Forfatter skriver så kroppen gør ondt: Det destruktive er i os allesammen

Forfatter Kamilla Hega Holst har i de sidste tolv år været 'gift' på godt og ondt med det at skrive.

(Foto: © Kajsa Gullberg)

Kamilla Hega Holst bryder sig ikke om, når tingene bliver alt for pæne, velordnede og forudsigelige.

- Når jeg kører gennem stille villakvarterer, ved jeg med mig selv, at her kunne jeg aldrig bo. Jeg vil hellere gå ned ad Istedgade og føle, at livet er på spil.

Den 45-årige forfatter har da også slået sig permanent ned på Vesterbro i København med sine to børn. For selv om hun fra sit skrivebord har udsigt til en rolig plads med træer og legende børn, så er der liv døgnet rundt og et strejf af kaos, når hun åbner gadedøren.

Stavefejl og kaos i hjemmet

Kamilla Hega Holst er nomineret til DR Romanprisen 2018 for sin roman 'Rud'. Et ord, der måske er blevet til som en stavefejl, hvor der skulle have stået 'rod'. Som i kaos. Eller som i fundamentet for mennesker, træer og planter. Det er op til læserne.

'Rud' handler om Kaisa, der er skilt fra Simon, som hun har to børn med. Hun har mistet forældreretten til børnene, formentlig fordi hun er ustruktureret og psykisk ustabil. Kaisa kommer for sent til møderne i statsforvaltningen, glemmer kyllingen i ovnen og fremstår frygtelig utjekket i sammenligning med lægen Simon.

I romanen følger vi hende og eksmanden gennem et desperat døgn, hvor de leder efter sønnen Malte. Han har gemt sig i et øde sommerhusområde i Nordsjælland.

- Forældrene kommer ud på en skattejagt, hvor sønnen har lagt spor ud til dem, forklarer Kamilla Hega Holst og kalder romanen for 'en aparte thriller'.

Fra kærlig leg til brutalt begær

Undervejs i romanen får vi et indblik i Kaisa og Simons forhold, der begynder med leg og fascination. Men undervejs ændrer legen mellem de to karakter og bliver destruktiv, brutal og får karakter af overgreb.

- Egentlig tror jeg, min nysgerrighed ligger på det med, hvordan har vi fået defineret det normale liv. For det er jo ikke noget naturgivent, pointerer Kamilla Hega Holst.

Nysgerrigheden får hende til at beskrive det vilde begær og de destruktive kræfter i os.

- Fordi derude spejles det normale, mere stille, jævne liv, forklarer hun.

- Det destruktive er i os. Bare se på Peter Madsen. Vi har som mennesker en kæmpe empati i os, men vi har også det destruktive. De folk, der er vokset op med vold, lærer i særlig grad at tale det sprog. Men den del er i os allesammen.

Ondt i kroppen og forholdet til børnene

Kamilla Hega Holst indrømmer, at hun også selv er i et destruktivt forhold. Ikke til en kæreste eller ægtefælle, men til det at skrive.

- Det kan være ret ødelæggende, både for mine relationer til andre mennesker og i forhold til min krop. Jeg har haft diskusprolaps og har hele tiden ondt i højre side. Alligevel sidder jeg bare og skriver og skriver. Og det er jo også en slags kærlighedsrelation, siger Kamilla Hega Holst.

Her finder man også årsagen til, at Kamilla Hega Holst flere gange i sine bøger er vendt tilbage til en skam omkring det at være mor.

- Jeg tror, det knytter sig til, at jeg har så meget lyst til at være i skriften, at jeg godt kan glemme, at vi også skal have købt ind og lave mad. Mine børn får selvfølgelig mad, men den bedste energi får jeg af at skrive, konstaterer Kamilla Hega Holst.

- Efter 12 år uden mand og kæreste tænker jeg mere og mere, at skrivningen er den kæreste, der bemægtiger sig mig. Er jeg virkelig gift med den der skrift - på godt og ondt?

Støder læserne fra sig

Faktisk ville Kamilla Hega Holst gerne ud af det destruktive forhold til skriften. For kroppen gør ondt, det halter med nærvær overfor børnene og økonomien hænger slet ikke sammen.

- Nu har jeg udgivet fire romaner, og alle er blevet taget virkeligt godt imod med forskellige nomineringer, præmiering og Blixenprisen. Men samtidig sælger jeg slet ikke bøger, så jeg kan leve af det.

Forfatteren føler det, som om hun støder læserne fra sig og forstyrrer dem ved at vise ubehagelige og mørke sider af os og vores relationer.

- Der noget i det, at blive forstyrret som læser, som jeg synes, er vigtigt.

Ubehageligt tæt på dellerne

Det kan være ubehageligt for læseren at blive præsenteret for alle detaljer ved eksempelvis en voldsomt overvægtig krop, erkender Kamilla Hega Holst.

- Jeg har skrevet bogen 'Sort' om en mand, der feder en kvinde op. Mange syntes, den var så ulækker, fordi hun var virkelig tyk. Men jeg gik bare længere og længere ind i den relation og ind i hendes deller.

Det er en måde at insistere på, at sådan kan en krop også se ud, sådan kan et menneske også være, forklarer hun.

- Jeg skriver ikke for at provokere folk, men for at udfordre mig selv hele tiden. Hvor langt kan du nå ind her, hvor godt kan du prøve at forstå det her? Og hvis jeg så forstyrrer, så er det også fint nok. Men det kan også gøre, at man ikke får så mange læsere. Og det er selvfølgelig lidt ærgerligt.

Kamilla Hega Holst er allerede i gang med sin næste roman.