Af statur er hun ikke andet end et lille myr, men Den Lille Havfrue nyder stor succes i Kina, hvor hun er blevet den danske stjerne ved verdensudstillingen i Shanghai.
Den Lille Havfrue forlod Danmark og Langelinie den 25. marts, og på under en måned har hun imponeret i Kina. Hendes ankomst blev forsidestof på flere kinesiske aviser, og en bilfabrik har vist hende den sande respekt.
Den har opkaldt en ny bilmodel efter Den Lille Havfrue, skriver Politiken.
Genialt at sende havfruen til Kina
For leder af den danske pavillon i Shanghai, Christopher Bo Bramsen, er havfruens tilstedeværelse en udelt fornøjelse.
- Den Lille Havfrue har været et fantastisk trækplaster, fordi kineserne så godt kan lide H.C. Andersen. Han er en del af de fleste kineseres børnelærdom. Der er nok ikke noget land uden for Danmark, hvor H.C. Andersen er så kendt som i Kina. I forgårs blev jeg interviewet af to aviser og tre tv-stationer, og det er havfruen, de er interesserede i. Derfor er det ret genialt at have fundet på, at hun skulle herud, siger Christopher Bo Bramsen, til Politiken.
Den danske pavillon ved verdensudstillingen har da også enorm succes her få dage inden den officielle åbning. 200 lande deltager ved udstillingen, og ifølge reklame- og pr-bureauet Ogilvy Public Relations bliver den danske pavillon vurderet som den næstmest attraktive på Expo 2010.
Kun den kinesiske overgår Den Lille Havfrue og resten af den danske stand