De fleste har prøvet at trave rundt med knurrende mave efter den helt rigtige restaurant. Man vil jo gerne have en dejlig oplevelse med at få stillet sulten, uanset om man er på storbyferie eller i den lokale gågade.
Men der er metoder til at vurdere, om en restaurant skal have besøg af dig eller af en skrap kok med et tv-hold. I anledning af, at der er Dining Week, har madanmelder Ole Troelsø kogt 600 restaurantbesøg ned til en række tips, der kan blive aktuelle overalt fra Svendborg til Singapore.
Men helt basalt handler det om at bruge sin kritiske sans, når du er sulten og hverken har anbefalinger eller anmeldelser ved hånden. Husk én ting: Du kan altid rejse dig og gå (så længe du ikke har bestilt, naturligvis), men så langt behøver det dog ikke at komme:
Hvordan er indtrykket udefra?
På nær en shawarmakæde i København, så er det virkelig få spisesteder, der formår at have stjerner i deres navn og leve op til dem. Hvis du er i Danmark, se om du kan få øje på smileyrapporten. Hvad siger den? Ligner gæsterne nogen, du vil dele bord med? Altså, hvis der er gæster.
Er restauranten ryddelig?
De fleste er enige om, at en halv kartoffel, der stirrer på én fra gulvet ikke vidner om mindeværdige restaurantoplevelser. Men skærp ligeledes opmærksomheden på detaljerne: Er trappestenen omringet af skod? Fremstår vinduerne pudsede? Står mersalgs-flasker klar på hvert bord? Er buffeten vedligeholdt? Steder, der ikke engang formår det basale, har sjældent overskud til at føre et ordentligt niveau i køkkenet.
Hvordan bliver du modtaget?
Bliver du mødt af tavshed fra personalet, der ligefrem undgår din øjenkontakt, når du kommer ind fra gaden? Og skal du vente i rum tid, inden du/I får anvist bord, skal du måske genoverveje. Det gode personale forholder sig til nye gæster kort efter, at de er trådt ind. Gerne fulgt op af et spørgsmål om, hvad man vil have at drikke.
Hvordan er betjeningen?
Hvis du føler, at du har crashet en privatfest for tjenerne, der laver alt muligt andet end at betjene dig, så er der noget galt. Det samme gælder, hvis der er lang ventetid på maden, uden du er blevet underrettet. Typisk er det normalt med 15-20 minutter. Betjening er ikke alt, men hvis du går efter steder, hvor personalet virker glade for deres arbejde, er du godt på vej.
Hvordan ser menu ud?
Møder det græske køkken det italienske - og det spanske? Så skal du ikke regne med, at du både kan få en god moussaka, carbonara og paella, for ofte er flere nationalkøkkener forenet i ét menukort et dårligt tegn. Er det for mange ’greatest hits’ blandt retterne eller i det hele taget er alt for mange retter, trækker det også ofte ned. Vær opmærksom på, at der er nogle moderne restauranter, der blander flere køkkener – dog med overlæg.
Bon appetit!
(Arkiv/stockfotos: Scanpix / Creative Commons)
Ole Troelsø
- •
er gastronomiredaktør på Børsen.
- •
driver Ole Troelsøs Blok, der opdateres løbende med med nyheder og kommentarer om restaurationslivet.
- •
er kok oprindeligt, men siden uddannet journalist og har anmeldt vin og mad hos Børsen siden 1997 i ind- og udland.
https://www.facebook.com/DRNyheder/posts/1121151737935349