter for at spille de uddaterede forestillinger, siger hun.
Kommer Jeppe på Bjerget til at overleve?
- Ja, nu når den har solgt så godt i år, skal der nok være nogle andre, der vil opsætte den igen.
Burde den?
- Det synes jeg helt klart, fordi den har så stor en plads i dansk teaterhistorie. Det må man gerne hædre.
- Der er meget guld at komme efter i det, der er skrevet for 300 år siden.
Dronning Margrethe har altid haft en plads i sit hjerte til scenekunsten. I DR-dokumentaren 'Dronning Margrethe & teatrets magi' fortæller hun, om sine oplevelser på teatret med sin far, og Det Kongelige Teater inviterer hende forbi opsætningen af Jeppe på Bjerget.