To store begivenheder i USA faldt sammen med den amerikanske journalist og forfatter Jennifer Egans seneste roman, 'Manhattan Beach'.
- Desværre en positiv – og en virkelig negativ, fortæller hun, da vi mødes en sommerdag i København.
Hun er i Danmark for at deltage i et optaktsarrangement til kunstmuseet Louisianas årlige litteraturfestival.
- 'Manhattan Beach' er endt med at føles langt mere relevant i den nutidige kontekst i USA, end jeg nogensinde havde drømt om, siger hun og uddyber, at den positive begivenhed var MeToo-bevægelsen, som rullede fra efteråret 2017 nogenlunde samtidig med, at romanen udkom.
Den negative af de to skete et års tid tidligere, mens hun var ved at færdiggøre sin roman:
- Jeg troede, at jeg skulle langt tilbage i historien for at kunne skrive om en verden, hvor gangstertyperne havde stor magt. Men Donald Trump er jo en gangsterkarakter, siger hun.
Truslen om vold
Jennifer Egans bog foregår i gangsternes storhedstid i 1940'ernes New York, og hun brugte derfor flere år på at researche miljøet og tiden.
Og pludselig kunne hun se et sammenfald med den nyvalgte præsident, Donald Trump:
- I New Yorks ejendomsverden er man meget involveret i organiseret kriminalitet, det er man simpelthen nødt til. Trump kommer fra den verden, og den måde, han bærer sin magt på, er meget gangsteragtig. Han har nogle af de samme vaner og talemåder; han signalerer, at han er villig til at bruge fysisk magt, sagde Jennifer Egan, da hun tidligere på sommeren besøgte Danmark - altså vel at mærke, inden Trump selv aflyste sit forestående besøg.
Truslen om vold, som Jennifer Egan ser i Donald Trump, gør ham til en 'virkelig typisk amerikansk figur', mener hun.
- Volden er virkelig en dybtliggende ting for os, og jeg føler, at den her bog fik mig til at se det meget klart, siger hun og tilføjer, at volden både er til stede i amerikansk historie og i kulturen i dag.
Troede ikke Trump ville vinde
Men selvom Donald Trump ifølge Jennifer Egan altså personificerer et gennemgående træk i amerikansk kultur, så blev hun alligevel overrasket over, at han gik hen og blev præsident i USA.
- Jeg troede virkelig ikke, at han ville vinde. Det må jeg sige. Det var en af de største overraskelser i min tid – dét og Berlinmurens fald. Wow!, siger hun.
Hun frygter, at Donald Trumps ret exceptionelle måde at forvalte præsidentembedet på, som vi senest har set med hans utraditionelle aflysning af et planlagt statsbesøg, markerer en ny måde at være præsident på.
- Det er interessant og samtidig skræmmende at se Donald Trump som en del af et større globalt fænomen, hvilket er meget virkeligt. Han er blevet en rollemodel for de her autokrater (diktatorer, red.). Han er en ekstrem figur - men han er en del af en trend.
- Det føles, som om at vi er midt i en ægte overgangsfase, siger Jennifer Egan.
Og den overgangsfase handler ikke kun om Donald Trump. MeToo-bevægelsen, som var det 'positive', der faldt sammen med udgivelsen af 'Manhattan Beach', har også markeret en overgang, mener hun.
- Tiderne har ændret sig, og vi er rykket væk fra en automatisk glorificering af den hvide, mandlige forfatter. Før eksisterede der en ide om, at hvis man skulle finde noget genial litteratur, så var det altid hos the white guys. Og det tror jeg virkelig har ændret sig. Det er virkelig spændende, siger hun.
Hylder forandringen
I amerikanske medier er 'Manhattan Beach' blevet kaldt en feministisk roman, fordi hovedpersonen Anna Kerrigan drømmer om at blive dykker og modigt tager kampen op mod den mandsdominerede verden på et skibsværft i New York.
Forfatteren selv kalder sig feminist, men er ikke glad for at kalde Anna-karakteren det samme, da det ikke var et mærkat, man brugte på den tid, hvor bogen foregår. Historisk korrekthed er vigtigt for Jennifer Egan.
Men hun er enig i, at Anna er en stærk kvindetype – og det er helt bevidst:
- Hun er på ingen måde villige til at være andenrangs – no way, siger hun bestemt.
Jennifer Egan har i sin forfatterkarriere heller ikke ladet sig nøje. Hun har både vundet priser og haft flere bøger på bestsellerlisterne både i USA og resten af verden.
I 2011 modtog hun hele to af de mest prestigefyldte amerikanske litteraturpriser for 'A Visit from the Goon Squad' (på dansk 'Tæskeholdet banker på'), som blev hendes store internationale gennembrud.
At hendes seneste roman 'kun' har kastet en enkelt pris af sig, kan hun godt acceptere:
- Hvis der er nogen fordel i den litterære verden lige nu, så peger den på women of color. Og hvilken forandring. Det synes jeg er så dejligt, også selvom det ekskluderer mig. For jeg har fået rigeligt.