En januaraften for fem år siden trykkede Asger Wissing 'send' på en internetside.
Det lille klik startede en mindre lavine og fødte et af Danmarks mest succesfulde rockbands i nyere tid: The Minds of 99, der så sent som i weekenden modtog en Steppeulv-pris for årets bedste livenavn.
Historien om The Minds of 99 er som skåret ud af et drengedrømsscenarie.
Sangeren Niels Brandt var kommet tilbage fra et ophold i London, som han i sin tid rejste til i forbindelse med Den Fri Ungdomsuddannelse. I London var der prøvet mange musikalske ting af, men alle planer strandede, og Niels tog tilbage til Danmark.
I sine trygge gamle rammer samlede han sine gamle folkeskole- og gymnasievenner. De blev enige om at tage en weekend til Fanø for at isolere sig og prøve at genfinde melodien i det band, de i sin tid havde i skoleårene.
Ingen pladeselskaber tog telefonen
Coversangene med Oasis var blevet udskiftet med egne numre, og da de ramte en energisk og hurtig åre, fandt de hurtigt en kemi i musikken.
De gamle drømme om at komme ud med sin egen musik blussede op, men der var ingen pladeselskaber, der tog telefonen, når bandet ringede. Tingene ændrede sig dog pludseligt, som Niels Brandt husker det.
- Asger kom en dag og fortalte, at han havde sendt et af vores numre ind til Karrierekanonen. Det kom som en overraskelse, for vi havde ikke talt om det, og jeg anede ikke, hvad det var for noget.
Var det mon en form for X Factor?
Det var først, da DR henvendte sig, at The Minds of 99 fik en afklaring på, hvad projektet egentlig drejede sig om – men på det tidspunkt havde de så godt som glemt alt om Karrierekanonen.
I den anden ende af rører var DR dogvedholdende, takkede for at The Minds of 99 havde trykket 'send' og spurgte, om de ville være med i Karriekanonen.
- Ja tak!
Herefter fulgte et forløb, hvor The Minds of 99 spillede koncerter i forbindelse med Karrierekanonen. De snakkede med radiojournalisterne, folk fra musikbranchen og coaches fra Bandakademiet, der også er involveret i projektet.
- I løbet af de måneder vi var med i Karrierekanonen, hjalp det os til at blive klogere på os selv. Hvem vi var som musikere, som personer, og vi blev klar over, at vores band er en historiefortælling. Hvis vi ikke var kommet med, var vi blevet i øvelokalet og var der måske stadigvæk.
Det er Knud, som er død
Der begyndte at komme en hel del tempo på.
Ind i mellem koncerterne, blev der skrevet sange og indspillet musik, og da The Minds of 99 endelig kunne udråbes som vindere af Karrierekanonen i august 2013, følte de sig klar til at indtage resten af Danmark.
Sangen 'Det er Knud som er død' blev et hit i radioen og til koncerterne. Bandet voksede sig for stort til de små spillesteder og måtte spille større steder. Festivaljobs fulgte efter, og der har været nærmest euforisk folkestemning til nogle af The Minds of 99's største koncerter på Northside og Roskilde Festival.
Nu ringede bandet ikke længere til pladeselskaberne – det var selskaberne, der ringede til bandet. Det gik hurtigt, og det gør det fortsat. The Minds of 99's fundament bygger på nogle grundsten, som blev støbt i Karrierekanonen.
- Vi blev bekræftet i, at det skal være som en leg at lave musik og at være med i vores band. Det er stadig vigtigt for os at huske på – og det er stadig, sådan det føles.
Legen går blandt andet ud på at forsøge nye formater at udkomme på. I løbet af sensommeren sidste år, udkom forløberen til deres tredje album.
Første del af albummet kom sidste år under titlen 'Solkongen (del 1)', og 'Solkongen (del 2)' er ude d. 23. februar.
I alt har 67 navne været skudt af i Karrierekanonen. Sidste års vindere blev Sherpa, Moody og Rest In Beats. Alle navne er igennem et forløb, hvor deres sange bliver produceret, deres sceneshow gjort skarpere, og singlerne spillet på P3 og P6 BEAT.
Du kan læse mere om, hvordan du deltager i Karrierekanonen her. Der er deadline for indsendelse af dine sange d. 31. januar 2018. Held og lykke.