(Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)

Anna-Caroline frygter konsekvenserne af topløst selvportræt: 'Du får mange dickpics af det der'

Hun frygter, at publikum vil aflæse portrættet som noget seksuelt.

Nu kan hele Danmark se Anna-Carolines Bonde Fosmarks bryster.

For hun er med i dette års udgave af DR1-programmet 'Danmarks bedste portrætmaler', og i forbindelse med programmet skulle samtlige deltagere male et selvportræt. Og her valgte 22-årige Anna-Caroline Bonde Fosmark altså at afbillede sig selv uden en trevl på overkroppen.

- Det stod klart fra starten, at jeg ville portrættere den naturlige side af mig selv, fordi mit forhold til naturen fylder meget i mit liv, siger Anna-Caroline Bonde Fosmark.

Et valg, som 'Danmarks bedste portrætmaler'-dommeren Jesper Elg tager hatten af for.

- Jeg synes, det står ret stærkt. På en måde er det lidt radikalt at vælge at sende sådan et selvportræt ind til os. Jeg synes, det er modigt, sagde Elg blandt andet i programmet.

Det var egentlig ikke, fordi portrættet gav Fosmark sommerfugle i maven. Men hun begyndte alligevel at blive nervøs over sit valg, da hun hørte sine venner og bekendtes reaktioner.

- Der er flere, der har sagt: "Du får fucking mange dickpics af det der", siger hun.

Anna-Caroline Bonde Fosmark maler nærmest udelukkende med oliemaling, og hun placerer ofte sine motiver på naturlige baggrunde. (Foto: © PRIVATFOTO)

Men det var ikke ligefrem det, der var intentionen. Tværtimod, for som Anna-Caroline Bonde Fosmark slår fast:

- Det gider jeg bare overhovedet ikke at have. Det er ikke en invitation, siger hun og tilføjer:

- Jeg har tænkt meget over, hvad konsekvenserne bliver.

Vi har mødt den unge portrætmaler til et interview om nøgenhed, maleri og cykling (men mest nøgenhed).

  • For et halvt års tid siden slog Anna-Caroline Bonde Fosmark op med sin kæreste og flyttede ud af det hus i Holstebro, som parret boede i sammen. En herlighed på 110 kvadratmeter beliggende ud til en sø og med flere værelser, end parret kunne bruge. - Huset var toppen af poppen. Jeg kunne bo der de næste 30 år, og der var masser plads til at få børn, siger hun. Men det gik op for maleren, at hun ikke var glad. - Jeg havde fyldt det op med alt muligt, jeg ikke havde brug for. Det gik op for mig, at ting og huse ikke gør mig glad, siger den unge portrætmaler, der i stedet indledte en nomadetilværelse på landevejene. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    1 / 9
  • Nu cykler hun rundt på må og få i det ganske land. Cyklen er læsset med alt, hvad hun har brug for for at kunne overleve ude i naturen. Og for at kunne male undervejs. Der er ikke noget, hun skal nå, og hun har ingen forpligtelser. Som hun siger: - Målet er at hygge mig, og det gør jeg i dén grad. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    2 / 9
  • Men hun er spændt på, hvad deltagelsen i 'Danmarks bedste portrætmaler' kommer til at betyde. Særligt hvordan det topløse selvportræt vil blive modtaget. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    3 / 9
  • - Jeg frygter da lidt, at folk vil se det som noget seksuelt. Det ville være virkelig nederen, siger hun. For maleren mener, at vores kultur er blevet meget naturfjern, og at kroppen er blevet overseksualiseret. - Mange mennesker har aldrig lært at føle sig i trygge i naturen, og er måske endda bange for at leve og sove i den. Det skaber en distance, som jeg tror, kan smitte af på forholdet til sin egen naturlighed og krop. Mine forældre har lært mig at finde tryghed i naturen og vist mig, hvordan det føles, at føle sig som en del af den. Derfor kan jeg se mig selv som et dyr og min krop som en naturlig maskine - og intet andet. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    4 / 9
  • For Anna-Caroline Bonde Fosmark selv er der intet seksuelt i selvportrættet. Hun betragter kroppen som et stykke natur snarere end et seksuelt objekt, og hun føler, at hun har portrætteret sig selv "lidt som et dyr". - Jeg ser seksualitet og nøgenhed som to forskellige ting, som kan hænge sammen, når begge parter er enige om det. Portrætmaleren mener, at grænsen mellem nøgenhed og seksualitet er udvisket i vores samfund. - Så snart man ser en nøgen krop, bliver det sat i forbindelse med noget seksuelt, og det skaber en kropsfiksering, som jeg tror, kan have negative konsekvenser. Som for eksempel at man ikke viser sig nøgen over for andre end ens allernærmeste, hvilket betyder, at især unge mennesker primært ser nøgne kroppe i pornofilm og på Instagram. Og når man kun har det at sammenligne sig med, kan jeg godt forstå, at der er blevet opbygget unaturlige og urealistiske krops- og skønhedsidealer de seneste år. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    5 / 9
  • Anna-Caroline Bonde Fosmark er forberedt på, at hendes portræt måske kan provokere. - Der er sikkert mange mænd, der vil sige: "Du kan da ikke forvente, at jeg ikke tænder på bryster!", siger hun og uddyber. - Det forventer jeg heller ikke, men jeg tror, at vores kropsfiksering påvirker os mere, end vi går og tror. Det der med, at man ikke kan gå topløs på en strand uden at blive overbegloet, fordi man er den eneste af 300... Jeg synes, det er fucking mærkeligt, at det er sådan. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    6 / 9
  • Hun ser sit topløse selvportræt som et modsvar til den tendens, men indskyder straks, at hun egentlig ikke har et ønske om at lave politisk kunst. - Jeg kan slet ikke lide at diskutere, griner hun. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    7 / 9
  • Anna-Caroline Bonde Fosmark er altså ikke nogen inkarneret debattør, men så er det godt, at hun kan lade penslen tale for sig i 'Danmarks bedste portrætmaler'. Men hun havde ikke regnet med, at hun skulle stå og dyste om titlen som "Danmarks bedste portrætmaler" nu. Faktisk har hun kun malet i to års tid. Det er da heller ikke uden udfordringer at skulle deltage i 'Danmarks bedste portrætmaler'. For Anna-Caroline Bonde Fosmark er vant til at male lystbetonet og med frie rammer, så pludselig at skulle indordne sig under en stram tidsplan og firkantede kriterier er en omvæltning. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    8 / 9
  • Måske netop derfor er hun begyndt at male surrealistisk uden for programmet. Som dette maleri, hun er i gang med, hvor den portrætterede vil få tre øjne. Et greb, hun næppe var sluppet godt fra, hvis hun havde trukket det op af hatten, da hun skulle portrættere skuespilleren Anette Støvelbæk i første afsnit af 'Danmarks bedste portrætmaler'. Et portræt, som hun slap godt fra - Jesper Elg kaldte det blandt andet for "stærkt", og dommerne sendte Anna-Caroline Bonde Fosmark videre til næste program. Så selvom portrætmaleren er gået fra første penselstrøg til at male for åben skærm på rekordtid, lykkedes det hende altså at imponere dommerne. Om evnerne rækker til at tage titlen som 'Danmarks bedste portrætmaler' hjem, vil tiden vise. (Foto: © Sebastian Stokkebo Sørensen, DR)
    9 / 9