De beskylder hinanden for alt fra at have små fødder til at være pædofil: Forstå hiphop-fejden mellem Drake og Kendrick Lamar

På få uger er der udgivet 45 minutters musik i form af såkaldte "diss tracks" mellem de to kunstnere.

Siden slutningen af april har de to musikere fra henholdsvis Canada og USA skiftevis udgivet nye numre, hvor de sender den ene sviner afsted efter den anden til modparten. DR Collage: Nathalie Nystad Foto: Domine Jerome/Chris Delmas/Ritzau Scanpix

Anklager om vold mod forlovede, uægte børn, pædofili og endda at have små fødder.

Intet er for stort eller småt i den fejde, der i øjeblikket udspiller sig mellem rappens superstjerner Drake og Kendrick Lamar.

Siden slutningen af april har de to musikere fra henholdsvis Canada og USA skiftevis udgivet nye numre, hvor de sender den ene sviner afsted efter den anden til modparten. Faktisk er der udgivet næsten 45 minutters 'diss tracks' fra de to kunstnere på få uger - ofte med beskyldninger, der rammer langt under bæltestedet.

Men hvad tændte gnisten, der satte ild til tidens måske største kendisopgør?

Den lidt anderledes debat foldede sig ud i studiet hos P1 Debat, hvor pilen for journalist på Euroman Magnus Kraft pegede på Drake.

- Først udkommer Drake med det, som i hiphop-kulturen bliver kaldt den røde knap. Atom-knappen, der er et nummer, der hedder "Family Matters", fortæller han.

- Her anklager Drake blandt andet Kendrick Lamar for at have slået sin forlovede. Han siger også, at den yngste af Kendrick Lamars børn faktisk ikke er Kendrick Lamars, men en fyr, der hedder Dave Free, som nok er Kendrick Lamars tætteste samarbejdspartner, siger Magnus Kraft.

Det er ikke første gang, at Drake sender en stikpille til sin musikalske kollega. Blot få uger forinden, udgav rapperen sangen "Push Up", hvor Drake hentyder til, at Kendrick Lamar "kun" bruger en størrelse 40 i sko, hvilket gør ham en mindre mand.

Om påstandene i sangen har noget på sig, er tvivlsomt, mener Magnus Kraft.

- Sandheden er helt klart gået tabt i denne konflikt.

Men sandheden er ikke altid det vigtigste i sådan en fejde, mener Naima Yasin, sekretariatsleder ved SAGA, der er en parti-neutral ungdomsbevægelse.

Konflikt trækker tråde til

Duellen mellem de to hitmagere har fået millioner af reaktioner på de sociale medier, hvor fansene står klar i de digitale ringhjørner til at forsvare deres yndlingsrapper.

Der går nemlig ikke mere end en time, før Kendrick Lamar udgiver sit modsvar med sangen "Meet the Grahams", hvor han henviser til Drakes borgerlige navn Aubrey Drake Graham og angiver Drake for at være en dårlig far.

Allerede dagen efter kommer Lamar med endnu et nummer "Not Like Us", der rammer toppen af hitlisterne, hvor han synger, at Drake er pædofil.

Rent musikalsk gør han her noget smart, siger Magnus Kraft.

- Her går han ind på Drakes banehalvdel og producerer noget musik, der minder om Drakes i lyden. Drake er ellers kendt for at være den, der laver de her klubslaskere, siger han.

Men selve påstandene fra Kendrick Lamar er heller ikke grebet ud af det blå, mener Naima Yasin.

Men hvis vi for alvor skal forstå fejden mellem de to stjerner, skal vi spole tiden elleve år tilbage, da de to kunstnere stadig havde deres spæde musikkarriere, fortæller Magnus Kraft.

- Selvom de to i virkeligheden arbejder sammen et par gange i starten af deres karriere, kan man fornemme i interviews og også helt subtilt i enkelte sange, at der er en eller anden form for konflikt her.

Desuden adskiller musikerne sig ved, at Drake sidenhen også har lavet mere pop, mens Kendrick Lamar i 2018 vandt Pulitzer-prisen for sine tekster som den første rapper nogensinde, hvor han bruger sine sange til at sætte fokus på social ulighed i USA.

- Hvis man skal forsøge at oversætte det lidt psykoanalytisk, tænker Drake, at Kendrick Lamar er for frelst, for selvhøjtidelig, mens Kendrick Lamar nok synes, at Drake er sådan en fladpandet tosse, der bare laver musik for at tjene penge, siger Magnus Kraft.

Men det er ikke kun det, der adskiller de to rappere, fortæller Moses, der er rapper og medlem af gruppen VildSmith.

- Kendrick er repræsentant for gaden, hvor Drake ofte bliver kaldt "light skin". Han kommer fra et middelklassehjem, hvor han ikke har kæmpet på samme måde. Det er også det, som Kendrick prøver at tale ind i, siger han.

Og det er netop én af årsagerne til, at Kendrick Lamar har et horn i siden på sin rap-kollega. Han er ikke tilhænger af, at Drake ikke deler samme opvækst som mange andre store rappere, siger podcastvært og sekretariatsleder ved SAGA, Naima Yasin i P1 Debat.

- Det er ikke, fordi Drake ikke må være sort. Spørgsmålet er, hvad han har af fordele ved sin "hvidhed". Hvilke privilegier får han, og hvad er det for nogle privilegier, som de andre rappere ikke får? Det handler ikke om hans hudfarve.

Lamar løber med vindertitlen

Selvom fronterne er trukket skarpt op mellem de to stjerner, er der ingen tvivl om, hvem der har høstet flest likes i den opsigtsvækkende fejde.

- Svaret er rimelig tydeligt. Det er Kendrick Lamar, der har trukket det længste strå, siger Magnus Kraft - til trods for, at han selv er Drake-fan.

Han synes, det er svært at sige, hvad Drake skulle have gjort anderledes.

- Skal han holde sig kun til én bestemt musikgenre og kun se ud på én bestemt måde hele sin musikkarriere? Det, synes jeg ikke, er den rette vej, siger Magnus Kraft.

Alligevel mener han, at Drake har udmærket sig i fejden med Kendrick Lamar.

- Det, som taler til Drakes ære, er, at han har mere end Kendrick Lamar forholdt sig til, hvad der er blevet sagt. Som jeg læser det, så har Kendrick Lamar indspillet en bunke numre i én ombæring, og så ændret nogle linjer hist og pist. Der er også derfor, at han kan udkomme så hurtigt, lyder det fra journalisten.

Selvom Drake senere har været ude at sige, at han ikke længere vil udgive mere til rap-battlen, så tvivler rapper Karen Mukupa på, at stridsøkserne for alvor er lagt i graven.

Du kan høre hele debatten om fejden mellem Kendrick Lamar og Drake i P1 Debat, hvor du også kan høre, hvem P1's lyttere kårer som vinder i fejden mellem de to rapstjerner: