Rå roman om sex, stoffer og techno får nyt liv på natklubber

Forfatter Niels Henning Falk Jensby mener, det er ’helt i bogens ånd’, at hans roman nu kan opleves som som teaterstykke på to homobarer.

Skuespiller Simon Matthew spiller monologen 'Techno', der kan ses i både Aarhus og Købehavn. (Foto: © Anna Marín Schramm, Aarhus Teater)

Det er ikke kun klassikerne, der bliver opført som teater. Også helt nye bøger af unge og debuterende forfattere har de senere år fundet vej til teaterscenerne herhjemme.

En af dem er 'Techno', som Aarhus Teater i dag har premiere på.

Stykket bygger på forfatter Niels Henning Falk Jensbys prisbelønnede debutroman af samme navn, og det spiller på G-bar og Nevermind, to homobarer i henholdsvis Aarhus og København.

’Techno’ handler om et kærlighedsforhold mellem to mænd med masser af hårde stoffer, eksperimenterende sex tilsat pulserende technomusik i det københavnske natteliv.

Mere aggression og lidenskab

- Der sker nogle helt andre ting, når den kommer op på en scene og får sit eget liv. Der kommer en helt anden aggression og lidenskab ind, som jeg ikke synes, jeg kan finde i bogen. Det synes jeg er virkelig spændende, siger Niels Henning Falk Jensby, som fortæller, at han har været ’lidt indover’ udvælgelsen af passager fra bogen.

Men han har egentlig ikke ønsket den store indflydelse og er gået til det med en åben indstilling og nysgerrighed over for instruktør Sargun Oshanas tilgang.

Noget af det, der især gør oplevelsen af bog versus teater forskellig, er forholdet mellem afsender og modtager, mener Niels Henning Falk Jensby:

- Min bog er skrevet i førsteperson, og elskeren tiltales som et ’du’. Når man læser det i en bog, så forstår man meget hurtigt. Men når der står en person på en scene og siger ’du’, så opstår der et mærkeligt spektrum, fordi alle tilstedeværende potentielt kan være den person.

At opleve skuespiller Simon Matthew fremføre udvalgte passager fra ’Techno’ gør også bogen ny og fremmed for forfatteren selv.

Simon MAtthew spillede også med i Sargun Oshanas opsætning af forfatter Caspar Erics #Amlet. (Foto: © Anna Marin Schram, Aarhus Teater)

- Det er jo en ny fortælling nu, fordi den bliver sat op i et andet format. Det giver mig et nyt blik på min egen tekst.

Men det har også været lidt af et kontroltab at lade en anden få frie tøjler, forklarer han.

- Når jeg ser scenerne, så er nogle af dem jo vildt komiske. Men i bogen er de vildt deprimerende, synes jeg. Og det er eddermandme spændende. Jeg slipper kontrollen, ligesom personerne i bogen også slipper kontrollen – så det er helt i bogens ånd, egentlig.

Sprænge teaterrummets rammer

Instruktør Sargun Oshana står bag andre ’alternative’ teateropsætninger, for eksempel af den unge digter Caspar Eric og rapper L.O.C.

- For mig er litteraturen lige så spændende som nyskabende dramatik. Jeg foretrækker ikke det ene fremfor det andet, men som instruktør er jeg altid opmærksom på ny tendenser og tematikker i vores samfund.

Det, der tiltrak Sargun Oshana ved Niels Henning Falk Jensbys ’Techno’ var blandt andet dens skildring af en særlig del af homo-klubkulturen og 'chem-sex', som han forklarer er brugen af stoffer i forbindelse med sex.

Han har ikke omskrevet noget, men blot hentet og sammensat tekster fra bogen, så de fungerer som en monolog på scenen.

- Ved at sætte den op som teater har jeg opdaget, at den har et helt andet scenisk liv, end jeg har oplevet med anden dramatik. For mig var det en blanding af tematikken og den nutid, som 'Techno' er skrevet i – og så at jeg bare var inspireret af sproget.

Sargun Oshana ser sig selv som del af en generel tendens blandt teaterinstruktører, der ønsker at ’sprænge rammerne for, hvad teaterrummet kan’, og det involverer også andre kunstarter som film og musik.

Nedbryde fordomme

Forfatteren bag ’Techno’ er enig i, at der ikke behøver være så skarpe skel mellem de forskellige kunstneriske genrer.

- Tekst er jo i sidste ende bare tekst, og måske er det meget fint at nedbryde grænserne mellem, hvilke tekster man kan bruge til hvilke ting, siger Niels Henning Falk Jensby.

Det potentielt grænsenedbrydende ligger også i forlængelse af bogens intention, fortæller han:

- Bogen arbejder med problemerne med at møde ’den anden’. Det, der sker, når folk går ind og ser stykket, er, at de fysisk møder ’den anden’. Og det, tror jeg, har vildt meget potentiale, både i forhold til at nedbryde fordomme mellem mennesker men også i forhold til kunst og teater.