Når en dansk musiker griber mikrofonen, guitaren eller trommestikken på landets spillesteder, så er der markant større chance for, at vedkommende er en mand.
Ifølge KODA, der administrerer danske musikeres rettigheder, modtog kvinder 15 procent af den samlede udbetaling fra koncerter i 2022.
I et forsøg på at vende den udvikling tog spillestedet Forbrændingen i Albertslund drastiske midler i brug tilbage i 2019.
Her valgte man i et helt år kun at booke musik med "kvinder i centrum". Der måtte altså gerne være mænd på scenen, men kvinder skulle altså have en bærende rolle.
Den beslutning medførte både dødstrusler og anklager om sexisme, men hvordan gik det egentlig, da det danske spillested forsøgte at kortslutte den skæve kønsfordeling på de danske scener?
Kigger man på billetsalget, så tog det et markant dyk, da man fjernede de mandlige artister fra plakaten.
Spillestedet oplyser til DR Nyheder, at mens man i 2018 havde 4.755 gæster, så var tallet for 2019 2.950. Sammenlagt var der dog også lidt flere shows i 2018.
Det er et fald på 38 procent.
Og måske kan du allerede gætte kønnet på mange af de publikummer, der blev væk.
- Det er jo klart, at der var nogle mænd, som følte sig meget indigneret over projektet. Men der var også nogle kvinder, som ikke kunne se sig selv i det, fortæller Jeppe Skjold.
Han er i dag daglig leder på spillestedet Harders i Svendborg, men var kunstnerisk leder af Forbrændingen i 2019.
Og selvom der på bundlinjen blev solgt markant færre billetter, så oplevede han og resten af holdet på Forbrændingen også, at man begyndte at tiltrække et nyt segment.
- Det var det yngre segment – særligt kvinder, fortæller Jeppe Skjold.
Han tøver her fem år senere ikke med at kalde Forbrændingens initiativ for en klar succes.
- Vi fik synliggjort en stor problematik, og vist dem, der siger, at man ikke kan lave et program med en 50/50 kønsfordeling, at det kan man faktisk sagtens.
Store kunstnere blev væk
Det var dog ikke kun blandt publikum, at initiativet mødte modstand. Der var også en modstand blandt forskellige kvindelige artister, der ikke kunne se sig selv i Forbrændingens hårde kønskvote.
- De tolkede det som om, at man kun blev booket på Forbrændingen, fordi man var kvinde.
Jeppe Skjold fortæller, at flere store etablerede kvindelige artister takkede nej til at optræde på Forbrændingen i 2019, og spillestedet blev derfor nødt til at booke flere kunstnere fra vækstlaget i dansk musik.
- Der var nogen, der i forvejen var slidt af at skulle tale om køn, og så var der nogen, der simpelthen ikke havde lyst til noget rampelys, der ikke handlede om deres musik, siger Jeppe Skjold, inden han tilføjer:
- Jeg kommer ikke til at putte navne på.
Mandlige gatekeepere' takkede nej
Musikbranchen er en af de aktører, der i DR-dokumentaren 'Sexisme i Musikbranchen' kritiseres for at fastholde en skæv kønsbalance.
Og ifølge Jeppe Skjold oplevede han også, at flere bookere og agenter var meget hurtige til at afvise Forbrændingens koncertforespørgsler i 2019.
- Der var også mange mandlige gatekeepers, der simpelthen svarede nej med det samme på vegne af deres kvindelige artister.
Så du sad tilbage med en fornemmelse af, at din forespørgsel ikke engang nåede videre til de kvindelige kunstnere?
- Ja, fortæller Jeppe Skjold.
Men kan man ikke indvende, som flere artister også gjorde, at denne her hårde kvote er at nedgøre kvinder? At de ikke kan spille sig vej til Forbrændingen af egen kraft?
- Når vi valgte at booke kvinder, så var det jo også, fordi vi kiggede i oplandet af kvindelige artister og vurderede, at vi sagtens kunne booke kvinder et år uden at gå på kompromis med kvaliteten.
Men billetsalget faldt jo drastisk. I kunne jo kun gøre det, fordi I er kommunalt støttet?
- Det her var jo et projekt, vi tog på os, fordi vi ville gøre noget ved den her problematik. Og så vil der være en tid, hvor det ikke er repræsentativt at kigge på billetsalget. Der skal være nogen, der sparker døren ind, siger Jeppe Skjold.
Metalmusik spænder ben for lige kønsfordeling
Hvis vi rejser fra 2019 frem til i dag, så hedder lederen på Forbrændingen ikke længere Jeppe Skjold, men Troels Kjeldgaard. Han fortæller, at spillestedet i dag har udvidet fokusset fra køn til også at gælde etnicitet og seksualitet.
Samtidig har spillestedet valgt at fokusere nærmest udelukkende på urban musik og metalmusik. Og fokusset på sidstnævnte er med til at spænde ben for en ligelig kønsfordeling, fortæller Troels Kjeldgaard.
- Problemet er, at der ikke er særlig mange kvinder i metal. Vi har rigtig meget fokus på det, men vi gider ikke bare have en symbolsk kvinde på scenen hver weekend. For det er heller ikke godt for kvinderne, siger han.
Hvordan er jeres kønsfordeling i dag?
- Vi ville ønske, at det var 50 procent kvinder, men den er nok nærmere 30-40 procent, siger Troels Kjeldgaard.
I DR-dokumentaren 'Sexisme i Musikbranchen' fortæller direktør i musikselskabet The Bank, Jakob Sørensen, hvordan musikbranchen minder om "drengenes omklædningsrum". Det kan du læse mere om her.
Du kan også se hele dokumentaren her: