Fotograf bag ny erotisk fotobog: Jeg vil give kvinder deres seksualitet tilbage

Fotograf Lone Mørch har i 14 år fotograferet kvinder herhjemme og i USA.

Fotobogen 'Embody' indeholder 110 sort/hvide fotos, som Lone Mørch har taget med et analogt kamera. (Foto: © Lone Mørch)

Omtrent 1000 kvinder har i løbet af de sidste 14 år afklædt sig foran Lone Mørchs kameralinse. Et udsnit af de mange billeder har hun samlet i bogen ’Embody’, som er udkommet i denne uge.

- Mit projekt handler om empowerment, fortæller Lone Mørch, som oversætter empowerment med det at være kraftfuld, ’at stå i sin egen kraft’, som hun kalder det.

- Det er en kraft, som kommer indefra. I en tid og kultur, hvor vi er meget styret af det ydre, følger trends, forsøger at være perfekte og få bekræftelse fra vores omgivelserne, så er mit fotografiske arbejde ironisk nok kommet til at handle om at få kontakt til vores indre kraft og hvad vi bruger den til.

Vores tid er så gennemsyret af image og branding, at vi nemt mister kontakten til os selv og vores krop, mener hun.

Med fotoprojektet har Lone Mørch forsøgt at skabe et intimt og trygt rum for kvinderne, hvor de har kunnet udforske dem selv uden krav om, hvordan de burde se ud.

- Jeg vil gerne give kvinderne deres seksualitet og sanselighed tilbage. Det erotiske er en måde at være til på, som er sansende, levende, nysgerrig og poetisk.

En fin og frigørende oplevelse

Nøgenfotograferingen startede for Lone Mørch som et lille privat projekt tilbage i 2003, da hun bad en veninde om at tage nogle erotiske fotos af hende, som var tiltænkt hendes daværende mand.

Det var sådan en fin og frigørende oplevelse, fortæller Lone Mørch, som endte med også at tage billeder af sin veninde.

- Det satte noget i gang hos mig. Det rørte et behov i mig. Jeg tror, det handlede om at tage mit eget rum tilbage. Jeg manglede at kunne se mig selv - og med billederne kunne jeg pludselig se, at jeg faktisk kunne være sød, sjov, sexet og feminin.

Lone Mørch var på det tidspunkt begyndt at stille spørgsmål til sin egen krop og seksualitet.

- Hvad nu, hvis min seksualitet er til for mig? Hvad nu hvis, min seksualitet ikke handler om at tiltrække nogen, om at opnå noget? Det kunne også bare være noget i mig, for mig. En kilde til energi, glæde, sanselighed, kreativitet.

  • De medvirkende kvinder har selv haft stor indflydelse på, hvordan de gerne vil portrætteres. (Foto: © Lone Mørch)
  • De medvirkende kvinder har selv haft stor indflydelse på, hvordan de gerne vil portrætteres. (Foto: © Lone Mørch)
  • De medvirkende kvinder har selv haft stor indflydelse på, hvordan de gerne vil portrætteres. (Foto: © Lone Mørch)
1 / 3

Fra mund til mund

Gennem årene har hun arbejdet med kvinder i alle aldre, og til hver alder har hun observeret, at der knytter sig nogle centrale problemstillinger og spørgsmål. Hun har fx oplevet en del kvinder først i trediverne have mange af de samme tanker omkring deres seksualitet, som hun også selv havde.

- I tyverne bruger kvinderne en forfærdelig masse tid på at være noget for andre. Deres seksualitet er meget fokuseret på den anden, at være tiltrækkende for andre. I trediverne begynder vi så at tage vores seksuelle kraft tilbage og finde ud af, hvad den egentlig er, for os selv.

Lone Mørch boede på det tidspunkt i San Francisco sammen med sin daværende amerikanske mand. Han var filmskaber, og de to arbejdede sammen om film- og fotoprojekter.

Ideen om at give samme oplevelse til andre kvinder, som hun selv havde haft med sin veninde, bredte sig langsomt.

- Det udviklede sig bare fra mund til mund, kvinde til kvinde, og jeg begyndte at tage penge for det. Jeg fik et studio, som jeg kaldte ’Lolo’s Boudoir’, siger Lone Mørch, som i dag bor i Aarhus.

- Jeg må have ramt en nerve iblandt kvinder, et behov for at udforske sig selv, sin krop, sin sensualitet - på egne præmisser.

Den amerikanske imagekultur

Før Lone Mørch flyttede til USA havde hun boet flere år i Nepal, langt fra damebladenes fremstilling af kvinder og de mange krav om at tilpasse sig nye trends, fortæller hun. Mødet med den amerikanske ’imagekultur’, som hun kalder den, virkede derfor provokerende.

- Da jeg kom til Californien, blev jeg konfronteret med Hollywood og filmstjerne-idealet og optagethed af den perfekte krop, som var helt vild, fortæller hun.

De kvinder, Lone Mørch i begyndelsen fotograferede, var alle bosat i USA, og mødet med den amerikanske kultur via kvinderne var en øjenåbner for hende:

- Imagekulturen kom enormt tæt på. Jeg kunne se, at trangen til at være et idealbillede fyldte en del hos mange af dem. Det provokerede mig lidt, fordi deres opmærksomhed så blev tvunget hen mod overfladiske og falske selvbilleder, som havde meget lidt med, hvem de egentlig var, at gøre.

Kvinderne skal tage ejerskab

I begyndelsen kom mange af kvinderne til Lone Mørchs fotostudie under påskud af at ville have taget billeder til deres mand eller kæreste.

- Men jeg fandt hurtigt ud af, at det ofte var en undskyldning. Når folk hørte om mig, gik der en proces i gang hos dem. De spurgte sig selv, om de var pæne nok, om det var for selvoptaget af dem, om jeg overhovedet kunne få noget tiltrækkende frem i dem.

- Jeg kunne høre, at alt det sad i dem, når de ringede til mig. Og derfor gik det op for mig, at det handler om en hel masse andet, end bare at få taget nogle flotte billeder.

Hun bruger meget tid på at tale med kvinderne og finde ud af, hvad de gerne vil.

- Jeg inviterer kvinderne til at tage ejerskab over processen. Jo mere de har forberedt sig og gjort sig tanker om, hvor de er i livet, hvad de gerne vil udtrykke, hvad de synes er inspirerende, des mere kan de give slip på de ydre krav og finde ind til sig selv under selve fotograferingen, fortæller Lone Mørch, som forsøger at omsætte kvindernes behov og ideer til metaforer, der kan fungere visuelt.

Starte med det intimiderende

Lone Mørch forsøger at se det unikke i alle kvinder, og hun vil gerne flytte dem derhen, hvor de føler sig fri til at være sig selv. Hun starter ofte med at spørge kvinderne om, hvad der virker mest intimiderende for dem.

- Nogle gange hjælper det at starte dér, for så har vi brudt gennem det svære og fundet ud af, at det slet ikke er så farligt, siger hun.

- Det er nemt at lave attraktive billeder. Det svære er at få noget frem indefra, som føles personlig og nærværende hos kvinden, som ikke handler om at forstille sig for nogen eller for at opnå en respons fra andre.

Efter godt ti år med ’Lolo’s Boudoir’ begyndte Lone Mørch så småt at overveje at samle nogle af billederne til en bog, fordi hun via kvinderne og deres historier havde fået et indblik i det, hun kalder ’vores kulturs bagside’, som påvirker kvinders selvforståelse og selvtillid.

Arbejdet med bogen var en lang proces, hvor hun først skulle have tilladelse af kvinderne til at vise billeder, der ellers var taget helt privat.

Invitation til et intimt univers

- Bogprojektet har bedt mig gøre det samme, som jeg jo egentlig beder kvinderne om: At turde stå i min egen kraft og tro på, at det jeg har set og ønsker at sige er godt nok, fortæller Lone Mørch.

Hendes hensigt med bogen har været at vise de mange faser og udtryk, som et kvindeliv indeholder.

- ’Embody’ er en invitation ind i det intime kvindeunivers. Den viser de motiver og billeder der opstår, når kvinder selv vælge at blive fotograferet, af en kvinde, og selv må bestemme hvad hun viser af sig selv.

Hun håber, at bogen, som udover fotos også har tekster på dansk og engelsk, vil være med til at give et mere nuanceret billede af kvinder og ’kvinderejsen gennem livet’.

Lone Mørch bor nu fast i Danmark, men hun besøger ofte Californien, hvor hun også tager over senere på foråret, når hendes bog udkommer i USA.

Og hendes årelange fotoprojekt stopper ikke med udgivelsen af bogen:

- Jeg bliver ved med at stille mig til rådighed for kvinder - og mænd, hvis de tør - resten af livet.